Koopwijzer: Corvette C7 – problemen, uitvoeringen en prijzen
De Corvette C7 (2014 – 2017) is een ouderwets feestbeest in een modern jasje. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.
Een lichtgewicht carrosserie, ongecompliceerde aandrijftechniek en vermakelijke rijeigenschappen zijn sinds jaar en dag het handelsmerk van de Corvette. Ook de C7-modelreeks blijft trouw aan de klassieke succesformule en voegt daar op alle fronten een stevige dosis verfijning aan toe.
Carrosserie
De Corvette C7 oogt vertrouwd en is toch helemaal nieuw. Het strakgetrokken ontwerp verbindt historisch verantwoorde Corvette-elementen met een gezonde dosis Italiaanse stijl en een achteraanzicht met vierkante(!) achterlichten. Het nieuwe aluminium chassis is lichter en torsiestijver, de carrosserie is gemaakt van composietmateriaal en koolstofvezel. De Coupe heeft een uitneembaar targadak, de Convertible heeft een elektrisch bedienbare softtop.
Na de Corvette C7 Stingray verschijnen achtereenvolgens de lichtgewicht Grand Sport, de extra krachtige Z06 met verbrede achterspatborden en de circuitgerichte ZR1 met aerodynamicapakket en een hoge of lage achterspoiler. Zoals bij elke (super)sportauto is oude aanrijdingsschade het belangrijkste controlepunt bij een Corvette C7 met ervaring. Vanwege de geringe grondspeling kan het evenmin kwaad om de onderkant op eerder wegcontact te inspecteren.
Interieur
Traditioneel is de lage instapprijs van de Corvette – in elk geval in de States – het duidelijkst zichtbaar in het interieur. Nog meer dan voorganger C6 breekt de C7 met deze traditie. De vormgeving, de afwerking en de materialen zijn beter dan ooit. Als bestuurder neem je plaats in comfort- of sportstoelen en kijk je uit op een driespaaks sportstuur en een digitaal/analoog instrumentencluster. Het MyLink-infotainmentsysteem heeft een 8-inch touchscreen en optioneel is een head-up display leverbaar.
Andere gadgets zijn de performance data recorder (telematica en video), wifi en 4G, Android Auto/Apple Carplay en een speciale ‘stoeprandcamera’ in de voorbumper. Ook nappaleer met contrasterende stiksels, suède bekleding en hoogglans koolstofvezel sierdelen ontbreken niet op de optielijst. Ondanks de verbeterde bouwkwaliteit zijn kleine rammeltjes en kraakjes een vertrouwd en historisch verantwoord onderdeel van de rijbeleving.
Motor
Voor brute kracht en een bijpassende soundtrack zorgt een 6,2-liter V8 met directe inspuiting, variabele kleptiming en actieve cilinderuitschakeling. De small block achtcilinder is er in drie smaken. De atmosferische LT1 levert maximaal 466 pk en 630 Nm en is voorbehouden aan de Stingray en de Grand Sport. De LT4 met mechanische compressor genereert maximaal 659 pk en 881 Nm in de Z06. De LT5 heeft een grotere mechanische compressor en dubbele brandstofinspuiting en levert 765 pk en 969 Nm in topmodel ZR1. Onderdeel van het Z51 Performance Package is dry-sumpsmering. Bij de vroegste bouwjaren van de LT1 kan drijfstangschade ontstaan door een productiefout. Ook het overslaan van de eerste oliewissel bij 500 mijl/800 kilometer kan later problemen veroorzaken. De Z06 is gevoelig voor oververhitting. Door de fabriek is dit pas in het allerlaatste bouwjaar effectief opgelost. TRANSMISSIE De Corvette C7 heeft achterwielaandrijving in combinatie met een handgeschakelde of een automatische transmissie. De transaxle-bouwwijze met torsiebuis zorgt voor een optimale gewichtsverdeling en extra torsiestijfheid. De Tremec-handbak telt zeven verzetten. De GM-automaat met koppelomvormer heeft in het eerste modeljaar zes versnellingen en vanaf het tweede modeljaar acht versnellingen. Zelf schakelen kan met flippers aan het stuur. Een elektronisch geregeld sperdifferentieel is aanvankelijk onderdeel van het Z51 Performance Package. Later is het zelfblokkerende differentieel ook los leverbaar. Als de achttraps automaat stroef schakelt, volstaat verversen van de versnellingsbakolie met nieuwe synthetische olie meestal om de klachten te verhelpen.
Wielophanging
De C7 heeft rondom onafhankelijke wielophanging met driehoeksdraagarmen en dwarsgeplaatste composiet bladveren. Naast het reguliere onderstel met de standaard schokdempers en remmen staan adaptieve magnetic ride control-schokdempers, een performance-remsysteem en een Brembo-remsysteem met keramische remschijven in de optielijst. Met vijf elektronisch instelbare rijstanden, van Eco tot Track, passen de besturing, demping, gaspedaalrespons en differentieelwerking zichzelf effectief aan de stemming van de bestuurder aan. Voorts is er keuze uit verschillende soorten en maten velgen, waarbij de achterwielen een inchmaat groter zijn dan de voorwielen. Versnelde bandenslijtage is een normaal fenomeen en sommige eigenaren vervangen de runflatbanden door banden zonder noodloopeigenschappen. De gegoten aluminium velgen van sommige C7-modellen kunnen scheuren of barsten. Een grondige inspectie voorkomt vervelende verrassingen.
Welke moet ik hebben?
De C7 Stingray is het snelste instapmodel ooit en biedt alles wat je van een Corvette verwacht. De Grand Sport combineert dezelfde atmosferische V8 met scherpere rijeigenschappen en nog meer snelheid. Dankzij de mechanische compressor is de Z06 bijna overdadig krachtig en dat geldt in extreme mate voor de zeer zeldzame en kostbare ZR1. Modellen voor de Europese markt zijn standaard uitgerust met het Z51 Performance Package met dry-sumpsmering, verbeterde koeling, een sportievere onderstelafstemming, performance-remmen, grotere wielen en het sperdifferentieel. Bij parallelimport uit de VS is het ook fijn als dit pakket aanwezig is. Het Z07 Performance Package staat voor keramische remmen, een stugger onderstel en Michelin Pilot Sport Cup-banden. Voor de uitrustingsniveaus (LT/LZ/LTZ) geldt: hoe hoger het cijfer voorafgaand aan de lettercode, hoe completer de aankleding.
Moet dit hem worden?
Met de juiste onderstelconfiguratie is de C7 een verrassend verfijnd en volwassen rijdende sportauto, die zich beter dan ooit kan meten met de concurrentie. Bovendien is de zevende generatie in de ogen van veel fans de laatste ‘echte’ Corvette. Opvolger C8 heeft de voorin geplaatste motor verruild voor een middenmotor en een totaal ander karakter. Het enige echte minpunt van de C7 voor Nederlandse liefhebbers is de emissie-onvriendelijke aandrijftechniek, waardoor het model zichzelf ook gebruikt bpm-technisch ernstig uit de markt prijst. Wie zich daar niet door laat tegenhouden, koopt met de Corvette C7 een goudeerlijk feestbeest dat zijn ruwe randjes liever koestert dan verbergt.
Tijdlijn
2009 – Corvette C7 Stingray Concept voorjaar
2013 – introductie Corvette Stingray Coupe & Convertible (VS)
najaar 2013 – introductie Corvette Stingray (Europa) 2014 – Z06 Premiere Edition 2016 – Z06 C7.R Edition 2017 – Grand Sport 2018 – Carbon 65 Edition 2019 – ZR1, Final Edition
Dit kosten ze
Prijzen voor de Corvette C7 beginnen bij 65.000 euro voor een witte Stingray met LT1 V8 (2015, 16.000 km) en 77.900 euro voor een gele Stingray Convertible (2015, 35.000 km). Een zilvergrijze Z06 met handbak (2017, 9555 km) wisselt van eigenaar voor 99.900 euro; een zwarte Z06 (2018, 12.500 km) kost 149.990 euro. Een aparte vermelding waard is de enige Z06 C7.R Edition op Gaspedaal. Dit genummerde exemplaar, geïnspireerd op de C7.R circuitauto, kost 149.950 euro.
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set vanaf € 130,91
Koni geel, vooras, per stuk vanaf € 186,58
Michelin Pilot Super Sport RFT, 245/35 R19, vanaf € 217,60
Michelin Pilot Super Sport RFT, 285/30 R20, vanaf € 520,43
Prijzen gelden voor een Corvette C7 Stingray uit 2015 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 400,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 600,–
Het onderhoudsinterval (LT1 6.2 V8) is 12.000 kilometer/1 jaar.
Pluspunten
+ vermakelijk feestbeest
+ topprestaties
+ ongecompliceerde techniek
+ eigenzinnig karakter
Minpunten
– stevige aanschafprijzen
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze vergeten Amerikaanse SUV koop je voor weinig als occasion
-
Met een top van 375 km/h is dit de snelste auto van General Motors ooit!
-
Waarom Europa de Corvette C7 ZR1 heeft verpest | Sjoerds Weetjes 401
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Opel Grandland – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Suzuki Swift – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer Renault Zoe: prijzen, problemen en uitvoeringen