Packard leeft! Uniek nieuw model moest merk reanimeren
Sterren sterven niet, en dat leek ook bij celebrity-merk Packard het geval. Als een Elvis onder de automobielen stond deze Packard Twelve op en daarmee leek het merk weer tot leven te komen.
Fotografie Jérôme Wassenaar Met dank aan Van Nelle–fabriek, Rotterdam
Merkmonument voor Packard
We maken kennis met het Packard Twelve prototype dat tot de dag van vandaag gezien kan worden als de laatste Packard. Een one-off tegen wil en dank. Een bizarre nakomeling, deze unieke 99–er die je inmiddels wel als merkmonument mag zien. Een moeilijk te omschrijven machine: een stuk American history, gemixt met Hollywood–drama of zoiets. Wat je voor je ziet, is wanstaltig en indrukwekkend tegelijk, een auto waar je uit respect toch onvermijdelijk stiekem van gaat houden. Er zit een zekere schoonheid in de chaos van de moeilijk te volgen lijnen.
Filmsterren en royalty
We moeten terug in de tijd tot 1994, want toen startte de operatie ‘modern Packard’. Het leek een idealist toen te lukken om Packard te reanimeren. De dromer met flink wat dadendrang slaagde erin de Packard–merkrechten te verwerven hij begon vervolgens aan het schijnbaar onmogelijke: een compleet nieuwe Packard ontwikkelen. Maar Roy Gullickson, zoals de ‘wonderman’ heet, bleek een echte doener en realiseerde deze Twelve. De Canadees die in zijn jeugd in de jaren veertig gefascineerd was geraakt door zijn ooms Packard. Doorpakkend vanaf het moment dat Packard haar hoogtijdagen beleefde. De vooroorlogse jaren dus, waar Packard als het Rolls–Royce van Amerika wereldwijd faam genoot en in trek waren bij de rijken der aarden, royalty, filmsterren en industriëlen.
Eigen ontwerp
Roy Gullickson was de Packards nooit vergeten. En toen hij in 1992 na een succesvolle carrière zijn bedrijf in agrarische machines verkocht, had hij de middelen om zijn Packard-droom waar te maken. Hij wist de merkrechten van Packard voor 50.000 dollar te kopen van Bayliff-Packard, het bedrijf dat nog enkele jaren Packard-onwaardige modellen had verkocht op basis van Buick–techniek. Gullickson was, zoals het een ware ingenieur betaamt, ambitieuzer. Hij ontwikkelde met een paar ervaren engineers uit de automotive wereld zijn eigen auto, deze Packard Twelve met een eigen twaalfcilinder.
Twaalfcilinder met bijna 600 pk
De basismotor werd gemaakt door Ryan-Falconer Industries, een bedrijf dat al jaren racemotoren bouwde. De 8,6–liter twaalfcilinder met bovenliggende nokkenassen die het voor het nieuwe Packard bouwde, was 573 Amerikaanse horsepowers en 804 newtonmeters sterk. En die kracht werd omgezet in permanente vierwielaandrijving (35 procent voor, 65 procent achter) via een viertraps GM-4L80E-automaat. Genoeg voor een eigentijdse Packard die maar liefst 5,30 meter lang was met een wielbasis van bijna 2,8 meter. Volgens de fabrikant sprintte het 1700 kg wegende monster vanuit stilstand in nog geen vijf seconden naar 100 km/h. Een moeilijk te geloven claim, als we de Packard Twelve als een echte Amerikaan relaxed zien manoeuvreren voor de fotograaf.
Wil je het hele verhaal achter deze unieke Packard lezen, koop dan Autovisie magazine. Of abonneer je en lees dit avontuur in print of sneller nog digitaal.