De Renault 8 was heel lang houdbaar
In elk nummer van Autovisie duiken we in onze covergeschiedenis. Zestig jaar geleden stond de Renault 8 in de spotlights.
Op een enkele eigenzinnige Duitse sportwagen en kleine stadsauto na is ‘de motor achterin’ decennialang uit de gratie geweest. Anno 1962 is het echter nog een veelgebruikte configuratie, vooral voor compacte gezinsauto’s. Covermodel Renault 8 is de nieuwste aanwinst in deze drukbevolkte klasse en moet onder meer gaan strijden met de eveneens nieuwe Simca 1000, exact tien jaar later toevallig het Autovisie covermodel. Dat zegt wel iets over de houdbaarheid; modellen gaan in die tijd langer mee dan in onze huidige wegwerpmaatschappij.
Tipo 103
De R8 oogt vanbinnen en vanbuiten modern en strakgelijnd, maar ook wat generiek. Geruchten dat een doodgeboren sedannetje van Alfa Romeo, de Tipo 103, model heeft gestaan voor het ontwerp, worden versterkt doordat de Italianen ook Renaults assembleren voor de eigen markt. Technisch gezien is het verre van een Franse revolutie en borduurt hij voort op de charmante Dauphine en Floride. Opmerkelijk is de montage van schijfremmen rondom en de mogelijkheid een semi-automatische driebak te bestellen.
De R8 is efficiënt opgezet; ondanks compactere buitenmaten dan de Dauphine weten de ontwerpers een ruimer interieur te creëren. Onder de achterklep vinden we de grootste primeur, de pittige, stille CléonFonte motor, die ruim 40 jaar lang allerlei Renault-producten zal aandrijven. Over lange houdbaarheid gesproken. In eerste instantie is het torretje 956 cm3 groot, maar al snel volgen een sterkere 1100 en de 90 pk sterke 1100 Gordini, die in de daaropvolgende jaren de ene na de andere sportieve overwinning opeist.
Gordini Light
Later volgen een 1300 Gordini met 103 pk en een ‘Gordini light’, de R8 S, mét dezelfde looks, maar zonder de power. Daarnaast verschijnt een luxere R10, herkenbaar aan een langere voor en achterkant. Deze versie wordt net als de Roemeense R8 (Dacia 1100) in 1971 vervangen door de R12. De Franse productie van de R8 stopt in 1973; bij het Spaanse FASA loopt de laatste in 1976 van de band. Op de Alpines en R5 Turbo’s na is de achterin geplaatste motor dan exit bij Renault, tot in 2014 de huidige Twingo het concept nieuw leven inblaast.
Aanbod en prijzen
Om maar met de deur in huis te vallen: Gordini’s zijn schreeuwend duur, de rest stukken betaalbaarder. In Nederland is het aanbod beperkt. We vinden een 1100 Gordini met sportverleden voor bijna 28 mille, en een R10 Major voor ruim 7000 euro. Frankrijk is uiteraard de beste plek om te zoeken, maar ook daar wordt voor gerestaureerde Gordini’s zomaar een halve ton gevraagd. Nette R8’s en R10’s beginnen bij zo’n 5000 euro en kunnen oplopend tot het dubbele. Een mooie Spaanse FASA R8 kost 7800 euro, een R8 S kan oplopen tot 25 mille. Pas op met namaak-Gordini’s.