Koopwijzer: Kia Soul EV – problemen, uitvoeringen en prijzen
De Kia Soul EV is een vrolijke cross-over met vriendelijke rijeigenschappen. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.
Het oermodel van de Kia Soul noteert in Nederland ronduit matige verkoopcijfers. Met kenmerkend optimisme doet het Koreaanse merk in 2015 een nieuwe poging. De tweede generatie Soul behoudt de vierkante vormgeving van het origineel en komt uitsluitend als EV naar ons land.
Carrosserie Kia Soul EV
De tweede Kia Soul, modelcode PS, is opnieuw een prettig eigenzinnig gestileerde auto. Net als bij zijn voorganger is de vormgeving een combinatie van hoekige vormen en zachtere rondingen. De elektrische cross-over onderscheidt zich van zijn fossiel aangedreven soortgenoten met opvallende contrastkleuren voor grille, spiegels en dak. Andere herkenningspunten zijn prominente EcoElectric-logo’s en een grote ‘grilleklep’ die de laadaansluitingen herbergt. Een frunk ontbreekt doordat de motorruimte in beslag wordt genomen door de elektromotor, de laadeenheid en alle bijbehorende elektroparafernalia.
Interieur
De Kia Soul is vanaf de basis ontwikkeld voor fossiele en elektrische aandrijving. Bij de EV-versie is het accupakket handig in de bodemsectie verwerkt. Daardoor gaat de elektrische aandrijving niet of nauwelijks ten koste van de hoofdruimte, de beenruimte en de bagageruimte. Een praktisch detail dat het gebruiksgemak vergroot, is de neerklapbare achterbankrugleuning.
Een warmtepomp en intelligente temperatuurregeling optimaliseren het energieverbruik, terwijl extra geluiddemping het geluidsniveau verlaagt. Net als de buitenkant combineert het dashboard hoekige vormen met zachte rondingen. Het instrumentarium bestaat uit analoge meters en een 3,5-inch OLED-display. Onderdeel van het infotainmentsysteem zijn onder meer navigatie met laadpuntweergave, Bluetooth, smartphone mirroring en een koppeling met Kia’s eigen smartphone-app.
Motor en transmissie
Voor de aandrijving zorgt een voorin geplaatste elektrische synchroonmotor met permanente magneet. De e-motor van de Kia Soul EV levert een piekvermogen van 110 pk. Het maximum draaimoment is 285 Nm. Met deze waarden versnelt de cross-over in 11,2 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid is 145 km/h. De elektromotor drijft de voorwielen aan via een eentraps reductieversnellingsbak. Het verversingsinterval voor de koelvloeistof is 210.000 km of 120 maanden. Voor de olie van de reductieversnelling hanteert Kia een verversingstermijn van 120.000 kilometer bij zware gebruiksomstandigheden. Preventief vaker olie verversen is voordeliger dan buiten de garantie een versleten reductiebak laten vervangen.
Accupakket
Het 360 V lithium-ion accupakket heeft een bruto capaciteit van 31 kWh en een bruikbare capaciteit van 27 kWh. De opgegeven NEDC-actieradius is 212 kilometer, maar in de praktijk is 160 kilometer realistischer. Het laadsysteem bestaat uit een AC-lader (tot 6,6 kW) en een DC-snellader (tot 100 kW). Een leeg accupakket opladen tot 80 procent duurt respectievelijk 14 tot 15 uur (stopcontact) of 4 tot 5 uur (wallbox).
Snelladen tot 80 procent duurt een halfuur (laadpaal). Deze waarden gelden voor een nieuw accupakket en optimale laadomstandigheden. In 2018 krijgt Soul een 375 V accupakket met een bruto capaciteit van 33 kWh en een bruikbare capaciteit van 30 kWh. De theoretische NEDC-actieradius groeit tot 250 kilometer. Als gevolg van de grotere inhoud zijn de laadtijden marginaal langer ten opzichte van het ‘oude’ accupakket. Door het ontbreken van actieve koeling en verwarming is accudegradatie het belangrijkste aandachtspunt bij aanschaf van een gebruikte Soul EV – net als bij nagenoeg alle concurrerende EV’s van andere merken uit dezelfde bouwperiode en dezelfde prijsklasse. Laat voor aankoop altijd de conditie van het accupakket uitlezen. De fabrieksgarantie op het accupakket is zeven jaar of 150.000 kilometer.
Wielophanging Kia Soul EV
Het hoogpotige ku-busje heeft een onafhankelijke McPherson voorwielophanging en een semi-onafhankelijke torsie-achteras. Het laaggeplaatste accupakket draagt bij aan de goede rijeigenschappen. De onderstelafstemming is stevig maar niet oncomfortabel en de besturing is prettig direct. Zoals bij alle elektrische auto’s heeft de bandenkeuze grote invloed op het weggedrag en de actieradius. Naast een regeneratief remsysteem heeft de Soul een extra krachtige regeneratiestand (B-rijmodus) als aanvulling op de reguliere D-rijmodus. Het regeneratieve remsysteem heeft voor- en nadelen. Door een gebrek aan gebruik kunnen de remzuigers vast gaan zitten en kunnen de remschijven onregelmatig slijten en/of verroesten.
Welke moet ik hebben?
In Nederland staat de Kia Soul EV uitsluitend als overcomplete ExecutiveLine, ExecutivePlusLine of Edition in de prijslijst. Standaard aanwezig zijn onder meer 16-inch lichtmetalen wielen, led-dagrijverlichting en led-achterlichten, privacy glass, Smart Key-toegang met keyless entry en keyless start, climate control met driver only-stand en interieurvoorverwarming en – koeling, stoel – en stuurverwarming, cruise control, 8-inch infotainment met full-map navigatie, een achteruitrijcamera en een analoog/digitaal instrumentenpaneel. De meest luxe uitvoeringen hebben hier bovenop een panoramadak, een rijbaanassistent, leren bekleding en stoelventilatie.
Moet de Kia Soul EV het worden?
Ondanks uitgebreide fiscale stimuleringsmaatregelen is de Kia Soul EV in Nederland wederom in kleine aantallen verkocht. Dat ligt niet aan de intrinsieke kwaliteiten van de vriendelijk vormgegeven cross-over. Het is een markante verschijning met goede rijeigenschappen, een zeer uitgebreide uitrusting en een keurig afgewerkt interieur dat grotendeels is samengesteld uit ecologisch verantwoorde materialen.
Ook de binnenruimte en de gebruiksmogelijkheden zijn bovengemiddeld groot voor een EV in dit segment. Het belangrijkste minpunt is het niet actief geconditioneerd accupakket, waardoor de nieuw al niet overdreven grote actieradius snel kan slinken. Toch is de Soul EV onder voorwaarden een aanrader: met een aantoonbaar gezond accupakket, voldoende resterende fabrieksgarantie en een aantrekkelijke prijsstelling kan het alsnog een interessante EV-aankoop zijn.
Dit kosten ze
Op Gaspedaal.nl begint het occasionaanbod van de Kia Soul EV bij 15.950 euro voor een blauw-witte ExecutiveLine 27 kWh (2015/76.000 km). Een donkergrijze ExecutiveLine 27 kWh (2015/39.000 km) kost 17.950 euro, terwijl een zwart-rode ExecutivePlusLine 27 kWh (2016/61.000 km) voor 18.750 euro van eigenaar wisselt. De vraagprijs voor een witte Soul EV Edition met het 30 kWh accupakket (2018/72.000 km) is 22.950 euro. Een identieke uitvoering met minder kilometers (2018/17.000 km) kost 23.450 euro.
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set 44,25 Remschijven voor, per set 104,74 Driehoeksdraagarm vooras links, per stuk 84,23 Bridgestone Turanza Eco, 205/60 R16 92H, per stuk vanaf 70,12 Prijzen gelden voor een Kia Soul EV van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Onderhoudscontrole vanaf 75,–
Het onderhoudsinterval (controle) is 15.000 kilometer/1 jaar.
Pluspunten Kia Soul EV
+ Opvallende vormgeving
+ Fijne rijeigenschappen
+ Ruim en praktisch
+ Snellaadmogelijkheid
Minpunten Kia Soul EV
– Passief gekoeld accupakket
– Prijzig t.o.v. fossiele alternatieven
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Dit is waarom de Kia EV9 ineens veel goedkoper is geworden
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
De Kia Ray EV is een klein ruimtewonder met één groot probleem
-
Deze kwalitatief uitstekende occasion koop je voor maar 4.750 euro
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Waarom de Kia EV3 absolute verkooptopper in Nederland wordt
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Betrouwbare bestseller is nu aantrekkelijke occasion
-
Koopwijzer: Opel Grandland – prijzen, problemen en uitvoeringen