Koopwijzer: Mercedes-Benz A-Klasse – prijzen, problemen en uitvoerigen
De Mercedes-Benz A-klasse is een prijzige en smakelijke hatchback. Autovisie duikt in de problemen, uitvoeringen en prijzen van de occasion in deze koopwijzer.
Met de introductie van de nieuwe A-klasse en B-klasse richt Mercedes-Benz zich vanaf 2012 op twee verschillende doelgroepen. De nieuwe B-klasse is als vanouds gericht op MPV-kopers. De nieuwe A-klasse verandert van een ruime hoogzitter in een modieuze hatchback die een jonge(re) doelgroep moet aantrekken, een missie waar het model nieuw en gebruikt glansrijk in slaagt.
Carrosserie Mercedes-Benz A-Klasse
Ondanks de voor het merk nieuwe carrosserievorm is de nieuwe A-klasse (W176) direct herkenbaar als Mercedes-Benz. De vormgeving combineert een assertief vooraanzicht met hoge flanken, een lage daklijn en een tamelijk generiek achteraanzicht. Door de vorm van de korte achterportieren is de toegang richting de achterbank vrij krap.
De bagageruimte heeft een inhoud van 341-1157 liter. Fabrieksopties zijn bi-xenon koplampen, een panoramadak en metallic of matte lak. Topmodel A 45 AMG draagt een extra uitbundig AMG-pakket. De facelift van 2015 brengt nieuwe bumpers en lichtunits en optionele full-led koplampen. Via de ventilatiekleppen in de bagageruimte kan water binnenlekken. Controleer de bodem van de bagageruimte en het tapijt (interieur) daarom op mogelijke natte plekken.
Interieur
De lage zitpositie, cockpitachtige dashboardvorm en ronde ventilatieroosters accentueren het dynamische karakter van de A-klasse. Met het oog op de jonge doelgroep is er veel aandacht voor connectiviteit. Naast Bluetooth, een usb-/sd-aansluiting en een cd-/dvd-speler vermeldt de optielijst tablet-achtige infotainmentschermen met navigatie, internet en smartphone-integratie. Een botspreventie-assistent is standaard en kan worden uitgebreid met diverse andere actieve veiligheidssystemen.
De comfort- of sportstoelen zijn naar wens elektrisch verstel- en verwarmbaar en bekleed met stof, kunstleer, alcantara/leer of volleer. Ook parkeerhulp, sfeerverlichting en Harman-Kardon audio zijn leverbaar. De AMG Line, A 250 Sport en A 45 AMG hebben een sportinterieur. De facelift van 2015 brengt nieuw 8-inch infotainment en een uitgebreidere standaarduitrusting. Ondanks de fraaie uitstraling zijn de materialen in het interieur niet allemaal van topkwaliteit. Sommige eigenaren melden rammel- en kraakgeluiden vanuit het dashboard en de middenconsole.
Motor
Achter de holle grille liggen direct ingespoten viercilindermotoren met turbolader. Op de onderste benzinetrede staan de A 160, A 180 en A 200 (1.6, 102-156 pk), gevolgd door de A 220 en A 250 (2.0, 184-218 pk). De A 45 AMG is de nieuwe koning van het hete-hatchbacksegment en heeft een door AMG aangepaste 2.0 viercilinder met twin-scroll turbolader (360-381 pk). Het dieselgamma begint met de A 160 CDI en A 180 CDI (1.5 Renault-diesel, 90-109 pk).
Daarboven staan de A 200 CDI (1.8, 136 pk) en de A 220 CDI (2.1, 170-177 pk). Vanaf de facelift dragen dieselmodellen de losse letter ‘d’. De A 200 d heeft een 2,1-liter viercilinder motor (136 pk). Onder voorbehoud van het tanken van een goede kwaliteit brandstof en tijdig onderhoud zijn de motoren bovengemiddeld betrouwbaar. Sommige dieselmotoren vallen onder een terugroepactie vanwege sjoemelsoftware.
Transmissie Mercedes-Benz A-Klasse
Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak is een automatische 7G-DCT oftewel zeventraps automaat met dubbele koppeling leverbaar. De A 45 AMG heeft een Speedshift DCT-automaat met kortere schakeltijden, racestart en automatisch tussengas. In de basis is de A-klasse een voorwielaandrijver; 4Matic vierwielaandrijving met variabele krachtverdeling is een meerprijsoptie op de sterkste benzine- en dieselmotoren en standaard op de A 45 AMG. Een gezonde DCT-transmissie schakelt soepel en zonder bijgeluiden.
