Koopwijzer: occasion Alfa Romeo Brera (2005-2010)
Smakelijk Italiaans design, goede bouwkwaliteit en een randje overgewicht kenmerken de Alfa Romeo Brera en Spider. Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands exemplaar?
In het voorjaar van 2002 wordt de Autosalon van Genève opgesierd door de Alfa Romeo Brera. De conceptcar van ItalDesign heeft vleugeldeuren, een glazen dak, achterwielaandrijving en een 4,2 liter V8 van Maserati. Alfa Romeo zoekt een opvolger voor de GTV/Spider en neemt de Brera drie jaar later in productie. Het seriemodel wordt gebouwd bij Pininfarina, heeft geen Maserati-genen en deelt bodemsectie en techniek met de Alfa 159. Hoewel de afmetingen groeien ten opzichte van het showmodel blijft de 2+2 blijft een krachtig design-statement. Daarvoor zorgen de v-vormige neus met zes koplampen, langgerekte portieren en de achterpartij met v-vormige achterruit, brede achterlichten en zichtbare uitlaatpijpen. Het interieur komt grotendeels overeen met de 159. Verschillen zijn onder meer de voorstoelen met geïntegreerde hoofsteunen, andere kleurcombinaties en andere tellerplaten.
Dynamisch karakter
Voor Alfa-waardige rijeigenschappen zorgt de wielophanging met dubbele draagarmen voor en multilink achteras. Samen met de kortere wielbasis, lagere zitpositie en aangepaste stuurbekrachtiging geeft dat de Brera een dynamisch karakter. Alfisten hopen vurig op de terugkeer van achterwielaandrijving; toch verkiest Alfa opnieuw voorwielaandrijving. Alleen de sterkste benzinemotor met Q4-vierwielaandrijving en Torsen-tussendifferentieel legt een lichte nadruk (43:57) op de achterwielen.
Voor de aandrijving zorgen twee direct ingespoten benzinemotoren van GM die zijn aangepast door Alfa Romeo, de viercilinder 2.2 JTS (185 pk) en de zescilinder 3.2 JTS (260 pk). Later volgt de vijfcilinder 2.4 JTDm (200 pk) met commonrail inspuiting. Een handgeschakelde zesbak is standaard, tegen meerprijs is een zestraps Selespeed semi-automaat (2.2) of Q-tronic automaat (3.2 en 2.4) leverbaar. Het glazen dak van het studiemodel wordt aangeboden onder de naam ‘SkyWindow’ en is een populaire optie. De Brera staat vanaf eind 2005 bij de dealer met een basisprijs van 42.000 euro voor de 2.2 JTS.
Softtop
In het voorjaar van 2006 herleeft de Alfa Spider, die feitelijk niets anders is dan een tweezits Brera met softtop. Technisch is de open variant gelijk aan zijn gesloten familielid. Aanvankelijk zijn alleen de 2.2 en 3.2 JTS leverbaar en de instapprijs voor eerstgenoemde is net geen 45.000 euro. Begin 2007 volgt de Spider 2.4 JTDm, de eerste open Alfa Romeo met dieselmotor. Dankzij een andere turbo heeft de dieselmotor voortaan 210 pk en meer draaimoment onderin. Hoewel de Brera en Spider goed worden ontvangen, is er kritiek op het stevige gewicht.
Begin 2008 wordt het duo herzien en enigszins afgeslankt. De voertuigmassa daalt met circa 25 kg, onder meer door de montage van lichtere wielen en wielophangingdsdelen. Betere materialen in het interieur en een standaard Q2-sperdifferentieel op alle varianten zijn andere veranderingen. Dankzij het Q2-systeem is de handgeschakelde 3.2 V6 voortaan ook beschikbaar met alleen voorwielaandrijving. In het najaar van 2008 verschijnt het TI-pakket. Kenmerken zijn een sportievere onderstelafstemming, 19-inch wielen, speciale sportstoelen en donkere aluminiumafwerking in het interieur.
Nieuwe motoren
De grootste wijziging volgt in 2009 met de introductie van twee nieuwe motoren. De geblazen 1750 TBi (200 pk) en 2.0 JTDm (170 pk) verbinden veel draaimoment bij lage toeren met gunstige energielabels. Om de matige verkoopcijfers een impuls te geven, worden gelijktijdig de prijzen van de Brera en Spider verlaagd met bedragen tussen 4.500 tot 9.000 euro. Veel effect heeft dat helaas niet en de productie stopt in het najaar van 2010.
De Alfa Romeo Brera en Spider zijn in veel opzichten een positieve trendbreuk met het verleden. Vormgeving, rijplezier en afwerking staan op hoog niveau en de bouwkwaliteit is goed voor elkaar. De handgeschakelde 2.2 JTS heeft het laagste kentekengewicht en een acceptabel brandstofverbruik, de 3.2 en 2.4 diesel zijn zwaarder en bieden meer snelheidsbeleving. Het lekkerst, het lichtst en het zeldzaamst zijn de 1750 TBi en 2.0 JTDm. Voor alle varianten bestaan mogelijkheden om wegligging en motorprestaties te verbeteren. Autodelta ontwikkelde een compressorkit waarmee het vermogen van de V6 naar 348 pk groeit. Op eigen bodem ontwikkelt www.squadra-tuning.nl digitale krachtkuren die de prestaties en driveability verbeteren.
Motor
Opgerekte distributiekettingen steken soms de kop op bij de 2.2 en 3.2 JTS. Soms helpen nieuwe nokkenassensoren, vaak is vervanging de enige oplossing. Aandachtspunten bij de 2.4 JTD zijn vervuilde wervelkleppen in het inlaatspruitstuk en vervuilde EGR-kleppen en roetfilters. Controleer altijd of distributieriem en waterpomp op tijd zijn vervangen. De nieuwste motoren geven weinig zorgen; bij de 1750 Tbi komen weleens defecte klopsensoren en brandstofpompen voor.
Tranmissie/onderstel
Kloppende geluiden onder de auto komen door slijtage aan de bovenste draagarmen (vooras). Dit ontstaat meestal bij hogere kilometerstanden, net als speling op de binnenste stuurkogels en de stabilisatorstangrubbers. Onregelmatige bandenslijtage of vage besturing zijn te herleiden tot een verkeerde uitlijning. De Brera is geen lichte auto dus controleer de toestand van remschijven en -blokken. De Selespeed- en Q tronic-bakken moeten soepel en zonder bijgeluiden schakelen.
Interieur/exterieur
De Brera/Spider zijn solide auto’s en serieuze problemen komen niet op grote schaal voor. Cosmetische aandachtspunten zijn instapslijtage aan de bestuurdersstoel, vooral bij leren bekleding, en putjes in de aluminium dashboardinleg. Het af-fabriek navigatiesysteem is wat traag en het Blue&Me-systeem heeft soms geheugenverlies. De onoverzichtelijke koets met brede C-stijlen (Brera) vergroot de kans op parkeerschade. Controleer de conditie en werking van de cabrioletkap bij de Spider.
Tijdlijn
2002 – Brera concept
2005 – introductie Alfa Romeo Brera
2006 – introductie Alfa Romeo Spider, Brera 2.4 JTDm
2007 – Spider 2.4 JTDm, JTDm 210 pk
2008 – facelift, Brera TI
2009 – 1750 TBi, 2.0 JTDm
2010 – einde productie
Onderdeelprijzen
Remschijven voor, per set 305,65
Remblokken voor, per set 135,25
Bovenste draagarm voor, per stuk 165,25
Stabilisatorstangverbinding, per stuk 34,49
Stuurhuis compleet, vanaf 591,90
Pirelli P Zero Rosso Asimmetrico, 225/50 R17 vanaf 172,–
Prijzen gelden voor een Brera 3.2 V6 Q4 uit 2006.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 350,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 480,–
Het onderhoudsinterval is 30.000 kilometer of 1 jaar.
Kopen
+ aantrekkelijke vormgeving
+ goede bouwkwaliteit
+ excuusvrij Alfa-rijden
Niet kopen
– stevig gewicht (3.2/2.4)
– relatief dorstig (3.2)
Denk ook eens aan een…
Nissan 350Z (2002-2009)
Nissan’s Z-car voor de 21e eeuw heeft alles wat liefhebbers willen: een 3.5 V6 met genoeg vermogen (280-313 pk), achterwielaandrijving en een speels karakter. De Roadster is wat aan de zware kant. 10.000-35.000 euro
Volkswagen Scirocco III (2008-2017)
Boekhouder in mooi maatkostuum. Geslaagde vormgeving en competent onderstel verbonden met zuinige en koppelsterke benzine- en dieselmotoren (122-265 pk). Eén van de verstandigste coupés die momenteel gebruikt te koop zijn. 10.000-35.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Mag je tijdens inhaalactie harder rijden dan maximumsnelheid?
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden