Deze occasion wil je: Ford Escort RS Turbo, een echte gooi-en-smijt-auto
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal stuitten we op een waanzinnige Ford Escort RS Turbo.
De letters RS en Ford zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Van een rasechte Ford RS wordt elke autoliefhebber immers warm. Des te spijtiger dat de aanduiding inmiddels is verdwenen op Europese modellen van de fabrikant. Maar gelukkig kun je nog relatief eenvoudig een RS scoren op de tweedehands markt. Wat te denken van deze prachtige Ford Escort RS Turbo?
Heerlijk recept
Het gaat in dit geval om een Ford Escort van de vierde generatie, die in 1986 op de markt verscheen. Deze RS Turbo-variant deed echter al mee vanaf de derde generatie. Deze specifieke RS Turbo komt uit 1989, heeft een 1,6-liter viercilinder aan boord en is goed voor 132 pk op een gewicht van 965 kilogram. Klinkt als een heerlijk recept, toch? Ford bouwde in totaal 8604 exemplaren van deze variant, dus is-ie redelijk zeldzaam.
Nog altijd levert Ford met de Fiesta ST een echte hot hatch in het B-segment, maar daarmee is het wel een van de weinige spelers die nu nog zo’n sportieve, compacte auto levert. Dat was in de jaren 80 en ten tijde van de RS Turbo wel anders. Tal van fabrikanten leverden destijds een opgepepte hatchback. Niet zo gek dus dat we de Ford Escort RS in 1986 tegenover twee geduchte concurrenten zetten: de Opel Kadett GSi en Volkswagen Golf GTI. Hoe deden ze het destijds op het asfalt?
Onderstuur
“Alle drie hebben ze een onderstuurd weggedrag, waarbij de Escort de meest prominente onderstuurder is. Bij die auto zijn het gasgeven in de bocht de meeste aandrijfreacties in het stuurwiel te voelen. Bij de Golf een stuk minder, terwijl het bij de Kadett gewoonweg ontbreekt.”
“De overstuurreactie van met name de Escort is groot. Kleine verschillen in de stand van het gaspedaal kunnen daar al uitbreken van de achterkant bewerkstelligen. Sommige bestuurders houden daarvan omdat het een gooi-en-smijt-auto betreft, maar als louter naar bochtsnelheden gekeken wordt, moet de Escort het toch afleggen.”
Sportieve auto’s vragen om een exact en direct reagerende stuurinrichting, en met name Ford en Opel hebben zich bij hun snelle exponenten goed van die taak gekweten. Alle auto’s hebben een onbekrachtigde tandheugelinstallatie, waarbij die van de Escort het zwaarst werkt. Dat levert bij parkeren nog wel eens een verwrongen trekje om de mond van de bestuurder op, maar zorgt in rechte lijn en bij kleine stuurcorrecties veruit voor het meest precieze gedrag.”
Monster
En over de motor? “De Escort is meer een monster dan de andere twee, en in de snelle zin van het woord. Het valt met die auto niet mee om rustig te rijden. De Ford Escort RS Turbo is wat zenuwachtiger, maar dat is de aard van het turbobeestje.”
Autovisie vindt een volledig originele Ford Escort RS Turbo in Nederland. De auto heeft 83.591 gelopen en is van origine geleverd in Italië, zo meldt de verkoper. De vraagprijs bedraagt 24.950 euro.