Stijn Kuster
Stijn Kuster Koopwijzer 2 jul 2023
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: BMW X1 – problemen, uitvoeringen en prijzen

De BMW X1 is vertrouwd dynamisch en verrassend praktisch. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen in deze koopwijzer.

Met de oer-X1 zet BMW in 2009 de eerste stappen in het compacte premium crossover-segment. De tweede generatie van 2015 verruilt de standaard achterwielaandrijving voor standaard voorwielaandrijving en voegt beter uitgebalanceerde vormgeving, MPV-functionaliteit en meer verfijning aan het concept toe.

Carrosserie BMW X1

De BMW X1, modelcode F48, staat op het modulaire UKL2-platform. Ten opzichte van zijn voorganger is hij korter, breder en hoger. Tegenover een lengte van 4,43 meter staat een breedte van 1,82 meter en een hoogte van 1,59 meter. De bagageruimte meet een royale 505-1.505 liter. De nu wel goed geproportioneerde vormgeving sluit naadloos aan bij de grotere X3 en X5.

BMW X1, koopwijzer, occasion, prijzen, problemen, uitvoeringen
(Afbeelding: BMW)

Naast het reguliere model met zwarte kunststof dorpellijsten, spatbordranden en onderbumpers levert BMW de sportief aangeklede Sport Line en M Sport. Een panoramadak, led-koplampen, aluminium sierdelen en een elektrisch bedienbare achterklep zijn fabrieksopties. De facelift (LCI) van zomer 2019 brengt een nieuw voor- en achteraanzicht met gewijzigde lichtunits en een grotere grille.

Interieur

De overstap naar voorwielaandrijving zorgt voor meer binnenruimte. De zitpositie is prettig hoog en de functionaliteit ligt bijna op MPV-niveau, zeker wanneer de verschuifbare achterbank en de neerklapbare passagiersstoel zijn meebesteld. Verder heeft de X1 alles wat klanten van een BMW-SUV mogen verwachten: een sober en overzichtelijk dashboard, mooie materialen en een reeks comfort-, luxe- en veiligheidsverhogende extra’s die zowel royaal als prijzig is.

BMW X1, koopwijzer, occasion, prijzen, problemen, uitvoeringen
(Afbeelding: BMW)

Hieronder vallen een head-up display, adaptieve cruise control met stop & go en Driving Assistant Plus, actieve parkeerhulp met camera, BMW ConnectedDrive, iDrive met 6,5- of 8,8-inch beeldscherm, diverse audio- en infotainmentsystemen, sportstoelen, leerpakketten, enzovoorts. De facelift brengt nieuwe materialen en opties, waaronder een 10,25-inch infotainmentscherm. De elektronica van de X1 kan soms opspelen; controleer specifiek of het infotainment en het navigatiesysteem soepel werken.

Motor

Onder de hoekige motorkap liggen dwarsgeplaatste drie- en viercilinder motoren. Alle motorvarianten combineren directe inspuiting met een turbolader. Het benzinegamma bestaat uit een 1.5-driecilinder (136-140 pk) en een 2.0-viercilinder (178-231 pk). De plug-in hybride xDrive25e combineert de 1.5-benzinemotor met een elektromotor en een 9,7 kWh lithium-ion accupakket (systeemvermogen 220 pk, elektrische WLTP-range 50 km). Het dieselaanbod bestaat uit een 1.5-driecilinder (116 pk) en een 2.0-viercilinder (150-231 pk).

BMW X1, koopwijzer, occasion, prijzen, problemen, uitvoeringen
(Afbeelding: BMW)

Met het oog op de complexe motortechniek is het cruciaal dat oliewissels volgens fabrieksvoorschrift zijn uitgevoerd en liever nog vaker. Zaken om goed op te letten, zijn mogelijke inlaat- en injectorvervuiling en distributiekettingslijtage. Bij hogere tellerstanden komen bij de benzinemotoren weleens versleten motorsteunen en turboladers voor. Controleer bij de diesels of het EGR-systeem naar behoren werkt.

Transmissie BMW X1

Net als zijn platformgenoten heeft de BMW X1 standaard sDrive-voorwielaandrijving; xDrive vierwielaandrijving is leverbaar in combinatie met de sterkste benzine- en dieselmotoren. Het elektro-hydraulische Haldex-systeem legt de klemtoon op de vooras en stuurt bij dreigend gripverlies een deel van de aandrijfkracht naar de achteras. Bij de plug-in hybride xDrive25e zorgt de elektromotor voor de aandrijving van de achterwielen. Naast een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen zijn twee automatische Steptronic-transmissies met koppelomvormer en zes of acht verzetten leverbaar.

BMW X1, koopwijzer, occasion, prijzen, problemen, uitvoeringen
(Afbeelding: BMW)

De optionele Steptronic-sporttransmissie heeft schakelpeddels aan het stuur, een sportstand en launch control. In de zomer van 2017 komt daar een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling bij. De dieselmotoren en xDrive-versies hebben altijd een automaat met koppelomvormer.

Wielophanging

Voor de fijnproevers blijft de overstap van achter- naar voorwielaandrijving een gevoelig punt. Gelukkig slagen de onderstelspecialisten van BMW erin om van deze X1 de meest dynamische SUV van zijn segment te maken. Rondom onafhankelijke wielophanging, Servotronic-stuurbekrachtiging en een levendige onderstelafstemming laten je snel vergeten dat je in een relatief zware auto met een hoog zwaartepunt onderweg bent. Fabrieksopties zoals het M Sport-onderstel of Dynamic Damper Control en Variable Sports Steering brengen de sportieve kant van het weggedrag verder op smaak. Standaard staat de X1 op 17-, 18- of 19-inch lichtmetalen wielen.

Welke moet ik hebben?

Met de 1.5 driecilinder benzinemotor zijn de prestaties eerder gezapig dan vlot. De 2.0-viercilinder past beter bij de X1 en heeft ook met volledige stoelbezetting voldoende krachtreserves om de SUV-uitstraling waar te maken. Standaard heeft de X1 onder meer 17-inch lichtmetaal en infotainment met 6,5-inch display.

Luxueuzer zijn de Executive (led-koplampen, elektrische achterklep, automatische airco, sportstuur, alarm, navigatie) en High Executive (een Executive plus leer, stoelverwarming, parkeerhulp voor/achter, navigatie plus, head-up display). Daarnaast zijn losse opties en optie-pakketten (Comfort, Safety, Parking, Dynamic, Audio Media) leverbaar, aangevuld met keuze uit de uitvoeringen xLine, Sport Line en M Sport.

Moet het de BMW X1 worden?

De BMW X1 biedt alles wat je van een moderne compacte crossover verwacht en voegt daar een fikse portie rijplezier aan toe. Ten opzichte van zijn voorganger is de F48 uiterlijk meer SUV dan crossover en technisch meer crossover dan SUV. De overstap naar voorwielaandrijving kan voor sommige BMW-fans reden zijn om het model over te slaan.

Als je niet per se hoog wilt zitten, blijft de lagere, lichtere en sportievere 3-serie Touring een niet te versmaden alternatief. Toch zijn er genoeg redenen om voor een X1 te kiezen, zoals het robuuste uiterlijk, het ruime en flexibele interieur, het nog altijd behoorlijk bijdetijdse motor- en infotainmentaanbod en de rijdynamiek waar het merk bekend om staat.

Dit kosten ze

Op Gaspedaal.nl is de voordeligste BMW X1 met benzinemotor een sDrive20iA Centennial High Executive (2016, 156.000 km) voor 19.400 euro. Een handgeschakelde X1 sDrive18i Executive (2017, 104.000 km) kost 19.900 euro, terwijl een X1 xDrive25i High Executive (2016, 147.000 km) voor 26.000 euro van eigenaar wisselt. De X1 xDrive25e (2020, 75.000 km) komt vanaf 35.000 euro in zicht.

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 114,24
Remschijven voor, per set € 192,28
Continental PremiumContact 7, 225/50 R18 99W, per stuk vanaf € 159,00
Koplamp links, led, per stuk € 740,38
Bobine, per stuk € 52,70
Aircocondensor incl. droger, vanaf € 111,45

Prijzen zijn internetprijzen voor een BMW X1 sDrive20iA van 2017, inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 450,–

Het onderhoudsinterval is variabel (maximaal 2 jaar).  

Pluspunten BMW X1

+ rijdynamiek
+ moderne techniek
+ binnenruimte

Minpunten BMW X1

– prijzig

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.