Koopwijzer: occasion Audi Q5 (8R) (2008-2017)
De Audi Q5 is een handzame en dure status-SUV met een ruim interieur en moderne techniek. Waar moet je op letten bij de aanschaf van een tweedehands exemplaar?
Na de matig ontvangen Audi Q7 scoort de luxe divisie van het VAG-concern in 2008 wel een hit met de kleinere en knappere Audi Q5. Ondanks alle beloftes is de 4,62 meter lange midi-SUV niet de sportiefste auto in zijn klasse, maar de rijeigenschappen staan op hoog niveau en datzelfde geldt voor de aandrijftechniek, de afwerking en de beschikbare fabrieksopties.
Carrosserie
In tegenstelling tot de Audi Q7 is de 4,63 meter lange en 1,88 meter brede Q5 een goed geproportioneerde auto. De korte overhangen voor en achter geven hem een krachtige uitstraling en de singleframe grille en led-koplampen zorgen voor een herkenbaar Audi-gezicht. De achterklep met geïntegreerde achterlichten geeft toegang tot een 540 tot -1560 liter metende bagageruimte. Opties zijn adaptieve xenonverlichting, een panoramadak, een elektrische achterklep, een uitklapbare trekhaak en diverse S line-exterieurpakketten. Het faceliftmodel van 2012 heeft een grille met afgeplatte hoeken, nieuwe koplampen met gewijzigd led-profiel en nieuwe achterlichten. Het panoramadak kan kraken en lekken; controleer ook of de elektrische achterklep soepel opent en sluit.
Onderstel
De Audi Q5 deelt veel chassistechniek met de Audi A4 Avant. De motor is in lengterichting geplaatst en rondom wordt onafhankelijke wielophanging toegepast. Quattro-vierwielaandrijving met torsendifferentieel en een 40:60 aandrijfkrachtverdeling, ten gunste van de achteras, is standaard. Ondanks het hogere zwaartepunt en een massa van 1600 tot 1900 kg zijn de rijeigenschappen vergelijkbaar met eerdergenoemde A4 en dat is een knappe prestatie. Tegen meerprijs zijn adaptieve schokdempers, actieve besturing en diverse sportonderstellen leverbaar, maar noodzakelijk zijn deze voorzieningen niet. Vanaf de facelift is de Q5 ook leverbaar met voorwielaandrijving in combinatie met een dieselmotor.
Interieur
Het interieur ademt de vertrouwde Audi-atmosfeer en biedt veel beenruimte dankzij de grote wielbasis en de hoge zitpositie. Het dashboard heeft een analoog instrumentarium met ‘hangende’ tellernaalden, een centraal display en een drukbezette middenconsole met knoppen, schakelaars en een draaiknop voor het MMI-systeem. De optielijst maakt indruk met zijn lengte en prijzen en vermeldt onder meer elektrisch verstelbare comfort- en sportstoelen met verwarming en ventilatie, leer en leer/alcantara bekleding, verschillende S line-pakketten, een verschuifbare achterbank, verschillende soorten MMI-systemen, Audi drive select, bluetooth, Audi music interface, Bang & Olufsen Sound System, parkeerhulp met camera, adaptieve cruise control, lane assist, side assist en de individualiseringsmogelijkheden van quattro GmbH.
Motor
Het motoraanbod begint met de 2.0 TFSI (211 pk), de 2.0 TDI (170 pk) en de 3.0 V6 TDI (240 pk). Later volgen een 2.0 TFSI met 180 pk, de 3.2 FSI (270 pk) en de 2.0 TDI 143 pk. In 2011 presenteert Audi de Q5 2011 Hybrid quattro met een 2.0 TFSI-benzinemotor en elektro-aandrijving. Het faceliftmodel van 2012 profiteert van de belofte van schonere en zuinigere motoren. Het motoraanbod bestaat voortaan uit de 2.0 TFSI (180 en 230 pk), een nieuwe 3.0 V6 TFSI met compressor (272 pk) en de 3.0 V6 TDI met 245 pk. In 2013 volgen de 2.0 TDI met 150 en 190 pk, alsmede de 3.0 V6 TDI met 258 pk. Topmodel SQ5 heeft een biturbodieselmotor met 313 of 340 pk. Gebruikt is het oppassen voor overmatig olieverbruik en kettingslijtage bij de 2.0 TFSI, wat buiten de garantieperiode in een dure motorrevisie kan eindigen. Los van de sjoemelsoftware hebben ook de dieselmotoren een aantal specifieke aandachtspunten, zoals EGR-vervuiling en motorschade door problemen met de balansasaandrijving bij de 2.0 TDI.
Transmissie
De Audi Q5 heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak, een zeventraps S tronic (DSG-) transmissie met dubbele koppeling of een achttraps Tiptronic-automaat met koppelomvormer. Van alle transmissies is de DSG-versie het minst degelijk en reparaties zijn altijd duur, dus let tijdens de testrit goed op dat de bak niet hapert, haakt of kraakt.
Welke moet ik hebben
De viercilinder TFSI- en TDI-motoren presteren uitstekend en rijden lichtvoetiger dan de zescilinders. De 3.2 FSI en 3.0 TFSI zijn erg snel en erg duur in het gebruik; de 3.0 V6 TDI en de SQ5 combineren topprestaties met een relatief bescheiden verbruik. De Tiptronic-automaat is duurzamer dan de DSG-versnellingsbak. De handbakken zijn minder courant, maar wel degelijk. Vermijd tegen elke prijs basisuitvoeringen met stoffen bekleding en het eenvoudigste MMI-systeem met zwart/rood display, want daarvoor koop je geen Audi-SUV. Met het oog op rijplezier en restwaarde zijn extra’s zoals 18-inch wielen, dorpels in carrosseriekleur, xenon plus en parkeersensoren rondom een must, en dat geldt ook voor het MMI-systeem met kleurendisplay en leren bekleding.
Moet dit hem worden?
Ondanks een introductiedatum die alweer zeven jaar in het verleden ligt, komt de Audi Q5 op het gebied van design, afwerking en technologie nauwelijks verouderd over. Nieuw en gebruikt is het een geslaagde midi-SUV met een dynamisch karakter, moderne techniek en een aantrekkelijke afwerking. Door deze combinatie van eigenschappen is het een populaire occasion en dat houdt de vraagprijzen hoog. Ondanks de goede afwerking en het kwaliteitsimago blijft het, net als bij andere moderne Audi-occasions, oppassen voor de welbekende TFSI-, TDI- en DSG-kwalen. Ook voor de Audi Q5 geldt dat een (technische) aankoopkeuring en een uitgebreid garantiepakket verstandige investeringen zijn om jezelf in te dekken tegen dure reparaties en revisies.
Tijdlijn
najaar 2008 – introductie Audi Q5
2009 – 2.0 TFSI 180 pk, 3.2 FSI
2011 – 2.0 TDI 143 pk 2WD, Q5 Hybrid quattro
najaar 2012 – facelift, nieuwe 2.0 TFSI, 3.0 TFSI
2013 – nieuwe 2.0 TDI, SQ5
2015 – SQ5 Plus
Kopen
+ Goede rijeigenschappen
+ Hoogwaardig interieur
+ Uitgebreid motoraanbod
+ Waardevast
Niet kopen
– Duur in aanschaf
– Reële kans op dure reparaties
Denk ook eens aan een…
Volvo XC60 (2008-2013)
De Volvo XC60 is een ingetogen midi-SUV met een rustgevend interieur, goede stoelen en een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Op technisch vlak is er keuze uit voor- en vierwielaandrijving, karaktervolle vijf- en zescilinders en gedownsizede viercilinders. 15.000-85.000 euro
BMW X3 (2010-HEDEN)
De tweede generatie BMW X3 is een grote verbetering ten opzichte van het oude model. Het onderstel is minder stug, de bouwkwaliteit van het interieur is sterk verbeterd en de moderne vier- en zescilindermotoren zijn sterk en zuinig. 25.000-85.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend