(Te)veel keus voor de gewone man: Opel Kadett B
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FSchermafbeelding-2021-08-28-om-11.01.57.png)
Elke twee weken belichten we aan de hand van een oude Autovisie-cover het toenmalige covermodel: ditmaal de volksauto van Opel, de Kadett B uit 1971.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FSchermafbeelding-2021-08-28-om-11.14.13.png)
Kleinburgerlijke uitstraling
Een veertig jaar oude cover met net zo’n gezellig kleinburgerlijke uitstraling als de destijds in ons straatbeeld alom vertegenwoordigde Opel Kadett B. Een mooie zomeravond op de camping met twee nederige Kadettjes in beeld moet een herkenbaar beeld zijn voor landgenoten die de jaren 70 bewust hebben meegemaakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FSchermafbeelding-2021-08-28-om-11.02.59.png)
Voor elk wat wils
Het meest in het oog springt de driedeurs Kadett stationcar, door Opel traditioneel Caravan gedoopt, een vergeten carrosseriestijl die door moderne marketeers ongetwijfeld Shooting Brake zou worden genoemd. De uit 1965 stammende Kadett B staat sowieso bekend om de schier oneindige verscheidenheid aan carrosserievarianten. Gaat u er maar even rustig voor zitten: standaard is de Kadett een twee- of vierdeurs sedan, de luxere LS-uitvoering heeft echter een twee- of vierdeurs fastbackcarrosserie met een coupé-achtige daklijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FSchermafbeelding-2021-08-28-om-11.02.10.png)
Ook echte Coupé’s en Caravans
De ‘echte’ Kadett coupé heeft een lagere daklijn en opmerkelijk oplopende achterste zijruiten met daarachter drie ventilatiesleuven, in de volksmond ‘kieuwen’ genoemd. In 1967 verschijnt er een aangepaste fastback als coupé met grotere, ronder gevormde achterste zijruiten. Eerst in luxere uitvoering, vanaf 1971 is dit koetswerk gemeengoed voor alle coupé’s. En dan zijn er nog de Caravans in drie- en vijfdeurs configuratie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FSchermafbeelding-2021-08-28-om-11.03.23.png)
Luxe broodje
Voor het gemak vergeten we de drie varianten van ‘luxe-Kadett’ Olympia maar even. U begrijpt, deze hoeveelheid aan carrosserievormen, gecombineerd met een reeks motoren met een inhoud tussen 1.1 en 1.9 liter, verschillende uitrustingsniveaus plus de optie van een automatische versnellingsbak moet de gewone man flinke keuzestress hebben bezorgd. Mede dankzij deze voor-elk-wat-wils politiek is de Kadett B een commercieel schot in de roos.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FSchermafbeelding-2021-08-28-om-11.03.37.png)
Rationalisering
Desondanks ziet Opel ook wel in dat het aanbod enigszins gerationaliseerd moet worden. In 1970 wordt afscheid genomen van de Olympia, fastback, kieuwencoupé en de 5-deurs caravan. De overige varianten blijven tot 1973 in productie tot de komst van de Kadett C. Op de positie van Nederlands publieks-favoriet heeft dit alles geen invloed, de Kadett (en opvolger Astra) staan nog decennialang fier bovenaan de (Nederlandse) verkooplijsten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FSchermafbeelding-2021-08-28-om-11.04.11.png)
Aanbod en prijzen
Doordat de Ascona eigenlijk de Kadett C had moeten worden, bleef de Kadett B acht jaar in productie, erg lang naar Opel-maatstaven. De totale productie bedraagt maar liefst 2.691.300 stuks. Ook als klassieker is er voor elk wat wils. In Nederland zijn nog best wat B-tjes overgebleven, waaronder opvallend veel coupé’s. Een Kieuwencoupé in goede staat doet zomaar 20 mille, een leuke vierdeurs 1.2 Fastback vinden we voor 6000 euro. Zoek vooral de beste die smaak en budget toelaten, want ze kunnen enorm roesten. Technische onderdelen leveren weinig problemen op.
Opel Kadett 1.1
- bouwjaar 1971
- nieuwprijs (1971) fl. 6572,– (€ 2982,–)
- gemaakt van/tot 1965-1973
- topsnelheid 130 km/h
- acceler. 0-100 19,5 s
- gem. verbruik 1 op 12,2
- motor 4-in-lijn, 1078 cm3
- max. vermogen 45 pk/5000 min-1
- max. koppel 75 Nm/2400 min-1
- transmissie 4-traps handgesch., achterwielaandr.
- massa leeg 740 kg
Fabriekfsgegevens
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had