Stijn Kuster
Stijn Kuster Klassiekers 21 apr 2022
Leestijd: 3 minuten

Deze occasion wil je: Lancia Beta, een betaalbare smaakvolle klassieker

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een wel heel knappe en betaalbare klassieker: de Lancia Beta 1600 HPE.

De Lancia Beta kwam in 1972 op de markt en was het eerste model onder bewind van Fiat. Autovisie reed in 1985 met het faceliftmodel.

Op pad met de Lancia Beta HPE

“Nieuwe motoren voor Lancia Beta gaan de 1600- en 1800-motoren, die nu nog in alle Beta-modellen (uitgezonderd de Montecarlo) gemonteerd zijn, vervangen door respectievelijk een andere 1600-motor en een twee liter krachtbron. Tevens heeft de Beta sedan een facelift ondergaan, waardoor hij qua uiterlijk wat vlotter oogt.”

Lancia Beta 1600 HPE, occasion, oldtimer, klassieker
(Afbeelding: AutoWereld)

“De huidige 1600- en 1800-motor uit de Beta zijn zuivere Fiat-motoren, dezelfde die gebruikt worden in de Fiats van het type 132, zij het met wat hogere vermogens. De nieuwe twee liter motor is echter een door Lancia doorontwikkelde machine. Hij is weliswaar gebaseerd op de oude 1800-motor (en die was weer afgeleid van de motor van de Fiat 125), maar helemaal aangepast aan de wensen van de Lancia-ingenieurs.”

De Lancia Kappa Coupé wilde (bijna) niemand hebben

“De nieuwe 1600-motor ontwikkelt een maximum vermogen van 100 DIN-pk bij 5800 omw./min. Het maximum koppel van beide motoren wordt bij een vrij laag toerental geleverd: bij respectievelijk 2800 en 3000 omw./min.”

Uiterlijke wijzigingen

“Lancia Beta-serie bestaat nu uit de volgende modellen: 4-deurs Limousine, 3-deurs HPE, 2-deurs Coupe, 2-deurs Spider (met open dak) en de Montecarlo met middenmotor. De prijs van dit laatste type ligt in de buurt van 33 – 34 mille (in 1985 in gulden). De wijzigingen aan de ruime vierdeurs Limousine omvatten het front, de achterzijde, en het interieur. Ontwerper Pininfarina heeft vooral de achterkant aangepakt: de achterruit is wat verzonken aangebracht en de achterste zijruitjes zijn anders gestileerd en groter geworden.”

Lancia Beta 1600 HPE, occasion, oldtimer, klassieker
(Afbeelding: AutoWereld)

“Aan de voorzijde is de grille gewijzigd en ook het huis waarin beide paren koplampen bevestigd zijn is anders. Een chroomstrip over de gehele lengte van het koetswerk completeert het andere aanzien van de Lancia Beta 1976. In het interieur zijn detailwijzigingen aan stoelen, deurbekleding, dashboard en stuurwiel aangebracht. Tijdens proefritten met enkele Beta-typen die voorzien waren van de nieuwe 2000-motor bleek dat deze machine een flink vermogen paart aan een prettige souplesse.”

Lancia Beta 1600 HPE, occasion, oldtimer, klassieker
(Afbeelding: AutoWereld)

“De combinatie die de Beta’s te bieden hebben is dan ook zeldzaam: een soepele motor, die zonder moeite een toerental van 6400 omw./min. haalt, en daarachter een vijfversnellingsbak. Zowel schakelluie als schakelgrage rijders komen in deze wagens aan hun trekken, en hetzelfde geldt voor sportieve en bezadigde rijders. De wegligging van alle Beta’s staat op een hoog peil, en hetzelfde kan gezegd worden van het comfort. Met name de Limousine en de HPE (die dezelfde wielbasis bezitten, de Coupe en Spider zijn korter) zijn bijzonder stil!”

De Lancia Beta 1600 HPE als betaalbare klassieker

Autovisie vindt een Lancia Beta 1600 HPE die er op het eerste gezicht nog fantastisch uitziet. De auto komt uit 1978 en heeft slechts 38.003 kilometer op de teller staan.

(Afbeelding: AutoWereld)

De verkoper vraagt voor de oldtimer 16.950 euro. Een prachtige klassieker kan dus ook betaalbaar zijn!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.