Jaren tachtig UFO op wielen: Mazda 929 Coupé
In elk nummer duiken we in onze eigen covergeschiedenis. Veertig jaar geleden prijkte de Mazda 929 Coupé op nummer 7 !
Veertig jaar na dato herinner ik me feilloos die eerste keer dat ik oog in oog stond met de Mazda 929 Coupé. Alsof er een ufo geland was, zomaar in mijn eigen straat.
Obscure Japanner
Met overal leuke details, zoals de kleine elektrische zijruitjes en de enkele wissers voor én achter. De aalgladde carrosserie met ‘zwevend’ dak en die aparte brede klapkoplampen lijkt op geen enkele andere in het straatbeeld. Deze ontmoeting heeft een levenslange voorliefde voor obscure Japanners losgemaakt. Gek genoeg ook voor de tamelijk slaapverwekkende sedanversie, die eigenlijk teveel associatie opwekt met een doodgewone 323.
Mazda 929 Coupé alias Cosmo
In het thuisland gaat de Coupé door het leven onder de toepasselijke naam Cosmo, de sedan als Cosmo en Luce. Beide worden daar ook geleverd als vierdeurs Hardtop. Deze modelnamen gebruikt Mazda al sinds de jaren ’60 en worden via twee verschillende dealerkanalen aan de Japanse man (en vrouw) gebracht. De Coupé blijft een zeldzame verschijning op onze wegen.
Sportieve beleving
Aan het flitsende uiterlijk zal het niet gelegen hebben, wel aan de totale afwezigheid van sportieve beleving. In eerste instantie is alleen een tweeliter met slechts 90 pk leverbaar, wat niet bepaald strookt met de verwachtingen. In de loop van de vijfjarige levensspanne wordt het vermogen door middel van benzine-injectie verhoogd naar 120 pk, maar ook dat is nog steeds geen vetpot. Het mooie onderstel met onafhankelijke wielophanging en uitstekende remmen kan veel meer hebben.
Turboversie
Voor andere markten wordt dat potentieel benut met een turboversie en de thuismarkt wordt zelfs bediend met diverse rotatiemotoren, eveneens met turbo en maar liefst 165 pk onder de kap. Die hadden we hier ook wel gewild…
Veel gimmicks
Wat krijgen wij dan wel? Vooral veel luxe en gimmicks. Zeer comfortabele, uitgebreid verstelbare voorstoelen bijvoorbeeld. Een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en heel veel knopjes en led-jes. En een wekker. Dat dat voor veel klanten uiteindelijk niet de doorslag heeft gegeven om het koopcontract te ondertekenen, begrijpen we wel. Voor hetzelfde bedrag staat er ook een BMW 320 voor de deur. Het is dan ook de laatste grote coupé die Mazda buiten Japan levert. De beeldschone Cosmo van de laatste generatie gaat helaas aan onze neuzen voorbij. Alleen uiterlijk vertoon is niet voldoende.
Aanbod en prijzen
We hebben zowaar in eigen land een fraaie Coupé gevonden! Voor iets meer dan tien mille staat er een blauw facelift-model (met injectie) te koop, herkenbaar aan de ontbrekende kleine zijruitjes. Die zitten ook niet op de twee auto’s die bij onze oosterburen te koop staan, voor respectievelijk 7000 en 10.000 euro. De laatste heeft nog geen 44.000 kilometer op de klok. De techniek van de 929 is niet bijster ingewikkeld, maar let wel op roest. De verkrijgbaarheid van model-specifieke onderdelen laat te wensen over. Ga dus vooral voor een zo mooi mogelijk exemplaar.
Specificaties
- bouwjaar 1982
- nieuwprijs fl. 32.595,– (€ 14.791,–)
- gemaakt van/tot 1982-1987
- topsnelheid 175 km/h
- acceler. 0-100 13,8 s
- gem. verbruik 1 op 10,6
- motor vier-in-lijn, 1970 cm3
- max. vermogen 90 pk/5000 min-1 max.
- koppel 154 Nm/2600 min-1
- transmissie 5-traps handgesch. achterwielaandr.