Nederlandse overheid biedt Mercedes-Benz 300 SEL aan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2Fimage-19.jpg)
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoewel veel auto’s niet echt de moeite waard zijn, duiken er soms pareltjes op in de showroom van Domeinen Roerende Zaken.
Ditmaal staat er wel een heel bijzondere auto te koop: een Mercedes-Benz 300 SEL. Via de site van de overheid kun je bieden op de auto. Bied je het hoogste bedrag, dan kun je de auto ophalen. Dit bedrag is overigens niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw verse bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.
Mercedes-Benz 300 SEL
De Mercedes-Benz 300 SEL was de absolute top van de W109-serie. Met dank aan de technisch leider van het merk, Erich Waxenberger, werden de 280- en 300-modellen voorzien van dikke V8-motoren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2Fimage-20.jpg)
Met een vermogen van 220 pk en 510 Nm sprintte de Mercedes-Benz 300 SEL, met een 6,3-liter V8, van 0 naar 100 kilometer per uur in slechts 6,5 seconden. Hij haalde een topsnelheid van maar liefst 220 kilometer per uur. Niet voor niets wordt de 300 SEL 6.3 gezien als de voorloper van alle Mercedes-AMG’s.
Een AMG
Uiteindelijk kwam er ook een 300 SEL AMG. Het motorblok in die versie werd uitgeboord tot een slagvolume van 6,8 liter, goed voor een vermogen van 428 pk. De auto’s zijn enkel gebruikt op het circuit. In 1971 werd Rote Sau tweede tijdens de 24 uur van Spa Francorchamps met die auto.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FNVB4397Thumbnail-sw-Mercedes-SPA.jpg)
Naast dat de Mercedes-Benz 300 SEL uitzonderlijk goed bleek te zijn op het circuit, bleef het een ruime luxebolide waarmee je je uitzonderlijk comfortabel kan verplaatsen. Voor dit doeleinde had je niet altijd zoveel vermogen nodig en dus kwamen er voor de 300 SEL ook kleinere V8’s op de markt. Deze achtcilinders vervingen de kleinere zescilinders waarmee hij eerst geleverd is.
De Mercedes-Benz 300 SEL als occasion bij de overheid
De occasion die te koop staat bij de overheid heeft de 3,5-liter V8 aan boord, de kleinste V8 die je kon bestellen. De auto is in 1971 gebouwd en heeft sinds dien slechts 94.402 kilometer gereden volgens de teller. Volgens Stichting Nationale Auto Pas is deze kilometerstand onlogisch.
De motoren staan bekend als sterk en meer zorgen moet je je wellicht maken om de roestplekjes op de carrosserie. Daarbij lijkt de auto te zijn verlaagd. Wat de technische staat van de auto is, blijft gissen. Desondanks is het een leuke klassieker en een ware cultheld.
Nog een keer vol gas! Manhart maakt laatste Mercedes C63 V8 nog sneller
Lees ook:
Ook interessant
-
Waardevaste oerdegelijke Japanse occasion is nu toch betaalbaar
-
Rimac Nevera-occasion te koop: hoeveel is de EV nog waard?
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Sportcoupé voor 20.000 euro: Ford Mustang GT vs. Nissan 350Z
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
De allereerste auto met klapkoplampen | Sjoerds Weetjes 444
-
Prijs duurste Nissan-occasion van Nederland is schrikbarend
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion
-
Deze luxe limousines zijn nu vrij betaalbare occasions