Koopwijzer: occasion Mercedes-Benz C-Klasse (2014-2021)
De vierde generatie C-Klasse is zijn ster meer dan ooit waardig. Waar moet je op letten bij een occasion?
Na een kwalitatief uitdagende periode weet Mercedes-Benz de weg naar boven te vinden. Met de W205-reeks van 2014-2021 herleven ook voor de C-Klasse oude tijden waarin comfort, luxe en betrouwbaarheid de boventoon voeren.
Carrosserie
Sinds de introductie van de CLA-Klasse is de C-Klasse niet langer de kleinste sedan/estate van Mercedes-Benz. Om de fysieke en commerciële afstand tot de CLA te vergroten, is de vierde generatie C-Klasse langer, breder en ruimer dan zijn voorganger. De vormgeving van de sedan (W205) en Estate (S205) vertoont grote gelijkenissen met de E-Klasse en de S-Klasse. De uitstraling is ingetogen (basismodel), chic (Avantgarde/Exclusive) of sportief (AMG Line/AMG).
De Modellpflege (MOPF) van 2018 brengt nieuwe bumpers en grilles en nieuwe led-koplampen en led-achterlichten. Goed om te weten: de hybrides hebben een kleinere bagageruimte en een kleinere brandstoftank. Controleer bij aankoop van een plug-in hybrid of alle laadkabels aanwezig zijn en of de laadklep/laadaansluiting soepel werkt.
Interieur
Het interieur van de W205 geeft je het gevoel dat je in een ‘grote’ Benz plaatsneemt. De toegenomen wielbasis komt grotendeels ten goede aan de beenruimte, de stoelen zitten ouderwets goed en het dashboard is overzichtelijk en modern van opzet. Het analoge instrumentarium krijgt gezelschap van een centraal infotainmentdisplay met draaiknop-, stem- of aanraakbediening. De lange optielijst vermeldt zaken als keyless go, stoelverwarming en stoelventilatie, een head-up display, Burmester surround sound, meerkleurige sfeerverlichting, alle denkbare actieve en passieve rijhulpsystemen, diverse bekledingsstoffen en sierlijsten en Garmin Map Pilot of Comand online-navigatie.
De facelift brengt een digitaal instrumentarium, een 7-inch of 10,25-inch groot infotainmentdisplay en nieuwe Intelligent Drive-rijhulpsystemen met semi-autonome rijfuncties. Voor overmatig windgeruis langs de voorste zijruiten bestaat een modificatie. Met akoestisch (dubbel) glas is het interieur het stilst.
Motor
Het benzinegamma begint bij een 1.6 (129-156 pk) en 2.0 (184-245 pk) viercilinder turbomotor. Een trede hoger staat de geblazen 3.0 V6 (333-390 pk), die ook als basis dient voor de C 43 AMG. De C 63 AMG en C 63 AMG S hebben een geblazen 4.0 V8 (467-510 pk). De 1.6, 2.0 en 2.1 viercilinder dieselmotoren leveren 116-245 pk. Daarnaast verschijnen tijdens de levensloop verschillende hybrideversies. Dit zijn de plug-in benzinehybride C 350e en C 300e (269-320 pk), aangevuld met de plug-in dieselhybride C 300h en dieselhybride C 300de (231-306 pk).
Vanaf de facelift zijn nieuwe mild-hybrids met 48V EQ Boost-techniek leverbaar. Motorisch valt er weinig op deze C-Klasse aan te merken. Distributiekettingslijtage komt weleens voor bij de vier- en zescilinder benzinemotoren en de 2,1-liter dieselmotor, maar lijkt zich te beperken tot de allervroegste bouwjaren. Kleine ongemakken zijn defecte thermostaten en lekkende brandstofslangen (benzine) en defecte spanningomvormers (diesel). Een sluitende onderhoudshistorie is bij aankoop van elke gebruikte C-Klasse zeer gewenst. Let hier extra scherp op bij aankoop van een importauto.
Transmissie
Alleen de instapviercilinders zijn verkocht met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Tegen meerprijs monteert Mercedes-Benz een 7G-Tronic Plus zeventraps automaat of een 9G-Tronic negentraps automaat. Dezelfde automatische transmissies behoren tot de standaarduitrusting van de sterkere benzines, diesels en hybrides. De C 63 (S) AMG heeft een AMG Speedshift MCT-transmissie met zeven of negen versnellingen en een meervoudige plaatkoppeling in plaats van een koppelomvormer.
Naast achterwielaandrijving is de C-Klasse leverbaar met 4Matic vierwielaandrijving. De zeven- en negentraps koppelomvormerautomaten behoren nagenoeg onmerkbaar te schakelen. Haperen of schokken kan wijzen op vervuilde olie of technische problemen.
Wielophanging
De C-Klasse staat op het nieuwe Modular Rear Architecture-platform. De onafhankelijke voorwielophanging telt vier draagarmen, de onafhankelijke multilink-achterwielophanging telt vijf draagarmen. Het standaardonderstel en de elektrische stuurbekrachtiging hebben een nadrukkelijk comfortgerichte afstemming. Voor meer rijdynamiek zijn het adaptieve Agility Control-onderstel en Dynamic Steering een aanrader.
