Te koop! Deze Alpina B12 is voor mannen met snor en gouden ketting
Is-ie fout? Een beetje Jacobse en Van Es? Ja, maar na ruim dertig jaar is de Alpina B12 5.0 Coupé ook ontzettend begeerlijk. Wij zouden onze lotterijwinst eraan uitgeven!
De Alpina B12 5.0 Coupé is gebaseerd op de BMW 850i. Hij heeft in de basis dezelfde 5,0-liter M70-V12, maar dan opgekrikt van 300 pk en 450 Nm naar 350 pk en 470 Nm.
Technische aanpassingen
Alpina gebruikte onder meer andere zuigers, grotere inlaatkleppen, een nieuw uitlaatsysteem en een iets aangepast Bosch Motronic-motormanagement. De B12 5.0 was er alleen met viertraps automaat.
Verder heeft Alpina ook aan het onderstel gesleuteld, zitten er 17-inch twintigspaaks wielen onder de B12, en is de kinspoiler naar onderen verlengd. Optioneel – en op deze auto aanwezig – is de bekende striping.
Waarom de Alpina Roadster V8 bijna een V12 had | Sjoerds Weetjes 319 | Autovisie
Prestaties Alpina B12
Een vergelijkbare 850i met viertraps automaat gaat in 7,4 seconden naar 100 km/h en haalt een begrensde topsnelheid van 250 km/h. De B12 5.0 zit in 6,8 tellen op snelwegsnelheid en mag door naar 280 km/h.
Er zijn slechts zevenennegentig exemplaren van de B12 5.0 Coupé gebouwd. Dat verklaart ook deels de forse vraagprijs voor de auto die bij Hemcar in Leiden staat: 185.000 euro.
Vervangen door Alpina B12 5.7
Overigens werd de B12 5.0 in 1994 vervangen door de B12 5.7, die als basis de 380 pk en 550 Nm sterke BMW 850CSi had. De 5,6-liter V12 van het origineel werd vergroot naar 5,7 liter, voor 416 pk en 570 Nm.
Net als de 850CSi heeft de B12 5.7 een handbak met zes versnellingen. Iets meer dan de helft van de 5.7’s zijn echter uitgerust met een handgeschakelde Shift-Tronic met een hydraulische koppeling.
Slechts zevenenvijftig stuks
Alpina bouwde de B12 5.7 in een beperkte oplage van zevenenvijftig stuks, waarvan eenendertig dus zijn uitgerust met een gerobotiseerde handbak. De 5.7 is te herkennen aan de roosters op de motorkap.
Volgens de officiële specificaties gaat de Alpina in 5,8 seconden naar 100 km/h en haalt hij een top van 300 km/h. De 850CSi is afgeregeld op 250 km/h en heeft 6,0 seconden nodig om op 100 km/h te geraken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen