Koopwijzer: occasion Audi A1 (2009-2019)
De Audi A1 is een chique en hoogwaardig aanbod in het b-segment. Waar moet je op letten bij de aanschaf?
In navolging van de New Mini en de Citroën DS3 lanceert Audi eind 2009 een nieuwe modellijn in het premium b-segment. De Audi A1 deelt veel techniek met de Volkswagen Polo (6R) en maakt indruk met zijn volwassen vormgeving, hoogwaardige afwerking en moderne technologie.
Carrosserie
Ontwerpelementen zoals de singleframe grille, scherpe koplampen en krachtige proporties geven de Audi A1 een vertrouwd familiegezicht. Voor een sportievere en hippere uitstraling zijn contrasterende dakbogen, een panoramadak, S line pakketten, stickersets en xenon-koplampen met led-dagrijverlichting leverbaar. In 2012 krijgt de driedeurs hatchback gezelschap van de ruimere vijfdeurs Sportback. Het faceliftmodel, vanaf 2015, heeft nieuwe led-koplampen, gewijzigde bumpers en is tegen meerprijs leverbaar met een volledig in contrastkleur gelakt dak.
Wielophanging
De onafhankelijke voorwielophanging en semi-onafhankelijke achteras zijn wat minder vooruitstrevend dan je van het merk verwacht. Ook de elektrohydraulische besturing is eerder licht en comfortabel dan strak en sportief. Het standaard onderstel heeft een keurige balans tussen sportiviteit en comfort; het sportonderstel is stugger en het S line sportonderstel is ronduit hard. Het wielenprogramma loopt van 15-inch tot en met 18-inch Het faceliftmodel van 2015 is verkrijgbaar met een adaptief onderstel dat zich laat instellen met het Audi drive select-menu. De vernieuwde elektromechanische stuurinrichting geeft wat meer stuurgevoel.
Motor
Alle benzine- en dieselmotoren hebben een turbolader en directe inspuiting. Benzineversies zijn de 1.2 TFSI (86 pk) en de 1.4 TFSI (122 pk). De enige leverbare dieselmotor is de 1.6 TDI (90-105 pk). In 2011 verschijnen de sterkere 1.4 TSI twincharger met turbolader en compressor (185 pk) en de 2.0 TDI (143 pk). De zeer beperkt geproduceerde A1 quattro heeft een 2.0 TFSI met 256 pk. De kettingaangedreven 1.2 en 1.4 benzinemotoren worden begin 2015 vervangen door de nieuwe 1.0 TSI driecilinder (95 pk), de 1.4 TSI viercilinder (125 pk) en de 1.4 TSI ACT (150 pk) met actieve cilinderuitschakeling. De nieuwe 1.4 TDI en 1.6 TDI leveren 90-115 pk.
Het langverwachte topmodel S1 heeft een 2.0 TFSI (231 pk) en wordt gevolgd door de iets mildere 1.8 TFSI (192 pk). Gebruikt is het bij de ‘oude’ 1.2 en 1.4 TFSI oppassen voor een rammelende distributieketting bij koude motor, wat betekent dat de ketting moet worden vervangen. De 1.4 TFSI twincharger heeft weleens last van overmatig olieverbruik. De nieuwe 1.0 TSI- en 1.4 TSI-motoren hebben deze problemen niet.
Transmissie
Standaard heeft de Audi A1 voorwielaandrijving en een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. De S tronic (dsg) transmissie met dubbele koppeling en zeven versnellingen is er aanvankelijk alleen voor de 1.4 TFSI maar vindt later zijn weg naar andere motoren. Schakelproblemen met de dsg-transmissie zijn het belangrijkste controlepunt bij aankoop. Symptomen die op slijtage kunnen duiden, zijn haperen tijdens het schakelen en metalige bijgeluiden. Aangepaste software (www.dsg-dokter.nl) minimaliseert de kans op mechanische problemen en verbetert de schakelkarakteristiek.
