Stijn Kuster
Stijn Kuster Klassiekers 25 nov 2021
Leestijd: 2 minuten

Deze occasion wil je: Renault 6 GTL, 40 jaar oud boodschappenautootje

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Renault 6 GTL.

De Renault 6, het broertje van de bekendere R4, maakte in 1968 zijn debuut op de Autosalon van Parijs. Het model bleef altijd in de schaduw staan van de 4, al biedt de simpele klassieker duidelijk ‘meer auto’.

Op pad met de Renault 6

Autovisie vergat de Renault 6 en zijn concurrent, de Citroën Dyane, niet en maakte in 2016 nog een reportage over de veronachtzaamde Franse hatchbacks.

Renault 6 GTL, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

Vergeleken met de 4 “is de koets van de 6 groter, vierkanter, het is een echte oer-hatchback met die typische aflopende achterkant. Afgedekt met een grote klep die helemaal naar boven kan worden opengeklapt, de zo begeerde ‘vijfde deur’. Dat was het toppunt van toegevoegde functionaliteit in deze klasse van praktische, basic gezinsauto’s. De Renault 4 had die klep ook al, maar was zichtbaar de concurrent van de Eend. Renault bood echter wat meer luxe dan de wel zeer Spartaanse Eend.”

Sneller dan fabrieksopgave

Aan boord heeft de Renault 6 een kleine 845 cc viercilinder met 34 pk, maar ook was er een 1.1-liter viercilinder met 47 pk leverbaar. Wij reden met de minst vermogende variant. Het is absoluut geen vlotte auto, maar het motortje heeft genoeg vermogen om de 780 kilogram (in geval van de R6 L) zware auto een topsnelheid van 120 kilometer per uur te laten behalen. In de praktijktest van 1969 wist Autovisie met het eerste model zelfs een topsnelheid te meten van 124 kilometer per uur.

Renault 6 GTL, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

“De rijervaring is uiterst comfortabel en gaat gepaard met behoorlijk wat carrosseriehelling.” Perfect voor een rustig tochtje door de natuur op een herfstachtige dag.

De occasion

Wij vonden een Renault 6 GTL uit 1981. Hoewel in dat jaartal de productie in Frankrijk al was gestaakt, gingen ze bij het Spaanse FASA tot 1986 door met de bouw van de 6. Omdat je in Spanje voor auto’s met meer dan 1040 cc belasting moest betalen, beschikt het model over de kleinere 845 cc. De koper had destijds ook voor de speciale Spaanse versie met 956 cc-motor kunnen kiezen.

Het exemplaar heeft slechts 23.000 kilometer gereden en is volledig gerestaureerd. De verkoper vraagt 7700 euro voor de fraaie oldtimer.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.