Vleugellamme homologatiespecial: Nissan Sunny GTI-R – Covermodel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2Fnissan_pulsar_gti-ra_58.jpg)
In elke nieuwe Autovisie Magazine duiken we in ons eigen verleden, en grijpen we terug naar een model dat destijds op de cover stond. Ditmaal nummer 14 uit 1991: de vleugellamme Nissan Sunny GTI-R.
En met vleugellam bedoelen we letterlijk zonder vleugel. Na een uitgebreide moddersessie stuurt testredacteur Jeroen Jongeneel de Sunny GTI-R door de wasstraat, maar hier blijkt de enorme achterspoiler niet tegen opgewassen en hij wordt keurig van de auto gescheiden.
Groep A
Erger is dat de GTI-R tegenover de moordende concurrentie in het World Rally Championship ook geen vuist kan maken. In 1991 en 1992 strijdt het Nissan-fabrieksteam mee in Groep A, maar succes blijft uit en het GTI-R-project wordt al na negen rally’s afgelast. Jammer, want de techniek is indrukwekkend. Nissan trekt voor de GTI-R de turbogeblazen 2-liter SR20DET-viercilinder uit het schap.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2Fnissan_pulsar_gti-ra_9.jpg)
Bij het horen van die motorcode zijn de kenners meteen wakker, want dit imposante blok drijft tussen 1989 en 2002 veel snelle modellen voor de thuismarkt aan, maar ook de bij ons verkrijgbare 200 SX/Silvia. In Japanse specificaties is het blok in de GTI-R 227 pk sterk en de kracht wordt op de weg gebracht via Nissans Attesa-vierwielaandrijvingsysteem. Veel grip en vermogen dus, in combinatie met een bescheiden gewicht; het ideale recept voor explosieve acceleraties. In 5,4 seconden naar de 100 was destijds bloedsnel, en ook nu ben je (tenzij er een Tesla naast je staat) vrijwel altijd als eerste weg bij het stoplicht. ‘Onze’ versie moet het doen met zeven pk minder en zit een seconde later op de honderd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2Fnissan_pulsar_gti-ra_3.jpg)
Nismo-catalogus
In Japan is er een basis-GTI-R leverbaar met het kaalst mogelijke interieur, ervan uitgaand dat de rallypro alles er anders toch meteen zou uit slopen. Ook is er een Nismo-catalogus vol performance parts voorhanden, waaronder een close-ratio bak, sper en diverse onderstel-upgrades. Daarnaast is een luxe versie met onder andere airco verkrijgbaar. De Europese GTI-R valt hier qua uitrusting tussenin.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FSchermafbeelding-2021-07-09-om-15.51.39.png)
Lag het gebrek aan succes dan aan het bescheiden uiterlijk? De brave driedeurs Nissan Pulsar N14 (de in Europa ge-voerde Sunny’s hatchback, liftback en sedan zijn gerebadgede Pulsars) wordt voorzien van de eerdergenoemde achterspoiler en een enorme hoodscoop om de tussenkoeler van lucht te voorzien, maar het geheel mist de visuele impact van de tegenstanders. Toch zijn er in totaal 14.613 GTI-R’s gebouwd, ruim voldoende om aan de homologatie-eisen te voldoen. Slechts 771 daarvan zijn Sunny’s.
Aanbod en prijzen
De Sunny GTI-R is een witte raaf, maar heel af en toe duikt er eentje op. Dit zijn meestal gekoesterde exemplaren, maar niet per se in originele staat. De tweeliter leent zich uitstekend voor tuning, wat op zich geen ramp is, maar let wel op dat het werk juist is uitgevoerd. Op dit moment vinden we via de zoekmachines geen GTI-R in Nederland, maar wel drie over de grens, met prijzen tussen de 25.000 en 45.000 euro. Wil je echt in JDM-stijl rijden, dan kun je import van een rechtsgestuurd exemplaar uit het moederland overwegen. Hiervoor is een aantal gespecialiseerde bedrijven actief.
Nissan GTI-R
- bouwjaar 1991
- nieuwprijs (1991) fl. 71.500,– (€ 32.445,–)
- gemaakt van/tot 1991-1992 (Sunny)
- topsnelheid 223 km/h
- acceler.0-100 6,4 s
- gem.verbruik 1 op 8
- motor 4-in-lijn, 1998 cm3, turbo
- max.vermogen 220 pk/6400 min-1
- max.koppel 267 Nm/4800 min-1
- transmissie handgesch. vijfbak, 4WD
- massa leeg 1220 kg
Lees ook:
Ook interessant
-
De allereerste auto met klapkoplampen | Sjoerds Weetjes 444
-
Deze veertig jaar oude occasion is niet voor muurbloempjes
-
Deze oude S-Klasse is de dikste Mercedes-occasion van Nederland
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Dit zijn onze hoogtepunten van Rétromobile 2025 in Parijs
-
Geen wegenbelasting en goedkoop tanken met ruime stationwagen
-
Deze Volkswagen Kever heeft gemiddeld 400 meter per jaar gereden
-
Koop deze betaalbare klassieker! Dan heb je een halve Audi Quattro
-
Covermodel: De Lancia Delta die niets met een Lancia Delta te maken heeft
-
Hoe deze twee superschattige Honda’s voor elkaar gemaakt zijn
-
Deze vijf klassiekers worden wegenbelastingvrij in 2025
-
Wegenbelastingvrij en goedkoop: mini-Porsche is ultieme hobbyauto