Koopwijzer – Fiat 500X: problemen, uitvoeringen, prijzen
Italiaanse automerken zijn vaak goed in het initiëren danwel tijdig spotten van nieuwe automobiele trends. Met de 500X brengt Fiat in 2014 een kruising tussen een hatchback, een SUV en een coupé op de markt. Nieuw en gebruikt is de hoogpotige vijfdeurs 500 een opvallende verschijning in het crossover B-segment. Hier alles over de Fiat 500X: problemen, uitvoeringen en prijzen.
Carrosserie Fiat 500X
Fiat gebruikt het succes van de nieuwe 500 voor de opzet van een nieuwe modelfamilie. Na de mini-MPV 500L (2012) volgt de crossover 500X (2014). Van de twee vijfdeurs 500-varianten komt de 4,25 meter lange 500X het best uit de verf. Het ontwerp behoudt de zachte lijnen van het origineel, maar heeft een stoere en avontuurlijke uitstraling door de toevoeging van zwarte kunststof spatbord- en dorpelverbreders.
Extra optische ruigheid biedt de Cross met zijn All-Road bumpers en dakdragers. De bagageruimte van de 500X heeft een inhoud van 350-1000 liter. Het faceliftmodel van najaar 2018 heeft nieuwe bumpers, nieuwe koplampen – optioneel met full-ledtechniek – en nieuwe led-achterlichten met een in carrosseriekleur gespoten hart.
De Sport (2019) heeft onder meer meegespoten spatbordranden en skirts en is verder herkenbaar aan titanium-grijze sierdelen. De Yachting (2021) en Cabrio hebben een elektrisch bedienbaar vouwdak.
Interieur
Ten opzichte van de reguliere 500 is de achterbank gemakkelijker toegankelijk dankzij de toevoeging van twee achterdeuren. Tegenover voldoende beenruimte staat beperkte hoofdruimte, het logische gevolg van de sterk aflopende achterkant.
Vanaf de voorstoelen kijk je uit over een grotere en serieuzere variant van het vertrouwde 500-dashboard. Het instrumentarium bestaat uit drie ronde meters, waarvan de middelste digitaal is.
Voor de aankleding zijn talloze smaakvolle en frisse kleur- en materiaalcombinaties leverbaar, met keuze uit stof via half stof/half eco-leer tot volleer.
Opties zijn sfeerverlichting, automatische airco, parkeersensoren, een parkeercamera, voorruit-, stuur- en stoelverwarming, 5- of 6,5-inch Uconnect-infotainment, navigatie, Beats audio en keyless entry & go. Vanaf eind 2017 is nieuw 7-inch Uconnect met Android Auto/Apple CarPlay beschikbaar.
Later volgen nieuwe opties, waaronder adaptieve cruise control, dodehoekwaarschuwing en een automatische noodremfunctie. Het Uconnect-systeem werkt niet altijd vlekkeloos. Soms ligt dat aan de software, soms aan de hardware.
Motor
Benzinemotoren zijn de atmosferische 1.6 E-torq (110 pk, 162 Nm) en de geblazen 1.4 MultiAir (140-170 pk, 230-250 Nm). Dieselmotoren zijn de 1.3 MultiJet (95 pk, 200 Nm), de 1.6 MultiJet (120 pk, 320 Nm) en de 2.0 MultiJet (140-150 pk, 350 Nm).
De besturing en gaspedaalrespons zijn aanpasbaar met de ‘Moodselector’-draaiknop met verschillende rijstanden (Auto/Sport/All Weather). De voorwielaangedreven Cross heeft met de stand Traction+ een elektronisch differentieel dat de aandrijfkracht tussen de voorwielen verdeelt. De 4×4-versie heeft een Traction-stand die bij dreigend gripverlies snel de achterwielen bijschakelt.
Eind 2018 frist Fiat het motorengamma op met nieuwe benzinemotoren met turbolader. Dit zijn de 1.0 GSE/Firefly driecilinder (120 pk, 190 Nm), de 1.3 GSE/Firefly viercilinder (150 pk, 270 Nm) en vanaf 2022 de 1.5 Hybrid viercilinder met 15 kWh-elektromotor en 1,8 kWh-accupakket (systeemvermogen 130 pk, 240 Nm).
Transmissie Fiat 500X
Een handgeschakelde vijfversnellingsbak is standaard op de 1.6 E-torq en 1.3 MultiJet. De 1.4 MultiAir 140 en 1.6 MultiJet hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak.
De 1.4 MultiAir 170 heeft variabele vierwielaandrijving en een negentraps automaat. Ook de 2.0 MultiJet heeft variabele 4×4, naar keuze gecombineerd met een handgeschakelde zesbak of een negentraps automaat.
Vanaf 2018 vervalt vierwielaandrijving en verschijnen nieuwe motor-transmissiecombinaties. De 1.0-benzinemotor heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak, de 1.3-benzinemotor een zestraps DCT-automaat met dubbele koppeling en de 1.5 Hybrid een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling.
Wielophanging
De 500X staat op hetzelfde platform als de Jeep Renegade. De Fiat-crossover heeft een onafhankelijke McPherson-voorwielophanging, een onafhankelijke multilink-achterwielophanging en elektrische stuurbekrachtiging.
Op wielengebied is er bijna net zoveel keuze als op het gebied van lakkleuren en kleurcombinaties. Het aanbod begint met 16-inch stalen velgen met wieldoppen en eindigt bij 16- en 17-inch lichtmetaal.
In standaardvorm is de 500X een prettig comfortabel geveerde en gedempte auto met weinig stuurgevoel. De 500X Sport heeft een directere besturing, een verlaagd sportonderstel en 18- of 19-inch wielen.
Welke Fiat 500X moet ik hebben?
De atmosferische 1.6 moet hard werken in de 500X. Voor een meer ontspannen rijbeleving is de soepele 1.4 MultiAir 140 de betere keuze. Van de jongste motorgeneratie is de 1.3 FireFly de beste allrounder, hoewel op de prestaties van de 1.0 Firefly en de 1.5 Hybrid weinig valt af te dingen.
Vanaf de introductie heten de uitvoeringen Pop (16-inch wieldoppen, cruise control), Popstar (17-inch lichtmetaal, airco, Uconnect, leren stuur, Moodselector) en Lounge (18-inch lichtmetaal, bixenon, privacy glass, parkeerhulp achter, navigatie, klimaatregeling).
Een ruigere uitstraling bieden de Cross (All-Road bumpers, 17-inch lichtmetaal, airco, Uconnect) en de Cross Plus (18-inch lichtmetaal, Traction+).
Na de facelift heten de uitvoeringen Urban, CityCross en Cross, om later te veranderen in Cult, Connect, Hey Google, Cross, Sport en Yacht Club Capri.
Net als de 500 zijn van de 500X talloze speciale uitvoeringen verkocht, zoals de Business, S-Design, Urban Opening, 120th Edition, Launch Edition en de RED.
Moet dit hem worden?
De 500X is een van de leukste en meest geslaagde Fiats van de afgelopen jaren. De vijfdeurs crossover is handzaam en ziet er in alle verschijningsvormen fris en aantrekkelijk uit. Ook kwalitatief valt er weinig op het model aan te merken.
Een overeenkomst met de ‘gewone’ 500 is dat uitstraling bij de 500X voorrang krijgt boven gebruiksgemak. De 500X is praktischer dan een reguliere 500, maar concurrerende merken en modellen bieden in deze klasse meer binnenruimte, meer bagageruimte en meer gebruiksmogelijkheden.
Ga je in de eerste plaats voor stijl en in de tweede plaats voor praktisch, dan is de 500X misschien wel het leukste aanbod in het compacte crossoversegment.
Dit kosten ze
Op Gaspedaal.nl beginnen de prijzen bij 10.745 euro voor een Fiat 500X PopStar 1.4 (2016, 162.000 km) en 10.950 euro voor een 500X 1.6 Pop (2016, 104.000 km). Een 500X 1.4 Lounge met leer, navi en camera (2015, 142.000 km) kost 11.745 euro. Een 500X Cross 1.4 met leer (2016, 132.000 km) begint bij 12.490 euro en voor de zeldzame Cross Plus met 4×4 (1.4, 2016, 81.000 km) is dat 17.450 euro.
Het faceliftmodel met 1.0 FireFly-motor komt in zicht vanaf 16.950 euro (City Cross, 2018, 68.000 km). De 1.3 FireFly kost minimaal 18.950 euro (2019, 88.000 km).
Onderdelenprijzen Fiat 500X
- Koplamp rechts (halogeen), vanaf € 202,57
- Remblokken voor, per set € 54,73
- Goodyear EfficientGrip, 215/60 R16 95H, per stuk vanaf € 97,99
- Distributieriem incl. spanrol, vanaf € 46,48
- Koppeling compleet, inclusief tweemassavliegwiel € 895,50
Prijzen gelden voor een Fiat 500X 1.4 MultiAir van 2017 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
- Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 195,–
- Grote onderhoudsbeurt vanaf € 395,–
Het onderhoudsinterval (1.4 MultiAir) is 30.000 kilometer/2 jaar.
Pluspunten
- praktisch voor een 500
- volwassen vormgeving
- goede bouwkwaliteit
- soepele (turbo)motoren
Minpunten
- weinig hoofdruimte achterin
- prijzig