Te koop! Deze Alpina B12 is voor mannen met snor en gouden ketting
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2F2024_03_13_10_56_13_Downloads-e1710507691340.jpg)
Is-ie fout? Een beetje Jacobse en Van Es? Ja, maar na ruim dertig jaar is de Alpina B12 5.0 Coupé ook ontzettend begeerlijk. Wij zouden onze lotterijwinst eraan uitgeven!
De Alpina B12 5.0 Coupé is gebaseerd op de BMW 850i. Hij heeft in de basis dezelfde 5,0-liter M70-V12, maar dan opgekrikt van 300 pk en 450 Nm naar 350 pk en 470 Nm.
Technische aanpassingen
Alpina gebruikte onder meer andere zuigers, grotere inlaatkleppen, een nieuw uitlaatsysteem en een iets aangepast Bosch Motronic-motormanagement. De B12 5.0 was er alleen met viertraps automaat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2F2024_03_13_10_56_31_Downloads.jpg)
Verder heeft Alpina ook aan het onderstel gesleuteld, zitten er 17-inch twintigspaaks wielen onder de B12, en is de kinspoiler naar onderen verlengd. Optioneel – en op deze auto aanwezig – is de bekende striping.
Waarom de Alpina Roadster V8 bijna een V12 had | Sjoerds Weetjes 319 | Autovisie
Prestaties Alpina B12
Een vergelijkbare 850i met viertraps automaat gaat in 7,4 seconden naar 100 km/h en haalt een begrensde topsnelheid van 250 km/h. De B12 5.0 zit in 6,8 tellen op snelwegsnelheid en mag door naar 280 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2Falpina-b12-1.jpg)
Er zijn slechts zevenennegentig exemplaren van de B12 5.0 Coupé gebouwd. Dat verklaart ook deels de forse vraagprijs voor de auto die bij Hemcar in Leiden staat: 185.000 euro.
Vervangen door Alpina B12 5.7
Overigens werd de B12 5.0 in 1994 vervangen door de B12 5.7, die als basis de 380 pk en 550 Nm sterke BMW 850CSi had. De 5,6-liter V12 van het origineel werd vergroot naar 5,7 liter, voor 416 pk en 570 Nm.
Net als de 850CSi heeft de B12 5.7 een handbak met zes versnellingen. Iets meer dan de helft van de 5.7’s zijn echter uitgerust met een handgeschakelde Shift-Tronic met een hydraulische koppeling.
Slechts zevenenvijftig stuks
Alpina bouwde de B12 5.7 in een beperkte oplage van zevenenvijftig stuks, waarvan eenendertig dus zijn uitgerust met een gerobotiseerde handbak. De 5.7 is te herkennen aan de roosters op de motorkap.
Volgens de officiële specificaties gaat de Alpina in 5,8 seconden naar 100 km/h en haalt hij een top van 300 km/h. De 850CSi is afgeregeld op 250 km/h en heeft 6,0 seconden nodig om op 100 km/h te geraken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Conclusie na 16.500 km: de BMW i5 is een goede EV én 5-serie
-
BMW M5-kopers zijn stiekem allemaal brave huisvaders (of moeders)
-
Elektrische auto stil? Deze nieuwe BMW maakt superveel herrie
-
Zoveel geld verwacht BMW te verliezen door alle importheffingen
-
BMW zet archief online! Nu komen we helemaal niet meer aan werken toe
-
Powerstation als occasion: Alpina B3 3.3 vs. Ford Mondeo ST220
-
Al voor 9.000 euro rijd je deze echt sportieve BMW als occasion
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
50.000 euro voor twee letters: dit is de BMW M3 CS Touring
-
Deze grote premium-SUV’s met V8 zijn als occasion best betaalbaar
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave