Koopwijzer: occasion Audi Q3 (2011-2018)
Alles aan de Audi Q3 (8U) is handzaam en compact – met uitzondering van de prijzen. Waar moet je op letten als je nu zo’n auto wilt aanschaffen?
In 2007 presenteert Audi de Cross Quattro Concept. De handzame kruising tussen een hatchback en een SUV gaat vier jaar later in productie. Het ‘kleintje Q5’ draagt de naam Q3 (modelcode 8U) en bindt succesvol de strijd aan met de BMW X1, de Mercedes-Benz GLA en een lange reeks andere toetreders tot het compacte crossoversegment.
Carrosserie
In tegenstelling tot de Q5 en de Q7 is de Audi Q3 meer een hatchback op poten dan een SUV. Toch slagen de Audi-ontwerpers erin om de 4,38 meter lange crossover een kloeke uitstraling te geven. Van de singleframe grille en de hoge flanken tot de brede achterlichten, de kleinste ‘Q’ doet qua uitstraling nauwelijks onder voor zijn grote broers. Ook de optielijst (en de bijbehorende prijzen …) zijn grote-auto-waardig. Van een tweedelig elektrisch bedienbaar panoramadak, een elektrisch bedienbare achterklep en automatisch dimmende buitenspiegels tot het sportieve S line-exterieurpakket, het ruige Offroadpakket en Xenon plus koplampen met adaptive light, het is allemaal te bestellen. Herkenningspunten van het faceliftmodel (modeljaar 2015) zijn nieuwe koplampen en achterlichten en een driedimensionale singleframe grille die doorloopt in koplampen. Full-ledkoplampen zijn een nieuwe fabrieksoptie.
Interieur
Een hoog geplaatst dashboard, een rechtopstaande middenconsole en een hoge zitpositie geven inzittenden een volwaardig crossovergevoel. De beenruimte achterin is bescheiden; de bagageruimte (460-1365 liter) is relatief groot. Verder geldt ook hier het Audi-adagium dat alles te koop is, zo lang je maar betaalt. Climate control, Bluetooth, MMI-navigatie plus met kleurenbeeldscherm, parkeercamera, Bose surround sound, S Line sportstoelen, een sportstuur, halfleren of volleren bekleding, side assist en lane assist, Audi exclusive sierlijsten, wie los gaat met de configurator, kan moeiteloos duizenden euro’s op een Q3 stukslaan. Het faceliftmodel (modeljaar 2015) heeft opgefriste infotainment- en veiligheidssystemen waaronder Audi connect, DAB+, active lane assist en automatisch inparkeren. Sommige Q3-eigenaren klagen over slordig gemonteerde onderdelen, rammelende kunststoffen en elektronicastoringen. Dit treft met name het eerste productiejaar. Bij latere bouwjaren zou dit verholpen moeten zijn.
Motor
Vanaf de introductie is de Audi Q3 leverbaar als 2.0 TFSI (170-211 pk) en 2.0 TDI (177 pk). Vanaf 2012 komen daar lichtere én zwaardere motoren bij. Dit zijn de 1.4 TFSI (150 pk), de 2.0 TDI (140 pk) en de nostalgisch roffelende vijfcilinder 2.5 TFSI (310 pk) in topmodel RS Q3. Audi grijpt de 2015-facelift aan voor een herziening van het motoraanbod. Verschillende technische aanpassingen, waaronder cilinderuitschakeling op de 1.4 TFSI, zorgen voor meer vermogen bij een lager theoretisch verbruik. De 1.4 TFSI levert voortaan 125-150 pk, 2.0 TFSI 180-220 pk en de 2.5 TFSI 340 tot 367 pk. De 2.0 TDI is er met 120, 150 en 184 pk. Wie ‘TFSI’ en ‘TDI’ zegt, denkt tegenwoordig als eerste aan de bekende VAG-motorproblemen met olieverbruik, distributiekettingslijtage en inwendige vervuiling. Door technische aanpassingen neemt de kans op deze kwalen vanaf 2012 af, hoewel ook auto’s van jongere bouwjaren er last van kunnen hebben. Goed om te weten: de 1.4 TFSI en 2.0 TDI hebben een distributieriem, de 2.0 en 2.5 TFSI hebben een distributieketting.
Transmissie
In combinatie met de 1.4 TFSI-benzinemotor heeft de Audi Q3 altijd voorwielaandrijving. Quattro-vierwielaandrijving met elektronisch aangestuurde Haldex-koppeling is een optie vanaf de 2.0 TFSI en 2.0 TDI en standaard op de RS Q3. Op transmissiegebied is er keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak en een S Tronic-transmissie met dubbele koppeling. De 1.4 TFSI heeft een S Tronic-transmissie met zes verzetten, de overige motoren hebben zeven verzetten. Af-fabriek is de S Tronic-transmissie afgestemd op het minimaliseren van het motortoerental. Dat is goed voor het brandstofverbruik maar minder goed voor de techniek, want het vergroot de kans op slijtage en motorvervuiling. Aangepaste (aftermarket) software is een populaire rijplezier verhogende en levensduur verlengende modificatie. Controleer bij een occasion of de S Tronic soepel schakelt en of de olie elke 60.000 kilometer is ververst.
