Koopwijzer: occasion Alfa Romeo Giulietta (2010-2020)
De Alfa Romeo Giulietta is een stijlvol en solide alternatief voor de gevestigde orde in het C-segment. Waar moet je op letten als je er nu een wilt kopen?
Met de Giulietta keert in 2009 een vertrouwde naam terug in het modelgamma van Alfa Romeo. In tegenstelling tot voorganger 147 is de nieuwkomer alleen leverbaar als vijfdeurs hatchback. De vormgeving is beïnvloed door de 8C Competizione en de MiTo en voor liefhebbers van Italiaans design valt er weer veel te genieten, van de krachtige neuspartij met opvallende led-dagrijverlichting en de messcherpe taillelijn tot de gladde achterportieren zonder handgrepen en de ‘gekrulde’ led-achterlichten. Ook in het interieur hebben de ontwerpers hun best gedaan om inzittenden een bijzonder gevoel te geven. Het sierlijk gelijnde dashboard heeft buisvormige tellerkokers, ronde knoppen voor infotainment en klimaatbeheersing en nostalgische U-vormige schakelaars voor de bediening van de mistlampen en de portiervergrendeling.
Compact
De nieuwe hatchback staat op het ‘Compact’ platform van de Fiat Groep en heeft onafhankelijke voorwielophanging met McPherson-veerpoten en een multilink achterwielophanging. In standaardvorm is de onderstelafstemming een goed huwelijk van sportiviteit en comfort; het optionele sportonderstel is stugger, zonder dat het storend wordt. Een noemenswaardige noviteit is de toepassing van ‘dual pinion active steering’, een stuurinrichting met elektrische stuurbekrachtiging en twee rondsels voor extra stuurgevoel. Het systeem doet wat het belooft, want de Giulietta is een van de fijnst sturende auto’s van het segment.
Turbo’s
Het motoraanbod bestaat uit gedownsizede turbomotoren met veel koppel en gunstige energielabels. In totaal zijn vijf motoren leverbaar. Het benzinegamma omvat de 1.4 Turbo (105 pk of 120 pk), gevolgd door de 1.4 MultiAir (170 pk) en topmodel 1750 TBi Quadrifoglio Verde (235 pk). Het dieselgamma kent twee smaken, de 1.6 JTDm (105 pk) en de 2.0 JTDm (140 pk of 170 pk). Alle uitvoeringen hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak en een start/stopsysteem; deze laatste voorziening ontbreekt alleen op de QV. De 170 pk sterke benzine- en dieselmotor zijn tegen meerprijs leverbaar met een zestraps TCT-transmissie met dubbele koppeling die is ontwikkeld door Fiat Powertrain Technologies. Ook standaard op elke uitvoering is de zogenoemde dna-schakelaar die in drie standen – Dynamic, Normal, All Weather – de karakteristiek van gaspedaal, besturing en esp aanpast. Vooral de sportief georiënteerde Dynamic-stand is interessant: deze activeert de overboost-functie en het elektronische Q2-differentieel en maakt de besturing en de gaspedaalrespons extra direct.
Topmodel
Buiten het topmodel zijn twee uitrustingsniveaus beschikbaar. De Progression heeft 16-inch lichtmetaal, handbediende airco, zes airbags en elektrische raambediening voor, de Distinctive heeft verchroomde randen rondom de zijruiten, een leren stuur, cruise control, automatische airco en elektrische raambediening achterin. Daarnaast zijn verschillende ‘Packs’ leverbaar. Het Premium Pack bevat xenonverlichting, Blue&Me (Bluetooth-carkit en usb), elektrisch inklapbare spiegels en parkeersensoren. Het Sport Pack heeft 17- of 18-inch wielen, dorpelverbreders, sportstoelen, halfleer of leer en aluminium sierlijsten. Fabrieksopties zijn onder meer privacy glass, een panoramadak, een geïntegreerd navigatiesysteem met opklapscherm, Bose-audio en zwarte hemelbekleding. Het Blue&Me-systeem is af-fabriek uit te breiden met TomTom-navigatie met een aansluiting bovenop het dashboard.
Vanaf de introductie brengt Alfa Romeo verschillende actiemodellen en speciale uitvoeringen op de markt, waaronder de Business Executive, de Limited Edition/Limited Edition Sport en de Veloce. In 2012 verschijnt het Pack QV, waarmee kopers de uitstraling van het topmodel kunnen combineren met kleinere motoren. Het pakket omvat donkere koplampen, dorpelverbreders, 18-inch wielen, een sportonderstel, rode remklauwen, het QV-dashboard en een sportinterieur met half leren of volledige leren bekleding.
Facelift
In het najaar van 2013 krijgt de Giulietta een facelift voor modeljaar 2014. Uiterlijk blijven de wijzigingen beperkt tot een aangepaste grille, mistlampen met een chroomrandje, nieuwe lichtmetalen wielen en nieuwe lakkleuren. Het interieur is grondiger herzien en heeft een nieuw dashboard, een nieuw stuur en nieuwe bekledingsstoffen. De meest opvallende verandering is het nieuwe geïntegreerde Uconnect-infotainmentsysteem met 5-inch of 6,5-inch touch screen. De 5-inch versie heeft een radio/cd-speler, usb-ingang, Bluetooth en Audiostreaming, de 6,5-inch versie voegt daar ingebouwde TomTom-navigatie aan toe. De uitrustingsniveaus heten voortaan Impression, Progression, Distinctive en Exclusive. Het belangrijkste technische nieuws is de komst van een nieuwe 2.0 JTDm Euro VI-dieselmotor met 150 pk (handbak) of 175 pk (TCT). Ook het topmodel wordt herzien: de QV heeft voortaan standaard een TCT-transmissie en 240 pk.