Wielophanging
De A-klasse heeft rondom onafhankelijke wielophanging en een multilink-achteras. In standaardvorm zijn het onderstel en de besturing dynamisch met een comfortabele inslag. Met de grote wielmaten, het verlaagde sportonderstel en de optionele snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging treedt het sportieve karakter op de voorgrond. De A 250 Sport heeft een AMG-sportonderstel en een aangepaste voorwielophanging. De A 45 AMG heeft een grondig herzien AMG-sportonderstel met stuggere rubbers en een sportremsysteem. De grootste en breedste wiel- en bandenmaten zijn extra gevoelig voor onbalans en ongelijkmatige slijtage. Een goede uitlijning en de montage van kwaliteitsbanden en -wielen voorkomt dergelijke problemen.
Welke Mercedes A-Klasse moet ik hebben?
Met de spaarzame, maar trage instapmotoren is de Mercedes-Benz A-klasse meer show dan go. Vanaf 150 pk zijn de prestaties beter in balans met de uitstraling. Het instapmodel heeft 15-inch wieldoppen, botspreventie, airco, vier elektrisch bedienbare ramen, basisaudio en een driespaaks stuur. Aantrekkelijker zijn de BlueEfficiency Edition (bixenon, parkeerhulp, leren stuur, cruise control), de Style (16-inch lichtmetaal, sportstoelen, kunstleer), de Urban (17-inch lichtmetaal, dubbele uitlaat, sportstoelen, kunstleer) en de Sport/AMG Line (18-inch lichtmetaal, AMG-sportpakket, dubbele uitlaat, kunstleer/microvezel). Later verschijnen nieuwe uitvoeringen met namen als Ambition, Prestige, Business Solution en My First Star. Losse opties en pakketten zoals het Nightpakket, Exclusiefpakket en AMG-exclusiefpakket brengen de A-klasse verder op smaak. De A 45 AMG 4Matic is leverbaar met maatwerkopties van AMG Performance.
Moet het de Mercedes-Benz A-Klasse worden?
Als het gaat om merkimago, uitstraling en uitrusting, maakt deze A-klasse zijn premiumbelofte zonder twijfel waar. Ten opzichte van concurrenten zoals de Audi A3, de BMW 1-serie en de Volvo V40 is het een auto met een eigen gezicht en een eigen persoonlijkheid. Net als deze modellen is de A-klasse geen koopje en geen ruimtewonder. Wie mooi wil zijn, moet ten slotte ergens pijn lijden. Ook gebruikt is de eerste A-klasse ‘nieuwe stijl’ een goede keuze. Met de juiste opties en kleur is het een stijlvolle en prettig sturende middenklasser die beginnende en ervaren Mercedes-rijders aanspreekt – mits ze over een voldoende diepe beurs beschikken
Dit kosten ze
Op Gaspedaal.nl beginnen de prijzen bij 8950 euro voor een standaard A 180 (2014, 240.000 km). Een A 180 Sport (2013, 126.000 km) kost 13.450 euro en een A 250 7G-DCT (2013, 225.000 km) kost hetzelfde bedrag. Het faceliftmodel is er vanaf 13.950 euro (A 180 Prestige, 2015, 120.000 km) en dat loopt op tot 29.000 euro voor een late A 250 AMG Line 7G-DCT (2017, 96.000 km). Het duurste aanbod is een A 45 AMG 4Matic met Aerokit (2018, 16.000 km) voor 50.000 euro. Voor diesels liggen de prijzen tussen 8950 euro (A 180 CDI Urban, 2012, 300.000 km) en 24.000 euro (A 200 d AMG Line, 2018, 80.000 km)
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 56,07
Remschijven voor, per set € 81,44
Koplamp rechts, bi-xenon, vanaf € 554,12
Koppeling met druklager, € 191,10
Waterpomp, € 229,77
Prijzen gelden voor een Mercedes-Benz A 180 van 2014 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 375,–
Het onderhoudsinterval (A 180) is variabel (maximaal 2 jaar).
Pluspunten Mercedes-Benz A-Klasse
+ vormgeving en uitstraling
+ topklasse opties
+ ruim motoraanbod
Minpunten Mercedes-Benz A-Klasse
– geen ruimtewonder
– trage instapmotoren
– stevig geprijsd
Nieuwe 2023 Mercedes (AMG) A-Klasse: bijna altijd een hybride
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Nieuwe Mercedes CLA bewijst: concept cars zijn nutteloos!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Door het schrappen van deze modellen verfraait Mercedes het straatbeeld