Slimmer dan hij lijkt: de kleine Triumph Herald
In elk nummer van Autovisie Magazine duiken we in onze covergeschiedenis. Zestig jaar geleden prijkte daar de Triumph Herald.
Waarschijnlijk was hij nooit bedoeld als Triumph. De kleine Herald wordt door het moederbedrijf ontwikkeld als opvolger voor de Standard Ten. Wijze mensen binnen het bedrijf besluiten echter dat het merk Triumph meer waarde heeft. Zodoende gaat de naam Standard bij het grofvuil.
Michelotti
De Herald is vanaf de start leverbaar als sedan, coupé en cabriolet, altijd met twee deuren en met een 948 cm3 torretje onder de gigantische motorkap. Michelotti tekent voor het strakke ontwerp. Het blijkt een droom voor elke monteur, want tegen de zelfdragende trend in wordt de Herald voorzien van een separaat chassis, waarop een uit losse modules bestaand passagiersgedeelte wordt geschroefd. Het front bestaat uit één geheel en scharniert naar voren. Zo kunnen er eenvoudig allerlei modelvarianten op dit principe worden gerealiseerd, zoals onder meer de Vitesse, Spitfire en GT6.
Aanvankelijk is er kritiek op de matige prestaties en kunnen de pendelassen achter en de slecht gespatieerde versnellingsbak op weinig bijval rekenen. De Herald heeft een lichtvoetig wegggedrag, maar kan listig zijn in korte bochten. Daarnaast is hij stevig aan de prijs.
Leyland Motors
Als het noodlijdende Standard-Triumph in 1961 overgaat naar Leyland Motors, komt er budget vrij om de Herald fijn te slijpen. Een Estate en bestelwagen (Courier) zien het licht, de coupé komt te vervallen. Er komen grotere motorvarianten in de vorm van de 1200 en 12/50, de transmissie en achterwielophanging worden herzien. In 1967 volgt de 13/60 met een compleet nieuw, nogal booskijkend front en de motor uit de beoogde opvolger van de Herald, de voorwielaangedreven 1300 sedan. Dit model oogst niet veel succes en verdwijnt in 1970, terwijl de dappere Herald doorploetert tot 1971.
Dan is het over en sluiten op de Europese markt en volgt een vereenvoudigde versie van de 1300 met achterwielaandrijving, Toledo geheten, de Herald echt op. Maar die laatste geeft zich nog steeds niet gewonnen. In India is de Herald altijd onder de beoogde merknaam Standard gebouwd, en daarvan verschijnt, terwijl de productie in Engeland al ten einde is, doodleuk nog een vierdeurs versie, de Gazel. Deze zal nog tot 1980 verkocht worden.
Aanbod en prijzen
Ruim een half miljoen Heralds zijn er op de weg gezet en veel zijn er niet meer over. Het mag geen verrassing heten dat vooral de cabrio’s bewaard zijn gebleven. In Nederland staan er drie te koop, voor schappelijke prijzen tussen de 7500 en 11.000 euro. In de ons omringende landen hetzelfde verhaal, een cabrio in concoursstaat kan oplopen naar 20 mille. In België en in Oostenrijk staan drie goede sedans, alle rond de 12.000 euro. Als je een rechtsgestuurde auto prettig authentiek vindt, dan is er genoeg aan-bod in het Verenigd Koninkrijk. Ook voor onderdelen is dat de beste plek.