Wielophanging
De Audi Q3 heeft rondom onafhankelijke wielophanging met McPherson veerpoten voor en een multilink-ophanging achter in combinatie met een elektrohydraulische stuurinstallatie. Met het standaardonderstel en een modale wielmaat geeft de Q3 het klassieke Audi-gevoel met tamelijk indirecte besturing en een allemansvriendelijke onderstelafstemming. Het optionele S Line-sportonderstel en grote wielmaten maken de rijeigenschappen stugger maar niet per se sportiever. Met Audi drive select en adaptieve schokdempers rijdt de Q3 het prettigst. Het is ook een aanrader in combinatie met de grootste wielmaten – af-fabriek zijn 17- tot en met 20-inch wielen leverbaar.
Welke moet ik hebben?
Met de 1.4 TFSI (150 pk) benzinemotor of de 2.0 TDI (140-150 pk) dieselmotor is de Q3 levendig en zuinig. Meer vermogen is voor normaal Nederlands gebruik niet nodig – de meerprijs van meer pk’s kan je beter steken in een occasion met meer opties. De Audi Q3 heeft in Nederland standaard 17-inch lichtmetalen wielen, handbediende airconditioning, een leren stuur en een licht- en regensensor. Het Pro Line-pakket is verplichte kost (automatische airconditioning, parkeersensoren achter, middenarmsteun voor, sd-navigatie), andere prettige extra’s zijn bluetooth audiostreaming en MMI navigatie plus, dat ondanks de omslachtige draaiknopbediening prima werkt. Met een extra ruim occasionbudget komen uitvoeringen met S Line (18 inch wielen, sportonderstel, sportstoelen leer/stof of volleer, sportstuur) in zicht. Vanaf de facelift in 2014 is de Q3 leverbaar als basis, Design of Sport, aangevuld met de pakketten Pro Line, Pro Line Plus en Pro Line S.
Moet dit hem worden?
Nieuw en gebruikt betaal je bij de Audi Q3 veel geld voor wat je krijgt: een opgehoogde Audi A3 met de uitstraling van een Audi Q5. Wie nuchter rekent, en over soepele gewrichten beschikt, stapt voor veel minder geld in een gelijkwaardige A3, terwijl je voor hetzelfde geld identieke techniek, dezelfde hoge instap en meer binnenruimte krijgt bij een Volkswagen Tiguan. Andere concernconcurrenten voor een gebruikte Q3 zijn de Seat Ateca, de Skoda Karoq en de Audi Q2. Deze ‘jonge honden’ zijn een generatie nieuwer, sturen beter en beschikken over modernere technologie. En dan hebben we het niet over sterke concurrenten buiten het VAG-concern … Samengevat is de Audi Q3 niet het beste aanbod van het compacte crossoversegment, maar het is wel de enige Audi van het crossover C-segment. Voor de echte Audi-adepten is dat genoeg reden om er een te willen hebben.
Tijdlijn
2007 – Audi Cross Coupé quattro concept
2011 – introductie Audi Q3
2013 – 1.4 TFSI, RS Q3
voorjaar 2014 – nieuwe 2.0 TFSI
najaar 2014 – vernieuwing motorgamma, 1.4 TFSI COD
voorjaar 2016 – RS Q3 Performance, 1.4 TFSI 125 pk
najaar 2016 – kleine facelift, S Line Competition
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, € 54,85 per set
Remschijven voor, € 104,22 per set
Distributieset compleet, € 105,35
Koppeling incl. drukgroep, € 227,89
Continental SportContact 5, 235/50 R18 AO, per stuk vanaf € 140,50
Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een handgeschakelde Audi Q3 1.4 TFSI uit 2013.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 175,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Het onderhoudsinterval (Longlife) is maximaal 30.000 kilometer of 2 jaar. De distributieriem moet elke 210.000 kilometer worden vervangen.
Kopen
+ Volwassen vormgeving
+ Audi-gevoel op zakformaat
+ Gunstige restwaarde
+ Moderne techniek
Niet kopen
– Veel geld voor weinig Audi
– Omslachtige infotainmentbediening
Denk ook eens aan een…
BMW X1 (2009-2015)
Met zijn hatchbackvormgeving, hogere zitpositie en tweewiel- of vierwielaandrijving zet de eerste BMW X1 (E84) de toon in het premium crossover C-segment. Net als de Q3 populair en stevig geprijsd. 10.000-35.000 euro
Mercedes-Benz GLA-Klasse (2015-heden)
Ruim vijf jaar na de BMW X1 waagt Das Haus zich eindelijk aan een compacte vijfdeurs crossover. De GLA heeft een krap interieur, comfortabele rijeigenschappen en is er ook als bloedsnelle GLA 45 AMG. 22.000-70.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend