Koopwijzer: occasion Jeep Wrangler YJ/TJ (1986-2005)
De Jeep Wrangler is een Spartaanse en vermakelijke pretauto. Waar moet je op letten bij de aanschaf van zo’n Amerikaan?
In 1986 verschijnt de eerste Jeep Wrangler (YJ). Het model wacht een lastige taak, want hij moet het succes van de jarenlang doorontwikkelde CJ (‘Civilian Jeep’) een vervolg geven. Om het koperspubliek niet voor het hoofd te stoten, lijkt het nieuwe model sterk op zijn voorganger: de meest opvallende verschillen zijn de vierkante koplampen en de rechtopstaande ruitenwisserarmen. De nieuwe Jeep wordt verkocht als Soft Top en Hard Top met twee of vier zitplaatsen; de Hard Top heeft een, met enige inspanning, afneembaar vast dak. Daarnaast hebben kopers de keuze uit diverse uitrustingsniveaus die variëren van een eenvoudig basismodel tot luxere uitvoeringen, zoals de Laredo met chroomaccenten en de Renegade met lichtmetalen wielen, wielkastverbreders en opvallende striping.
Basisbeginselen
Technisch blijft de Wrangler trouw aan de basisbeginselen van de CJ. De YJ heeft opnieuw een separaat chassis, starre assen met bladveren en inschakelbare 4WD. Ten opzichte van zijn voorganger brengt hij een aantal verbeteringen zoals grotere spoorbreedte, bredere bladveren en stabilisatorstangen voor een betere wegligging op verhard wegdek. Het motoraanbod bestaat uit een 2.5i viercilinder (122 pk/188 Nm) en een 4.2 zes-in-lijn (114 pk/285 Nm) met carburateur. De YJ is geleverd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een drietrapsautomaat. De fijnste motorisering verschijnt in 1991. Dan krijgt de Wrangler een nieuwe 4.0i zes-in-lijn (178 pk/288 Nm, ‘High Output’) die de oude 4.2 vervangt.
Introductie ABS
Na een reeks detailwijzigingen, waaronder de introductie van ABS en een verlengde rolbeugel, wordt de YJ in het voorjaar van 1996 afgelost door de grondig herziene TJ. Volgens Jeep is 77 procent van de Wrangler vernieuwd. De belangrijkste herziening is de overstap van bladveren naar schroefveren. Deze modificatie brengt een verbetering van de rijeigenschappen op asfalt en zorgt voor langere veerwegen die grotere wieluitslagen in het terrein mogelijk maken. Andere aanpassingen zijn de terugkeer naar ronde koplampen en de komst van een gemoderniseerd interieur met airbags en gebruiksvriendelijkere bediening voor ventilatie/airconditioning. Motorisch blijft alles bij het oude met keuze uit de 2.5i-viercilinder en 4.0i-zescilinder.
Cherokee
Ook de TJ ondergaat tijdens zijn levenscyclus verschillende veranderingen. In 2003 verdwijnt de 2.5i ten gunste van een nieuwe 2.4i-viercilinder (147 pk/215 Nm), die ook in de Cherokee wordt gebruikt. Hetzelfde jaar verschijnt een viertrapsautomaat in de optielijst. Het jaar 2004 brengt de Wrangler Unlimited met 10 inch verlengd chassis en een aandrijflijn die is aangepast voor zwaar terreingebruik. Dit zeldzame model wordt ook wel ‘LJ’ (‘Long Jeep’) genoemd. In 2005 verschijnt een nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarmee komt een einde aan de YJ/TJ-reeks, want in 2006 komt een een geheel nieuwe Wrangler (JK) op de markt met een nieuw chassis/body en nieuwe techniek. Deze is groter, breder en luxer en wordt verkocht met twee- en vierdeurs koets.
Spartaans
De Jeep Wrangler uit de periode 1986-2006 is een Spartaanse, rauwe en zeker niet perfecte auto. Hij heeft ouderwetse rijeigenschappen op asfalt, is lawaaiig en heeft een stevig brandstofverbruik. En dat vergeef je hem allemaal, want het is eerst en vooral een karaktervolle pretmachine. Rijden met een Wrangler is een onvergelijkbare ervaring en wie van ongefilterd rijplezier houdt, kan aan deze pure terreinauto veel plezier beleven. De eenvoudige techniek maakt van deze Jeep een geweldige bouwdoos om zelf aan te sleutelen en de mogelijkheden om techniek en optiek naar eigen inzicht aan te passen zijn bijna eindeloos: van liftkits en grotere wielen tot andere uitlaten en sierdelen, de catalogi van Jeep-leveranciers staan er vol mee.
Levendige gemeenschap
Daarnaast brengt de aankoop van een Wrangler automatisch het lidmaatschap van een levendige internationale gemeenschap met zich mee, inclusief toegang tot talloze offroad-evenementen. Prijstechnisch hebben de YJ en TJ hun bodem inmiddels bereikt en volgens merkspecialisten is de kans groot dat de prijzen de komende jaren gaan stijgen. Wacht dus niet te lang en koop er eentje voordat Porsche 911-achtige situaties ontstaan. Wie alles wil weten over Jeeps en alles daar omheen kan niet om de Jeep Club heen: www.jeepclub.nl.
Motor
De vier- en zescilinder motoren zijn degelijk en hebben een duurzame nokkenasketting. Bij de zescilinders kan het spruitstuk scheuren, dit probleem is opgelost met de montage van een RVS-exemplaar. Een probleem dat soms voorkomt bij de eerste twee bouwjaren van de zescilinder TJ zijn scheurende cilinderkoppen.
Transmissie/onderstel
Door de jaren heen is de Wrangler geleverd met verschillende transmissies, verdeelbakken en aandrijfassen. Aandrijflijn en onderstel zijn berekend op terreingebruik; aandachtspunten zijn lekkende keerringen en speling op kruiskoppelingen en kogelgewrichten. Versnellingsbak, verdeelbak en differentieels hebben regelmatig verse olie nodig. Intensief of verkeerd gebruik werkt versnelde slijtage van de koppeling in de hand.
Interieur/exterieur
In Nederland komt veel parallelimport van Jeeps voor. Controleer altijd nauwkeurig of chassisnummer en specificaties kloppen. De kans op terreingebruik is groot en dat gaat niet altijd goed (zie YouTube), dus pas op voor op mogelijke (oude) schades aan chassis, body, wielophanging en aandrijflijn. De nieuwere TJ heeft de beste roestbescherming, bij de YJ komt vaker corrosie voor, bijvoorbeeld aan de achterkant van het chassis bij de bladveren.
Tijdlijn
1986 – Wrangler YJ
1991 – 4.0i
1996 – Wrangler TJ
2003 – 2.4i vervangt 2.5i
2004 – Wrangler Unlimited
2006 – Wrangler JK
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 72,59
Remschijven voor, per set € 168,34
Koppeling drukgroep compleet, € 631,01
Fuseekogel, € 65,25
Liftkit 4” (veren, schokdempers, etc.), € 1295,–
Prijzen gelden voor een handgeschakelde Wrangler 4.0i (TJ) en zijn inclusief BTW en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 150,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 350,–
Het onderhoudsinterval is 12.000 kilometer of 1 jaar.
KOPEN
+ iconisch model
+ eersteklas pretmachine
+ vermakelijk op asfalt en in modder
+ eerlijke en degelijke techniek
NIET KOPEN
– matige geluidsisolatie
– beperkte bagageruimte
Denk ook eens aan een…
Land Rover Defender (1948-heden)
Geïnspireerd op de oer-Jeep en ontwikkeld als praktisch vervoermiddel voor harde werkers; door recente bling-behandeling ook omarmd door hippe stedelingen met goede smaak en goed gevulde beurs. 3000-40.000 euro
Toyota Land Cruiser (1954-heden)
Ook Toyota’s offroader is schatplachtig aan de Jeep. Sinds de Toyota BJ Land Cruiser is deze capabele terreinauto steeds groter en luxer geworden en inmiddels meer Range Rover dan Land Rover. 2500-100.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Mag je tijdens inhaalactie harder rijden dan maximumsnelheid?
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden