Covermodel: Ranger 2500 GTS, obscure voetnoot uit de historie van General Motors
Goed kijken, dit is geen gewone Opel Rekord, maar een Ranger 2500 GTS. Het kan zijn dat u nog nooit van deze obscure voetnoot uit de historie van General Motors heeft gehoord. We leggen het even uit: Ranger kent zijn oorsprong in Zuid-Afrika en bouwt vanaf 1968 auto’s op basis van de Opel Rekord C.
Hiervoor worden onderdelen uit de internationale GM-magazijnen bijeengesprokkeld. Zo stammen de motoren van Chevrolet en delen van het onderstel en de grille van Vauxhall. Vanaf 1970 worden er in Zwitserland en België ook Rangers geassembleerd en verkocht via de Vauxhall-kanalen aldaar.
Onze Ranger 2500 GTS lijkt veel op de Zuid-Afrikaanse
Een handvol auto’s krijgt ook een Nederlands kenteken. ‘Onze’ Ranger lijkt sterk op de Zuid-Afrikaanse, maar gebruikt deels lokaal geproduceerde onderdelen, de motoren komen rechtstreeks van Opel. Het bestaansrecht van het merk in Europa is echter niemand helemaal duidelijk. Als argument wordt aangevoerd dat de Vauxhall-dealers wel wat extra inkomsten kunnen gebruiken vanwege de tanende populariteit van de Britse modellen.
Moederbedrijf GM ziet als vanouds geen probleem in concurrentie tussen de eigen merken. De Ranger wordt zorgvuldig tussen de Vauxhalls gepositioneerd om kannibalisme in de showroom te vermijden.
Tweede generatie
Al in 1972 verschijnt de tweede generatie, gebaseerd op de Rekord D. De verschillen zijn nog kleiner dan voorheen, dubbele koplampen en een power dome op de motorkap geven aan dat het geen doorsnee-Rekord is. Die motorkap komt één-op-één uit Zuid-Afrika, waar het model met dikke zescilinders als Chevrolet 3800 en 4100 geleverd wordt. Bij ons liggen wederom vier- en zescilinders van Opel onder de kap, tussen 1,7 en 2,8 liter groot. In het moederland valt al in 1973 het kwartje dat Ranger overbodig is en het verdwijnt daar van de markt. Het gat wordt gevuld door de Chevrolet 2500, onze Ranger II.
GM Europa ziet er nog wel brood in, maar de Zwitserse fabricage wordt in 1975 gestaakt. Antwerpen houdt drie jaar langer stand, totdat de grotendeels identieke Opel Rekord E en Vauxhall Carlton verschijnen. Die laatste wordt mondjesmaat verkocht in slechts enkele landen op het continent en neemt feitelijk de plaats in van de Ranger. Daarmee verdwijnt het merk stilletjes de geschiedenisboeken in.
Aanbod en prijzen Ranger 2500 GTS
U moet wel een heel goede reden hebben om een Ranger te verkiezen boven een reguliere Opel Rekord of Commodore. Niet omdat het zulke slechte auto’s zijn, ze zijn gewoonweg niet te vinden. Op de bekende zoekmachines vinden we niets, ook niet in Zwitserland en België. Zo’n Zuid-Afrikaanse Ranger of Chevrolet 2500/3800/4100 is natuurlijk de heilige graal, maar ook op klassiekersites in dat land vangen we bot.
Veel geduld bewaren en regelmatig een rondje zoeken, is ons advies. Voor degenen die niet willen wachten: het aanbod van Rekords is ruimschoots voldoende.