Deze occasion wil je: Lancia Beta, een betaalbare smaakvolle klassieker
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLancia-Beta-1600-HPE-1978-Rosso-York-dark-red-15-scaled-1.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een wel heel knappe en betaalbare klassieker: de Lancia Beta 1600 HPE.
De Lancia Beta kwam in 1972 op de markt en was het eerste model onder bewind van Fiat. Autovisie reed in 1985 met het faceliftmodel.
Op pad met de Lancia Beta HPE
“Nieuwe motoren voor Lancia Beta gaan de 1600- en 1800-motoren, die nu nog in alle Beta-modellen (uitgezonderd de Montecarlo) gemonteerd zijn, vervangen door respectievelijk een andere 1600-motor en een twee liter krachtbron. Tevens heeft de Beta sedan een facelift ondergaan, waardoor hij qua uiterlijk wat vlotter oogt.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLancia-Beta-1600-HPE-1978-Rosso-York-dark-red-01-scaled-1.jpg)
“De huidige 1600- en 1800-motor uit de Beta zijn zuivere Fiat-motoren, dezelfde die gebruikt worden in de Fiats van het type 132, zij het met wat hogere vermogens. De nieuwe twee liter motor is echter een door Lancia doorontwikkelde machine. Hij is weliswaar gebaseerd op de oude 1800-motor (en die was weer afgeleid van de motor van de Fiat 125), maar helemaal aangepast aan de wensen van de Lancia-ingenieurs.”
“De nieuwe 1600-motor ontwikkelt een maximum vermogen van 100 DIN-pk bij 5800 omw./min. Het maximum koppel van beide motoren wordt bij een vrij laag toerental geleverd: bij respectievelijk 2800 en 3000 omw./min.”
Uiterlijke wijzigingen
“Lancia Beta-serie bestaat nu uit de volgende modellen: 4-deurs Limousine, 3-deurs HPE, 2-deurs Coupe, 2-deurs Spider (met open dak) en de Montecarlo met middenmotor. De prijs van dit laatste type ligt in de buurt van 33 – 34 mille (in 1985 in gulden). De wijzigingen aan de ruime vierdeurs Limousine omvatten het front, de achterzijde, en het interieur. Ontwerper Pininfarina heeft vooral de achterkant aangepakt: de achterruit is wat verzonken aangebracht en de achterste zijruitjes zijn anders gestileerd en groter geworden.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLancia-Beta-1600-HPE-1978-Rosso-York-dark-red-28-scaled-1.jpg)
“Aan de voorzijde is de grille gewijzigd en ook het huis waarin beide paren koplampen bevestigd zijn is anders. Een chroomstrip over de gehele lengte van het koetswerk completeert het andere aanzien van de Lancia Beta 1976. In het interieur zijn detailwijzigingen aan stoelen, deurbekleding, dashboard en stuurwiel aangebracht. Tijdens proefritten met enkele Beta-typen die voorzien waren van de nieuwe 2000-motor bleek dat deze machine een flink vermogen paart aan een prettige souplesse.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLancia-Beta-1600-HPE-1978-Rosso-York-dark-red-13-scaled-1.jpg)
“De combinatie die de Beta’s te bieden hebben is dan ook zeldzaam: een soepele motor, die zonder moeite een toerental van 6400 omw./min. haalt, en daarachter een vijfversnellingsbak. Zowel schakelluie als schakelgrage rijders komen in deze wagens aan hun trekken, en hetzelfde geldt voor sportieve en bezadigde rijders. De wegligging van alle Beta’s staat op een hoog peil, en hetzelfde kan gezegd worden van het comfort. Met name de Limousine en de HPE (die dezelfde wielbasis bezitten, de Coupe en Spider zijn korter) zijn bijzonder stil!”
De Lancia Beta 1600 HPE als betaalbare klassieker
Autovisie vindt een Lancia Beta 1600 HPE die er op het eerste gezicht nog fantastisch uitziet. De auto komt uit 1978 en heeft slechts 38.003 kilometer op de teller staan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLancia-Beta-1600-HPE-1978-Rosso-York-dark-red-02-scaled-1.jpg)
De verkoper vraagt voor de oldtimer 16.950 euro. Een prachtige klassieker kan dus ook betaalbaar zijn!
Lees ook:
Ook interessant
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Deze 15.000 euro kostende occasion heeft zijn uiterlijk mee
-
Schadeauto of niet? Zo controleer je middels bpm een occasion
-
Deze betaalbare occasion is de ideale trekauto voor Nederlanders