Recordbedrag voor Mercedes-Benz 300 SL, maar niet zo hoog als gehoopt
In Arizona heeft veilinghuis RM Sotheby’s een Mercedes-Benz 300 SL voor een recordbedrag afgehamerd. Desondanks was de opbrengst niet zo hoog als gehoopt.
De verwachting was namelijk dat de fraaie 300 SL voor een bedrag van 7 tot 9 miljoen dollar van eigenaar zou veranderen. Toch lukte het de koper de auto voor minder te bemachtigen. Deze 300 SL uit 1955 werd namelijk voor 6,8 miljoen dollar afgehamerd. Dat is omgerekend net geen 6,1 miljoen euro.
Waarom zo bijzonder?
Toch is dat alsnog een enorm bedrag voor een Mercedes-Benz 300 SL. Tijdens dezelfde veiling werden namelijk nog eens twee exemplaren van de iconische Benz afgehamerd, maar die wisselden voor 1,7 en 2,3 miljoen van eigenaar. Bovendien stond het Gullwing-record op een exemplaar uit 1955, dat in 2012 voor 4,6 miljoen dollar verkocht door Gooding & Company. Wat maakt deze ene Gullwing dan zo bijzonder?
Het gaat hier om een zogenoemde ‘Alloy’. Kenners weten dan waar we het over hebben. Deze 300 SL heeft namelijk geen stalen carrosserie, maar het prachtige koetswerk van deze auto is van aluminium vervaardigd. Uiteraard met als doel om het gewicht van de auto te verlagen. Deze 300 SL Alloy, voorzien van chassisnummer 5500332, weegt dan ook 1203 kilogram, tegenover de 1310 kilogram van een ‘normaal’ exemplaar.
NSL-motor
Maar dat is bij lange na niet het enige unieke onderdeel van deze Mercedes-Benz 300 SL. De originele koper van deze aluminium-variant bestelde namelijk ook de krachtigere NSL-motor. Die werd voorzien van scherpere nokkenassen, een hogere compressie, een unieke gasklep én een verbeterde brandstofverdeler. Daardoor leverde de krachtbron geen 214, maar 240 pk. Bovendien vinkte de eerste eigenaar van deze 300 SL ook een verlaagd sportonderstel met stuggere veren en dempers aan op het orderformulier. Bijzonder zijn eveneens de Becker-radio en de snelheidsmeter die tot 270 km/h reikt. Het is de combinatie van al die elementen die deze auto zo uniek maakt.
Is de Mercedes-Benz 300 SL van Playmobil te mooi om mee te spelen?
Het model is dan ook niet door de eerste de beste persoon gekocht. Het was Joseph Weckerlé, coureur en vertegenwoordiger van Mercedes-Benz, die de auto in 1955 bestelde. Hij kocht daarmee de 13e van de in totaal 29 geproduceerde aluminium Gullwings. Al snel veranderde de auto van eigenaar, want de derde eigenaar liet de Gullwing in 1975 restaureren door de Gullwing Service Company in Essex, Massachusetts. Dat kostte destijds 45.000 dollar (omgerekend 172.000 dollar in 2021). Sindsdien is de auto goed geconserveerd en altijd in originele staat behouden. Het enige onderdeel dat ooit volledig is vervangen, is de versnellingsbak. Die komt namelijk uit een andere 300 SL uit 1957.
Duurste auto’s ooit
Ondanks het astronomische bedrag dat voor de Mercedes-Benz 300 SL Alloy is neergelegd, komt het model bij lange na niet in de buurt bij de duurste veilingauto’s ooit. In Autovisie Magazine lees je vanaf donderdag een uitgebreid overzicht van de duurste auto’s ooit geveild, én de duurste auto’s uit 2021.