De GMC Typhoon mocht het opnemen tegen de Ferrari 348 TB
In elk nummer van Autovisie Magazine duiken we in onze covergeschiedenis en lichten we een model uit dat jaren terug in de spotlights stond. Ditmaal is het de GMC Typhoon.
Tja, wanneer zowel GM als de Amerikaanse autopers beweren dat de GMC Typhoon sneller naar 100 km/h sprint dan een Porsche of Ferrari, moeten wij van Autovisie dat natuurlijk checken. Dus togen wij in 1992, gewapend met de super-SUV en een Ferrari 348 TB, naar het TT-circuit in Assen om dit onwaarschijnlijke duel voor eens en voor altijd te beslissen.
Bad guy
De Typhoon is dan nog een unieke verschijning. Zijn vierkante, op de degelijke Chevrolet Blazer/GMC Jimny gebaseerde driedeurs koets is lager gelegd en getooid met een aerodynamisch spoilerpakket dat waarschijnlijk weinig effect op de stroomlijn heeft. De donkere kleurstelling in combinatie met de donker getinte ruiten maken de auto zo sinister als de bad guy uit een western, hoewel andere kleuren ook leverbaar zijn.
Gepolijst 16-inch licht-metaal maakt het totaalpakket af. Maar het is vooral de binnenkant die telt. Nee, niet het interieur, dat voor de sportieve vibe is ontdaan van het nephout en rijkelijk is voorzien van leer. Het gaat ons om zijn 4,3-liter V6, normaal goed voor 190 pk, maar nu grondig aangepast en voorzien van een dikke turbo. Dit levert 284 pk en 485 Nm op, anno 1992 serieuze waarden. Helaas moet al dat ver-mogen de weg op via een viertraps BorgWarner-automaat, die veel van die power opsoupeert.
Vlam in de remmen
Het onderstel is aangepast met een dikke stabilisator vóór en sportdempers, achter worden de bladveren geassisteerd door een niveauregeling. Alle terreincapaciteiten zijn er zorgvuldig uitgefilterd. Helaas zijn de remmen niet bepaald op supercarniveau: op de achteras vinden we slechts trommelremmen en ondanks aanwezigheid van ABS remt de Typhoon volstrekt onder de maat. Na een paar snelle ronden op het circuit vatten de remmen bijna vlam.
De Typhoon rolt en duikt wat, de besturing is indirect, maar met enig beleid is er behoorlijk snel mee te rijden. We meten uiteindelijk een 0-100 tijd van 5,9 seconden, wat nauwelijks onderdoet voor de fabrieksopgave, en ook niet voor de 5,6 seconden die Ferrari voor zijn 348 opgeeft. Helaas is het Hollandse winterweer ons slechtgezind en de baan kletsnat. Het duel blijft onbeslist, we concluderen wel dat de Ferrari op droog asfalt gehakt zou moeten maken van de Typhoon. Maar vooralsnog is de mythe niet doorbroken.
Aanbod en prijzen GMC Typhoon
Slechts 4697 Typhoons heeft GMC gebouwd, verdeeld over drie modeljaren en daarnaast nog 2998 stuks van de pick-up Syclone. Een instant klassieker dus, in de VS bestaat er een club uitsluitend voor Typhoon/Syclone-bezitters. In Europa zijn ze nooit officieel geïmporteerd dus zeldzaam, ondanks dat er een tijdlang een voorraad onverkochte auto’s in Duitsland heeft gestaan. En mooie Syclone (alleen in zwart geleverd) vinden we in Nederland voor 40.000 euro. In Italië staat een knalblauwe Typhoon voor 23.900 euro en in Duitsland een zwart restauratieobject voor 5 mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Mag je zomaar je auto wrappen of spuiten in een andere kleur?
-
Wie is schuld bij aanrijding op gecombineerde in- en uitvoegstrook?
-
Wat is de meldcode van jouw auto en waar kun je hem vinden?
-
Oordopjes of koptelefoon dragen in de auto: mag dat eigenlijk wel?
-
Iemand gaat meer dan 50 miljoen (!) betalen voor deze Mercedes
-
Mag je doorrijden bij groen verkeerslicht en een vol kruispunt?
-
Auto stationair laten draaien: in deze buurlanden krijg je een flinke boete
-
Kruising met onverharde weg: dit is wie er voorrang moet verlenen
-
7 cadeaus waar Sinterklaas autoliefhebbers een plezier mee doet
-
Is linksplakker rechts passeren zonder wisselen van rijstrook fout?
-
Mag je tijdens inhaalactie harder rijden dan maximumsnelheid?
-
Waarom Jos zijn Matra Jet 6 na 44 jaar nog steeds heeft