Smaakmaker
Nieuw en gebruikt is de Alfa Romeo Giulietta een onbetwiste smaakmaker in zijn segment. Het model combineert de vertrouwde merkwaarden design en rijplezier met moderne gedownsizede turbomotoren en een solide afwerking. Ook als occasion is de Giulietta een degelijke auto en dat de vormgeving en techniek wat meer mainstream zijn dan voorheen, is vooral een voordeel, want dat maakt het model geschikt voor geharde Alfisti én voor mensen die hun eerste auto van het merk kopen. Naast een complete uitrusting is de Giulietta gezegend met prettige motoren. Van de benzinemotoren heeft de 170 pk-versie de beste balans tussen verbruik en kracht (7,8 s tot 100 km/h en een top van 218 km/h). Wie om budgettaire redenen kiest voor de 120 pk sterke versie, of de daarvan afgeleide 105 pk-uitvoering, kan beide motoren met een elektronische krachtkuur eenvoudig laten opwaarderen naar 140 pk. Topmodel 1750 TBi QV is serieus snel (6,8 s/242 km/h) en aanzienlijk goedkoper dan een vergelijkbare Golf GTI of 130i. De JTDm-diesels zijn niet het stilst in hun klasse, maar ze presteren goed en zijn spaarzaam met brandstof als de bestuurder zich kan inhouden. Wat het uiterlijk betreft heeft de Giulietta weinig opsmuk nodig. Een aansprekende kleur en het Pack Sport of Pack QV geven extra cachet en wie dat wil, kan zich daarnaast uitleven met aftermarket accessoires, zoals sportuitlaten, sportluchtfilters, aangepaste sportonderstellen en digitale motortuning. Een vertrouwd adres is www.squadra-tuning.nl.
Motor
De turbomotoren hebben lange onderhoudsintervallen en dat vergroot de kans op turboslijtage; vaker olie verversen dan voorgeschreven verlengt de levensduur. Bij een aantal vroege exemplaren met de 1750 TBi-motor kwamen weleens turboproblemen voor, maar die zijn meestal onder garantie hersteld. Inhouden of op drie cilinders lopen kan bij de MultiAir-motoren duiden op problemen met het elektrohydraulische klepbedieningshuis. De JTD-motoren hebben een goede reputatie maar let altijd op de de gebruikelijke dieselaandachtspunten (turboslijtage, vervuilde EGR-klep en roetfilter).
Transmissie/onderstel
Controleer of de handgeschakelde versnellingsbak soepel schakelt, want de eerste versnelling laat zich soms lastig inleggen en bepaalde bouwseries hebben een versnellingsbakmodificatie gehad wegens bijgeluiden en versnelde slijtage. Bijgeluiden van het onderstel worden veroorzaakt door wringende rubbers of verkeerd gemonteerde handremkabels. De Giulietta is gevoelig voor een correcte uitlijning, dit is herkenbaar aan onregelmatige bandenslijtage.
Exterieur/interieur
Sommige sierlijsten en kunststoffen in het interieur zijn krasgevoelig. Controleer of de temperatuurverdeling van de kachel goed werkt, met name in de voetenruimte. De onbeschermde flanken zijn vatbaar voor parkeerdeukjes en de grote wielmaten zijn gevoelig voor stoeprandschades.
Tijdlijn
2009 – introductie Alfa Romeo Giulietta
2011 – TCT
2012 – 1.4 Turbo 105 pk, Business, Pack QV
2013 – Limited Edition/Limited Edition Sport
2014 – facelift, 2.0 JTDm Euro VI, 1750 TBi QV TCT
ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken voor per set € 91,39
Remschijven voor per set € 212,58
Distributieset met waterpomp, € 132,84
Koppeling en drukgroep € 165,29
Pirelli P Zero Nero GT 225/45 R17, vanaf € 84,19
Prijzen gelden voor een Alfa Romeo 1.4 MultiAir 170 pk van 2011 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
ONDERHOUDSKOSTEN
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 295,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 450,–
Het onderhoudsinterval is maximaal 30.000 kilometer/2 jaar (1.4 MultiAir)
Denk ook eens aan een…
BMW 1-Serie (2011-2019)
De enige achterwielaangedreven C-segmenter scoort hoog qua imago, rijplezier, en efficiënte techniek, maar wordt gehinderd door controversiële vormgeving en tekortschietende beenruimte voor de achterpassagiers. Nieuw erg kostbaar en ook tweedehands duur betaald.
Ford Focus (2010-2018)
De Ford Focus is een allemansvriend met een uitgelezen mix van rijplezier en gebruiksvriendelijkheid. Fijne EcoBoost- en TDCi-motoren, ruim interieur, wel wat minder stuurgevoel dan de vorige generatie. Het occasionaanbod is ruim en vriendelijk geprijsd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Opel Grandland – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Suzuki Swift – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer Renault Zoe: prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Mercedes E-Klasse (W213) prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Toyota Land Cruiser prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Ford Mustang – prijzen, problemen en uitvoeringen