Deze occasion wil je: Maserati Bora als daily driver?
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Maserati Bora, een prachtige en zeldzame klassieker.
De Maserati Bora werd in 1971 tijdens de Autosalon van Genève getoond. Autovisie was bij de beurs aanwezig en zag de door Italdesign ontworpen auto als ‘erg mooi en realistisch ontwerp.’
24 uur met de Maserati Bora
In 2016 leefden we 24 uur lang met de – toen al – klassieker. “En plots ben je halsoverkop verliefd op de Italiaanse schone. Maar valt er ook dagelijks te leven met zo’n woeste furie?”
“Je bent moediger dan anders, en zij laat zich alle aandacht welgevallen. Helaas heeft ze ook haar reputatie. Ze schijnt een onbetrouwbaar loeder te zijn, beetje ordinair ook. […] Een uitdagende blik, een wulps lijf, een wellustige kont. Geboren om te verleiden.”
“De Maserati Bora zuipt je de oren van het hoofd, trompettert vieze luchtjes in de atmosfeer alsof die alleen van haar is, en ze laat haar passionele lied tegen de gevels kletteren als een dolgedraaide Fado-zangeres in de achterafstraten van Lissabon.”
Pittiger dan een Ferrari Daytona
“In deze sociaal correcte tijden is de markt voor razende supersportwagens namelijk zo klein dat alleen Lamborghini en enkele nichemerken er nog de kachel van kunnen laten branden. Vroeger was die trouwens evenmin gigantisch, moest Maserati aan den lijve ondervinden. Terwijl de gezapige Ghibli nog goed was voor 1150 stuks, werden er niet eens 500 Bora’s gebouwd – waarvan ongeveer de helft met de grotere 4,9-liter motor. […] Destijds een hele hap pittiger was dan de Ferrari Daytona.”
“Als de Maserati Bora koud is, vertoont ze nukken en bokt ze als een op hol geslagen paard. Veel rauwe scheuten tussengas zijn pure noodzaak om te vermijden dat ze weer indommelt. Zodra haar ingewanden zijn warmgelopen, voelt ze zich beter op haar gemak en leidt zelfs een onervaren danser haar met gemak in een passionele tango door de stad. Met 310 pk onder het gas gaat dat erg goed vooruit in rechte lijn, maar ook niet meer dan dat. Vooral bij het betere bochtenwerk speelt de leeftijd onherroepelijk op.”
Minder te spreken over het interieur van de occasion
“Elke minuut aan haar zijde is overweldigend en spannend. Maar kan je die stijl ook een heel leven volhouden? Binnenin is de Bora allerminst een tempel van welbehagen. De stoelen hadden door Charles Eames vormgegeven kunnen zijn, maar helaas verouderden de gebruikte materialen slecht. En het iele chromen randje rond het dashboard kan niet maskeren dat alles er slechts van ver lijkt ingegooid. De warme ambiance uit de jaren ’60, toen vakmanschap nog meesterschap was, is erg ver te zoeken.”
“Deze Italiaanse probeert vooral te overbluffen met een luxueuze inslag die toen indruk maakte, maar nu hoogstens grappig is. Met elektrisch bediende ruitjes, dito antenne en een optionele airconditioning zat ze net zo rijk in de uitrusting als een dikke Cadillac. En dan heeft de Maserati ook nog eens een opmerkelijke, hydraulisch verstelbare pedalenset die samen met het verstelbare stuur en de uitsluitend in de hoogte aanpasbare chauffeursstoel een perfecte zitpositie moet garanderen. In theorie dan.”
“Geen bijtelling, geen afschrijving, maar wel hoog oplaaiende emoties”, schreven wij in 2016. Toen lagen de prijzen voor een Maserati Bora nog rond de 65.000 euro. “Voor altijd de jouwe. Tien tegen één wordt ze steeds meer waard. Toch mag je haar nooit als een opwindend investeringsfonds zien. Gekrenkt tot in het diepst van haar ziel plant ze dan ongetwijfeld haar drietand in je rug als je even niet alert bent. Zo nijdig is ze dan weer wel. Slechts één motief is net goed genoeg om haar te verleiden: een passionele coup de foudre zoals je er al jaren geen meer hebt gevoeld. Anders ben je haar niet waard.”
De Maserati Bora als occasion
Inmiddels is de Maserati Bora exorbitant in waarde gestegen. Wij vonden een model met 48.155 kilometer op de teller voor 174.500 euro.
De klassieker is niet zomaar een Bora, maar een van de extreemste exemplaren. Deze versie is een van de eerste exemplaren die in Amerika geleverd zijn. Dit betekent dat de occasion beschikt over een 4,9-liter V8 in plaats van de een 4,7-liter V8. Later kreeg iedere Bora 4,9 liter aan slagvolume.
Deze occasion wil je: Cadillac XLR, meer dan een heerlijke cruiser!
De motor (matching numbers) is volledig gereviseerd, de lakkleur is teruggebracht naar het originele beige, het interieur was oorspronkelijk ook beige, maar is inmiddels zwart. Een jeugddroom toch?