Texaanse baron liet zijn Ferrari Testarossa ‘openknippen’ in België
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fimage.jpeg)
Medio jaren 80 liet een Texaanse oliebaron zijn Ferrari Testarossa ombouwen tot targa. Dit deed hij bij onze zuiderburen in België.
We hoeven de Ferrari Testarossa niet te introduceren, want de flamboyant gestileerde opvolger van de 512 BB stond zowat in z’n eentje symbool voor de overdaad van de jaren 80. Hij is bekend van de hitserie Miami Vice, met acteur Don Johnson als politieagent Sonny Crockett, maar had net zo goed in Dallas kunnen optreden.
Ferrari Testarossa van Texaanse oliebaron
Zó goed past hij bij de levensstijl van de eerste eigenaar van dit exemplaar, een Texaanse oliebaron. Die wilde een open versie van de Testarossa, maar daarvan maakte Ferrari er ooit maar één: een zilverkleurige Spider voor Fiat-baas Giovanni Agnelli. De Belgische specialist EBS, ook wel bekend van zijn Renault 5 Cabriolets, bood uitkomst. Daar werd een stuk van 60 centimeter uit het dak van de Testarossa geknipt, dat vervolgens werd omgetoverd tot twee individueel verwijderbare panelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fimage-2.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fimage-4.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fimage-3.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fimage-2.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fimage-4.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fimage-3.jpeg)
Om de stijfheid van de Ferrari intact te houden, werden er verstevigingen toegevoegd, die de Testarossa Targa 50 kilo zwaarder maken dan het origineel. Oorspronkelijk zouden de dakdelen overigens geel blijven, maar om ze beter te beschermen tegen krassen, werd er toch gekozen voor een zwarte afwerking. De Testarossa Targa is gebaseerd op een Europees model en droeg eerst het Belgische kenteken DTF-425.
Te koop
In de VS werd hij aangepast aan de Amerikaanse eisen. In november 1985 stond de Ferrari in Sport Auto, waarin een prijs werd genoemd van 270.000 D-mark, wat omgerekend neerkomt op zo’n 300.000 euro nu.
Sinds 1985 had de Ferrari Testarossa meerdere eigenaren, onder meer in Hawaii, Californië en Engeland. Hij wordt geveild bij Bonhams, met een verwachte opbrengst van tussen de 330.000 en 470.000 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2Fimage-1.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Ferrari 12Cilindri Spider: V12 met 9500 toeren
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Je mag ook niks! Ferrari wil geen ‘opzichtige’ kleurencombinaties meer
-
Geveilde Mercedes is nu op-één-na duurste auto ooit
-
Zeldzame Mercedes wordt op een na duurste auto ooit
-
Waarom de eerste Ferrari’s Testarossa maar één spiegel hebben | Sjoerds Weetjes 434
-
Je raadt nooit wat er achter in deze unieke hot hatch ligt
-
Koop dan! Met deze tweedehands ‘auto’ kun je 965 km/h rijden
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Vergeet die rare F80! Deze vijf moderne Ferrari’s zijn wél mooi