Interieur
De Audi A1 komt in aanmerking voor de titel ‘mooist afgewerkte interieur in zijn klasse’, want de materialen en afwerking zijn van hetzelfde hoge niveau als in een A3 of een A4. De ergonomie is uitstekend en de uitgebreid verstelbare voorstoelen zijn een verademing voor lange mensen. De standaarduitrusting omvat elektrisch bedienbare spiegels en ramen, handbediende airco en een radio-/cd-speler. Daarnaast zijn verschillende opties beschikbaar, zoals sportstoelen, sportsturen, automatische airco, leer, leer/alcantara en verschillende soorten sierlijsten. Het infotainmentaanbod omvat onder meer MMI met harddisk, navigatie met sd-kaartlezer en kleurendisplay, DAB, Bluetooth, iPod music interface en Bose audio. Controleer goed of de bedieningseenheid en het scherm van het MMI-systeem foutloos werken, want deze kunnen weleens haperen.
Welke moet ik hebben?
De meest verkochte motoren zijn de keurig presterende 1.2 TFSI (86 pk) en 1.4 TFSI (122 pk). Ook de nieuwe 1.0 TSI en 1.4 TSI koppelen goede prestaties aan een gunstig verbruik en ze zijn degelijker dan de oude motoren. Als gevolg van forse nieuwprijzen en kostbare opties hebben veel occasions een nogal eenvoudige uitrusting, en dat is niet wat je wilt in een premium auto. Zoek daarom liever naar een wat dikker aangeklede uitvoering zoals een Pro Line Business, Pro Line S, S line of S Edition, want dan is de A1 op zijn leukst. Verder staan sprekende kleuren zoals blauw, rood en wit hem erg goed, net als 17-inch wielen.
Moet dit hem worden?
De Audi A1 verkoopt minder goed dan het merk had gehoopt. Dat heeft vooral te maken met de sterke concurrentie van andere compacte premiummodellen, want er genoeg redenen om voor het model te kiezen. De A1 is een volwaardige Audi met een hoogwaardige uitstraling, topklasse materialen en een uitgebreid infotainmentaanbod. Een Mini stuurt strakker en een DS3 oogt frivoler, maar de Audi A1 steekt wat bouwkwaliteit betreft met kop en schouders boven zijn kernconcurrenten uit. Ook gebruikt blijft het kwaliteitsgevoel overeind, maar met het oog op de technische aandachtspunten is het altijd verstandig om bij te betalen voor een uitgebreid garantiepakket.
Tijdlijn
2008 – Audi A1 Sportback studiemodel
2010 – introductie Audi A1
2011 – 1.4 TFSI twincharger/2.0 TDI/e-tron
2013 – A1 quattro
2012 – A1 Sportback
2014 – Audi S1
2015 – facelift, 1.0 TSI/1.4 TSI/1.8 TSI, 1.4/1.6 TDI
Onderdeelprijzen Audi A1
Remblokken voor, per set 57,69
Remschijven voor, per set 124,40
Koppelingsset compleet, 118,78
Bougiekabelset, 57,45
Waterpomp, 138,23
Goodyear EfficientGrip, 215/40 R17, per stuk vanaf 83,70
Genoemde prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 175,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 250,–
Prijzen gelden voor een Audi A1 1.2 TSI van 2011. Het onderhoudsinterval is 30.000 km/2 jaar.
Kopen
+ Volwaardige Audi
+ Fraaie afwerking
+ Volwassen uitstraling
+ Moderne motoren
Niet kopen
– Niet echt sportief
– Kans op TFSI- en DSG-kwalen
Denk ook eens aan een…
Citroën DS3 (2009-2019)
De Citroën DS3 heet sinds de facelift DS 3 en is, in elk geval op papier, een zelfstandig merk geworden. Het eigenzinnige ontwerp is hip en modern, het onderstel is comfortabel-dynamisch en de personalisatiemogelijkheden zijn zeer uitgebreid. 6.000-35.000 euro
Mini R56 (2006-2014)
De New Mini is een van de best sturende auto’s van het b-segment. Naast strakke rijeigenschappen trakteert de Engelse Duitser op een ruim aanbod motoren, uitvoeringen en carrosserievarianten, en de minder dan perfecte afwerking vergeef je hem graag. 5500-37.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend