Stijn Kuster
Stijn Kuster Koopwijzer 29 mei 2023
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: Dodge Charger – problemen, uitvoeringen en prijzen

De Dodge Charger is een smakelijke testosteronsedan met ruwe randjes. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.

Een tweedeurs muscle car, een luxe tweedeurs coupé en een driedeurs hatchback. Sinds 1966 heeft Dodge de modelnaam ‘Charger’ op zeer uiteenlopende automodellen geplakt. De zesde generatie (LX) en de hier besproken zevende generatie (LD) zijn vierdeurs sportsedans zoals alleen Amerikanen die kunnen maken.

Carrosserie Dodge Charger

Optisch en technisch is de zevende Dodge Charger (LD) een doorontwikkeling van de zesde modelgeneratie. Het oude LX-platform, dat in 2004 debuteerde in de Chrysler 300C/Dodge Magnum, maakt plaats voor een licht opgefrist LD-platform. Het aangescherpte uiterlijk omvat een nieuwe grille en koplampen, een vlakkere voorruit, opvallende flanken met swoosh-profiel en een retrotastische nieuwe led-achterlichtbalk. Bi-xenonverlichting en een schuifdak zijn fabrieksopties.

Dodge Charger, koopwijzer, prijzen, problemen, uitvoeringen

De SRT- en R/T-versies dragen een sportpakket met een achterspoiler. De facelift van 2015 brengt een nieuw vooraanzicht met koplampen en een grille die optisch een geheel vormen. Ook achterlichtvorm verandert. De nieuwe SRT Hellcat heeft een speciale ‘wide body’ om de aangepaste wielophanging en brede wielen te accomoderen. Pas op voor occasions die vanwege het bpm-voordeel met (grote) schade naar Nederland zijn geïmporteerd.

Interieur

De LD-reeks heeft een nieuw dashboard met een nieuw instrumentarium met grote ronde meters en een centraal digitaal infodisplay. Rechts daarnaast bevindt zich een 5,0- of 8,4-inch groot infotainmentscherm. Een nieuw driespaaks stuur maakt de optische transformatie compleet. Leer, leer/suède, elektrische stoelverstelling en –verwarming, een in delen neerklapbare achterbankleuning, Uconnect infotainment met navigatie en internetverbinding, parkeerhulp met camera, Bluetooth en Harman/Kardon of Beats audio staan op de optielijst.

Dodge Charger, koopwijzer, prijzen, problemen, uitvoeringen

Naast standaard comfortstoelen of sportstoelen levert Dodge speciale high-performance sportstoelen in de R/T en SRT. Later debuteren nieuwe actieve veiligheidssystemen zoals adaptive cruise control, forward collision warning en blind spot monitoring. De facelift brengt een opgefrist interieur met een nieuw instrumentarium, vernieuwd infotainment en een opvallende nieuwe transmissiehendel. Check bij een occasion of het Uconnect-systeem goed werkt.

Motor

Het begrip ‘downsizing’ gaat grotendeels aan de Dodge Charger voorbij. Buiten de atmosferische 3,6-liter Pentastar-V6 (296 pk, 350 Nm) bestaat het motoraanbod volledig uit HEMI-achtcilinders. De R/T heeft een atmosferische 5,7-liter HEMI-V8 (370 pk, 535 Nm). Nog rapper is de SRT8 met atmosferische 6,4-liter HEMI-V8 (477-492 pk, 637-644 Nm). Alsof dat allemaal niet gek genoeg is, verschijnt na de facelift de SRT Hellcat met 6.2 HEMI-V8 met mechanische compressor (717 pk, 881 Nm). De ronduit doldwaze SRT Hellcat Redeye haalt maximaal 808 pk en 959 Nm uit hetzelfde blok.

Beide Hellcats leggen de standaardsprint in circa 3,5 seconden af en halen een topsnelheid van ver boven de 300 km/h. In de basis zijn de HEMI-achtcilinders degelijk. Gebrekkig onderhoud, overdadige tuning en een (te) woeste rijstijl kunnen uiteenlopende problemen veroorzaken, van versleten nokkenassen, klepstoters en injectoren tot motorschade. Versleten motorsteunen zijn een ander aandachtspunt.

Transmissie Dodge Charger

In standaardvorm heeft de Charger achterwielaandrijving. De 3.6 V6 en HEMI-V8 zijn aanvankelijk verbonden met een vijftrapsautomaat met koppelomvormer. Later verschijnt een nieuwe achttrapsautomaat met koppelomvormer, sportstand en optionele schakeflippers die de historische naam ‘TorqueFlite’ krijgt opgespeld. De SRT Hellcat heeft een inwendig versterkte High Performance-variant van deze achttraps automaat.

De 3.6 V6 en 5.7 V8 zijn tegen meerprijs leverbaar met variabele AWD. Onder normale omstandigheden ontkoppelt het AWD-systeem de vooras om brandstof te besparen. De automatische transmissie mag niet schokken of slippen. Controleer bij alle versies of transmissie, differentieel en aandrijfassen vrij van olielekkages zijn. Een extra aandachtspunt bij de HEMI-V8 met AWD is mogelijke slijtage aan de aandrijfassen en de verdeelbak.

Wielophanging

Het oude LX-platform stamt uit het DaimlerChrysler-tijdperk. Ook in de wielophanging van het vernieuwde LD-platform zijn invloeden van Mercedes-Benz zichtbaar. Naast een onafhankelijke voorwielophanging heeft de Charger een onafhankelijke multilink achterwielophanging.

Dodge Charger, koopwijzer, prijzen, problemen, uitvoeringen

De stuurinstallatie is elektrisch bekrachtigd. Het comfortabele Touring-onderstel is voorbehouden aan de instap-V6. De HEMI-achtcilinders hebben een Performance-, High Performance- of SRT-onderstel met een bijpassend remsysteem. Alle gangbare elektronische hulpmiddelen houden de aandrijfkrachten in toom. De snelste modelvarianten hebben Brembo-remmen, de SRT Hellcat heeft een adaptief Bilstein-sportonderstel. Wielmaten beginnen bij 17 inch en eindigen bij 20 inch.

Welke moet ik hebben?

Nederlandse liefhebbers die een Dodge Charger zoeken, kiezen over het algemeen niet voor het instapmodel met een V6 en stoffen bekleding. Met een van de atmosferische HEMI-achtcilinders en achterwielaandrijving is de Charger een sportsedan volgens klassiek Amerikaans recept.

Ook typisch Amerikaans is de omvang van optielijst die verschillende uitrustingspakketten voor carrosserie, aandrijflijn, onderstel en interieur omvat. Van Road & Track tot Super Bee/Scat Pack en van Technology Group/Premium Group tot Super Track Pack, de keuze is reuze (vooral in de States). Het Nederlandse occasionaanbod is klein, maar bestaat bijna volledig uit auto’s waarvan de uitrusting minstens zo dik is als de motor, dus dat zit wel goed.

Moet de Dodge Charger het worden?

In de Verenigde Staten is de Dodge Charger een betaalbare sportsedan die zich onderscheid met de belofte van ‘veel motor voor weinig geld’. Nadat de Europese en Nederlandse importheffingen zijn voldaan, is de Charger hier overwegend duurder dan sportieve modellen van Audi, BMW, Jaguar, Mercedes-Benz of Porsche.

Op het gebied van afwerking, materiaalgebruik en algehele verfijning legt de Charger het logischerwijs tegen deze modellen af. Aan de andere kant maken zijn ruwe randjes de Dodge tot een geweldige funmobiel. Zoek je een moderne interpretatie van een klassieke Amerikaanse muscle car met een iconische V8, vier deuren en genoeg zitplaatsen om de pret met anderen te delen, dan is het een interessante optie.

Dit kosten ze

Op Gaspedaal.nl is het aanbod van de Dodge Charger LD op de vingers van twee handen te tellen. Instappen en wegrijden in een R/T met 5.7 V8 (2013/160.000 km) kan vanaf 24 mille. Een grijze SRT8 met 6.4 V8 (2012/79.000 km) kost 37.750 euro. Het voordeligste faceliftmodel is een rode R/T met 5.7 V8 (2015/42.000 km) voor 39.995 euro. Vanaf 70 mille komen de jongste en sterkste modellen in beeld. Een 392 HEMI R/T Scat Pack (2017/96.000 km) kost 69.500 euro en dat loopt op tot 239.000 euro voor een splinternieuwe SRT Hellcat Widebody (2022/2 km).

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, EBC Redstuff per set 201,89
Remschijven voor, EBC Ultimax, per set 389,92
Michelin Pilot Sport 5, 275/45 R20 110Y XL, per stuk vanaf 260,10
Driehoeksdraagarm vooras, per stuk 119,46

Prijzen gelden voor een Dodge Charger SRT8 van 2013 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 350,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 550,–

Het onderhoudsinterval (6.4 V8) is 12.000 kilometer/1 jaar.

Pluspunten Dodge Charger

+ Vierdeurs muscle car

+ Brute HEMI-V8

+ Verfijnder dan je verwacht

Minpunten Dodge Charger

– Erg groot en onzuinig

– Hardplastic interieur

– Duurder dan je hoopt (in NL)

Koopwijzer: Ford Mustang Convertible – problemen, uitvoeringen en prijzen

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.