Waarom wij een traantje laten voor deze Ferrari Enzo en Maserati MC12
Gaan ze de shredder in? Hebben ze een ongeluk gehad? Nee, niks van dat alles. Maar in hun hele leven hebben deze Ferrari Enzo en Maserati MC12 nog geen kilometer gereden. Snik!
Dat is toch mooi, zullen sommige enthousiastelingen zeggen. Nee, dat is helemaal niet mooi! Een auto – helemaal een sportauto – is gemaakt om in te rijden. En als dat nooit gebeurt, dan is dat hartstikke zonde.
Ferrari Enzo uit 2004
Neem deze Ferrari Enzo, die is gebouwd in 2004. In negentien jaar (!) is-ie alleen maar een beetje heen en weer geduwd in een afgesloten garage. Op zijn teller staan alleen de delivery miles: 228 kilometer.
Te koop! Deze unieke Ferrari Enzo stond in de jungle te verpieteren
Verzamelaars in de rij
De Enzo staat te koop bij de Engelse supercardealer Romans International, die zelfs een persbericht heeft uitgezonden om over de Ferrari en Maserati MC12 te vertellen.
Want vermogende verzamelaars staan nu natuurlijk schuimbekkend op de deur te bonzen. Op de een of andere manier is een supersportwagen die nog nooit heeft gereden de heilige graal onder liefhebbers.
Slechts vierhonderd exemplaren
Van de Ferrari Enzo zijn tussen 2002 en 2004 slechts vierhonderd exemplaren gebouwd. Hij heeft een 6.0 V12 achterin liggen, die goed is voor 660 pk. Bij RM Sotheby’s wordt er binnenkort een geveild, voor ruim 3 miljoen euro.
Romans International vermeldt de prijs van de ‘Enzo zonder kilometers’ niet, maar reken erop dat iemand zich scheel gaat betalen aan het apparaat. Hetzelfde geldt voor de Maserati MC12.
Sjoerds Weetjes #98: Deze Maserati MC12 Corsa is straatlegaal
Maserati MC12 uit 2005
Want ook die heeft nog nooit écht gereden, met maar 333 fabriekskilometer op zijn digitale teller. De MC12 is nog zeldzamer dan de Enzo, met een oplage van slechts vijftig exemplaren.
De Maserati MC12 is onderhuids verwant aan de Enzo en heeft dezelfde atmosferische twaalfcilinder achterin liggen. Van Ferrari mocht-ie natuurlijk niet sterker zijn, dus houdt hij het bij 630 pk voor gezien.
Ferrari Enzo als investering?
We zijn altijd benieuwd naar de verhalen achter dit soort auto’s. Want waarom koop je voor zoveel geld twee gloednieuwe Italiaanse supercars en zet je ze daarna twintig jaar stil?
De reden laat zich raden: de eerste eigenaar kocht de auto’s als investering. En dat is eeuwig zonde! Voor de twee sportwagens dan, niet voor de man die er ongetwijfeld op is binnengelopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Vergeet die rare F80! Deze vijf moderne Ferrari’s zijn wél mooi
-
Deze nieuwe Ferrari maakt een einde aan de ‘Big 5’
-
Onderpresterende Stellantis-merken tot 2026 veilig! Maar dan…
-
Is de Ferrari Daytona SP3 een broer van de LaFerrari, of niet? | Sjoerds Weetjes 419
-
Zouden ze dit gedrocht bij Mansory zelf nou wél mooi vinden?
-
Waarom Maserati het zo slecht doet? CEO heeft simpele verklaring
-
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
-
Zou jij 67.000 euro neertellen voor deze hoop schroot?
-
Zien: tieners stelen peperdure Ferrari en slaan op de vlucht