Autovisie
Autovisie Koopwijzer 2 mei 2021
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: occasion Fiat 500e (2013-2019)

De 500e is de leukste Fiat 500 die wij niet mochten kopen. Dat kan nu wel, maar waar moet je dan op letten?

De elektrische Fiat 500, die de naam 500e krijgt, wordt door FCA ontwikkeld als een ‘compliance car’: een elektrische auto die puur is gemaakt om in bepaalde Amerikaanse staten auto’s met verbrandingsmotor te mogen verkopen. Om diezelfde reden is het model nooit buiten de Vverkocht, maar dankzij ondernemende autobedrijven en particulieren rijden er inmiddels aardig wat in Nederland rond. Of een gebruikte 500e een slimme aankoop is, lees je hier.

Sjoerds Weetjes #63: Waarom Fiat liever geen Fiat 500e verkoopt

Carrosserie 

De Fiat 500e bewijst dat milieubewust en stijlvol autorijden uitstekend kunnen samengaan. Optisch is de geëlektrificeerde 500 vrijwel identiek aan de fossiele versie. Aan de buitenkant zijn de geperforeerde ondergrilledakspoiler en standaard projectorkoplampen de belangrijkste herkenningspunten van de EV-versie. Minder in het oog springend zijn alle aerodynamische aanpassingen die bijdragen aan een verlaging van de luchtweerstand voor een grotere actieradius en minder rijwindgeluid. De laadaansluiting is onopvallend weggewerkt achter de tankklep. Verder is de 500e gewoon een 500, met keuze uit een chique of sportievere aankleding en personalisatiemogelijkheden in de vorm van contrastkleuren en stickerpakketten. De facelift van 2016 brengt een aantal optische retouches en nieuwe lakkleuren.  

Interieur

Ook vanbinnen lijkt de elektrisch aangedreven 500 als twee druppels water op een conventioneel aangedreven uitvoering. Op de transmissietunnel zijn vier knoppen (P-R-N-D) aangebracht en de bestuurder kijkt uit op een digitaal 7-inch tftscherm met daarin het instrumentarium. Met het oog op de Amerikaanse doelgroep zijn airconditioning en stoelverwarming standaard, net als Blue&Me, TomTomnavigatie, keyless entry, parkeersensoren achter en een smartphone-app. Tegen meerprijs levert Fiat een wit of zwart (leren) interieur met een accentkleur. Vanaf 2016 heeft de 500e een nieuw Uconnectinfotainmentsysteem. 

Motor

De aandrijflijn is ontwikkeld door Bosch. Het hart wordt gevormd door een Bosch SMG 180/120synchroonmotor met permanente magneet, die ook in andere hybride en elektrische auto’s is terug te vinden. Hier levert de motor maximaal 83 kW/111 pk en een instant beschikbaar koppel van 200 Nm, een waarde die bijna op Abarthniveau ligt. Ondanks de bruto voertuigmassa van bijna 1400 kg kost de standaardacceleratie van 0-100 km/h slechts 8,5 seconden. In 2016 voert Fiat een recall uit vanwege een softwareprobleem, waardoor de aandrijving tijdens het rijden kan uitvallen. Met de nieuwe software zou dit probleem tot het verleden moeten behoren.

Accupakket

De Fiat 500e haalt zijn energie uit een lithium-ion accupakket. Een combinatie van passieve en actieve koeling met koelvloeistof reguleert de temperatuur. Nieuw is de accucapaciteit van 24 kWh, die goed is voor een actieradius van 120 tot 150 kilometer. Met de 6,6 kWboordlader duurt opladen minimaal vier uur met een snellader en minimaal acht uur met een standaard thuislader. Bij aankoop van een gebruikte elektrische auto is de toestand van het accupakket een belangrijk aandachtspunt. Dankzij het slimme temperatuurmanagementsysteem lijkt de accu van de 500e gezond oud te kunnen worden. Zo wordt op Amerikaanse 500e-internetfora gesproken over een gemiddelde accudegradatie van circa 1,5-2,5% per 15.000 kilometer. Als dat klopt, is dat een keurige score, al blijft het verstandig om de accuconditie voor aankoop te (laten) controleren. Check dan ook meteen of de laadfunctie goed werkt; de aansluiting van de lader kan temperamentvol zijn en gaat weleens stuk. De Amerikaanse historie van een 500e is meestal (tegen betaling) te achterhalen via Carfax

Wielophanging

Ondanks het hogere gewicht stuurt de 500e bijna net zo goed als een reguliere 500. De voorwielophanging bestaat uit McPhersonveerpoten en een stabilisatorstang. Op de achteras past Fiat een torsie-as en schroefveren toe. De stuurbekrachtiging is elektrisch; het remsysteem wint remenergie terug. Vanwege een probleem met de aandrijfassen, veroorzaakt door een productiefout in de fabriek in Mexico, worden in 2013 bijna 300 stuks van de 500e teruggeroepen voor de montage van nieuwe aandrijfasbouten. 

Welke moet ik hebben?

Vanaf de introductie tot de productiestop is de Fiat 500e technisch nagenoeg hetzelfde gebleven. Het faceliftmodel vanaf 2016 ziet er wat moderner uit en heeft het nieuwe Uconnect-infotainmentsysteem aan boord, maar dat zijn geen zwaarwegende redenen om oudere bouwjaren over te slaan. Voor de aankoop van een 500e staan twee routes open: kies je voor een reeds geïmporteerde auto, dan ben je aangewezen op het nationale occasionaanbod. Laat je zelf een 500e overkomen uit de States, dan is de keuze uit bouwjaren, kilometerstanden en kleurcombinaties ruimer, en kun je in theorie goedkoper uit zijn, maar je moet wel rekening houden met extra administratieve handelingen, transportkosten en meer risico.

Moet dit hem worden?

Met zijn handzame afmetingen is de Fiat 500e een ideale stadsauto. Laden is spotgoedkoop, de onderhoudsbehoefte is klein, en bij aankoop profiteer je van de huidige aankoopsubsidie voor gebruikte EV’s. Een nadeel van elektrische 500 is de trage laadsnelheid – er zijn overigens aftermarketoplossingen die daar verbetering in brengen – en omdat het model officieel alleen in de VS is verkocht, kan het hier wat meer moeite kosten om bepaalde technische problemen of storingen te laten verhelpen. Toch zijn dat geen zwaarwegende redenen om deze Fiat te laten staan: de 500e is een van de leukste modellen van de 500-reeks die je kunt kopen. 

Tijdlijn

2010 – Fiat 500 Elettra studiemodel
voorjaar 2013 – introductie Fiat 500e (VS)
2016 – facelift
2019 – einde productie
2020 – introductie nieuwe Fiat 500e

KOPEN
+ Tijdloos ontwerp
+ Koppelsterke elektromotor
+ Slimme accukoeling
+ Potentieel lage gebruikskosten

NIET KOPEN
– Hoge aanschafprijs t.o.v. benzine
– Kleine bagageruimte
– Rijdt minder strak op snelweg 

Fiat 500e

Denk ook eens aan een…

Renault Zoe (2012-heden)
Vijf deuren, een keurig rijbereik en een snellaadmogelijkheid zijn pluspunten van de Renault Zoe, die bovendien de keuze biedt tussen een koop- of huuraccu. 
5500-35.000 EURO

Renault Zoe

Fiat 500 Abarth (2009-heden)
In stilte stekkeren of luisteren naar fossiele pops & bangs? Voor de prijs van een 500e koop je ook een smakelijke 500 Abarth. Keuzes, keuzes. 
9.000-30.000 EURO

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.