Airmatic-luchtvering biedt maximaal comfort, maar kan bij occasions stevige rekeningen genereren. Met name de compressor is een gevoelig punt. AMG-versies hebben een adaptief AMG-sportonderstel, een sportremsysteem en snelheidsafhankelijke variabele besturing. Zaken om op te letten zijn mogelijke bijgeluiden uit de voorwielophanging en ongelijkmatige slijtage bij de breedste bandenmaten.
Welke moet ik hebben?
Met de basisviercilinders is de C-Klasse adequaat gemotoriseerd. De grootste viercilinders doen, in elk geval cijfermatig, nauwelijks onder voor de zescilinders uit de vorige C-Klasse. Voor rijplezier ‘oude stijl’ is de V6 of V8 met drukvulling een pretverhogende (en snel uitstervende) aandrijfoptie. Mercedes-Benz heeft een traditie hoog te houden als het gaat om kale basismodellen. De simpelste W205 heeft weliswaar een uitgebreide veiligheidsuitrusting en automatische airco, maar voelt met wieldoppen en stoffen bekleding niet erg ‘premium’ aan. Hoe meer optiepakketten hoe beter, dus zoek altijd de meest complete C-Klasse die binnen het budget valt.
Moet dit hem worden?
Met de W205-reeks sluit Mercedes-Benz een periode af waarin de productkwaliteit en de betrouwbaarheid niet altijd in de pas liepen met de merkbelofte. De stijgende lijn die met de vorige C-Klasse werd ingezet, krijgt met deze vierde generatie een passend vervolg. Met zijn krachtige vormtaal, comfortabele inborst, toegenomen binnenruimte en overwegend betrouwbare aandrijflijnen is de C-Klasse zijn ster alleszins waardig.
Uiteraard betaal je een stevige meerprijs ten opzichte van non-premium modellen die voor minder geld hetzelfde kunnen, maar dat is nu eenmaal inherent aan de premium-doctrine. Met deze C-Klasse heeft Mercedes-Benz een auto neergezet die niet alleen aantrekkelijk is voor verknochte Benz-fans. Ook als je een comfortabel(er) alternatief zoekt voor een Audi A4 of een BMW 3-Serie, zou deze C je weleens over de streep kunnen trekken.
Tijdlijn
najaar 2013 – introductie Mercedes-Benz C-Klasse sedan (W205)
2014 – Mercedes-Benz C-Klasse Estate (S205), C 63 AMG
2017 – C 350e
voorjaar 2018 – facelift (MOPF), nieuwe motoren, EQ Boost
2019 – C 300de, C 300e
KOPEN
– accent op comfort
– ruim motoraanbod
– moderne opties
– hoogwaardige veiligheidsuitrusting
NIET KOPEN
– duur in aanschaf
– karige basismodellen
– krappe bagageruimte (hybride)
Dit kosten ze
Prijzen beginnen bij 15.995 euro voor een handgeschakelde C 180 Lease Edition sedan (2014, 157.000 km) en 15.900 euro voor een C 180 Ambition automaat (2015, 180.000 km). Een C 200 Estate Prestige automaat (2014, 125.000 km) kost 22.950 euro, terwijl een C 250 Estate AMG Line (2014, 150.000 km) voor 23.900 euro van eigenaar wisselt. Een C 400 4Matic Estate Ambition (2015, 40.000 km) kost 31 mille, terwijl een C 63 AMG sedan (2015, 103.000 km) vanaf 28.850 euro in beeld komt. De hybride C-Klasse is begint bij 17 mille voor een C 350e (2015, 190.000 km), diesels zijn er vanaf 13 mille (C 200 CDI Prestige Estate (2015, 278.000 km).
Onderdelenprijzen
Remblokken voor, per set € 97,63
Remschijven voor, per set € 126,37
Bridgestone Turanza T005, 225/45 R18 MO, per stuk € 133,50
Compressor Airmatic luchtvering, vanaf € 649,00
Aircocompressor, vanaf € 599,36
Prijzen gelden voor een Mercedes-Benz C 200 benzine van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 325,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 375,–
Het onderhoudsinterval (C 200 benzine) is variabel of 15.000 kilometer/1 jaar.
Denk ook eens aan een…
BMW 3-Serie Gran Turismo (2013-2020)
De BMW 3-Serie GT is een beetje vreemd, maar wel lekker. Onder de opvallende vormgeving is het de comfortabelste manier om 3-Serie te rijden. 15.000-50.000 euro
Mercedes-Benz E-Klasse (2018-heden)
De E-Klasse (W213) is nog comfortabeler dan de C-Klasse en biedt volop been- en bagageruimte. Een aanrader als je geen parkeerangst hebt. 18.000-120.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze betaalbare occasion is erg ruim en stuurt lekker
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Met goedkope Mazda-occasion kun je nog vele kilometers rijden
-
Met deze degelijke occasion kun je goedkoop veel kilometers rijden
-
Unieke Japanse occasion te koop in Nederland
-
Degelijke goedkope occasion koop je gerust met hoge kilometerstand
-
Verkopen occasions flink in de plus, zoveel zijn er dit jaar verkocht
-
Deze betaalbare occasions zijn zeer capabele offroaders
-
Deze 5 hot hatch-occasions zijn nu verrassend goed te betalen
-
In deze occasion van 9.000 euro kun je genieten van een vijfcilinder
-
Betaalbare BMW E34-occasion is zo sterk als een moderne M3
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit