Koopwijzer: occasion Audi TT 8J (2006-2015)
Onder zijn conservatieve vormgeving is de tweede generatie Audi TT een betere sportauto dan het oermodel. Waar moet je op letten als je een tweedehands exemplaar wilt kopen?
Imagoversterker, smaakmaker en designklassieker. De eerste Audi TT is het allemaal. Een dergelijk icoon vervangen is geen gemakkelijke taak. Het duurt dan ook acht jaar voordat de markante coupé en cabriolet opvolgers krijgen. Met de tweede generatie TT wil Audi nadrukkelijker concurreren met sportauto’s als de BMW Z4 en de Porsche Boxster/Cayman. Wat de nieuwkomer aan visuele impact verliest, wordt rechtgetrokken met een lager gewicht, grotere torsiestijfheid en een scherper weggedrag.
Carrosserie
De vormgeving van de eerste TT slaat in als een kanonslag, maar de tweede is wat dat betreft meer een zielig knallend rotje: een herkenbare en voorspelbare echo van het origineel. Kenmerkende TT-elementen zoals de lage daklijn, de brede taillelijn en de uitgeklopte spatbordranden worden in de lengte en de breedte opgerekt, aangescherpt en gemixt met een singleframe grille en spits toelopende koplampen. Een Audi Space Frame van aluminium en staal verlaagt het gewicht en vergroot de torsiestijfheid. De TT Roadster (2007) krijgt opnieuw een elektrisch bedienbare softtop. Het faceliftmodel van 2010 is subtiel strakgetrokken en heeft een hoogglans zwarte grille en standaard led-dagrijverlichting. Vanwege de complexiteit van het ASF is het essentieel dat schade volgens de fabrieksnormen is hersteld. De achterspoiler moet soepel in- en uitschuiven. Een knarsend cabriodak is een kwestie van afstellen.
Interieur
Ook binnenin maken frivole ontwerpdetails plaats voor serieuze zakelijkheid. Het dashboard heeft een instrumentencluster met TT-opschrift, ronde ventilatieroosters met aluminium sierringen en draaiknoppen voor de klimaatbeheersing. De audio- en navigatiesystemen komen uit de Audi A3. Toch blijft het vertrouwde TT-gevoel behouden dankzij de lage daklijn, donkere hemelbekleding, uitgebreid verstelbare sportstoelen en een van onderen afgeplat sportstuur. Tegen meerprijs zorgen leerpakketten, S Line-pakketten, Bose surround sound, MMI-navigatie en aluminium of koolstofvezel sierlijsten voor extra sfeer. De achterbank is beperkt inzetbaar voor mensen en meer een verlengstuk van de bagageruimte. De facelift van 2010 brengt nieuwe interieurkleuren en andere sierstrips. De bouwkwaliteit van de TT haalt niet overal het niveau van andere Audi’s en de interieurs van vroege bouwjaren zijn niet altijd vrij van rammel- en kraakgeluiden. Ook slijtage van het nappaleer is een bekende kwaal.
Wielophanging
De nieuwe TT staat op een aangepast PQ35-platform (Golf V/Audi A3) met een nieuwe onafhankelijke MacPherson-voorwielophanging en een viervoudig geleide multilink-achteras. Naast het standaard onderstel, dat voor de meeste kopers prima voldoet, zijn twee sportonderstellen leverbaar. Ook interessant is Audi magnetic ride. Deze onderstelvariant heeft magnetorheologische schokdempers (dempervloeistof met magnetiseerbare metaaldeeltjes) waarvan de dempingskarakteristiek razendsnel verandert van stug in soepel – en andersom. Af-fabriek worden 17- tot en met 19-inch lichtmetalen wielen gemonteerd.
Motor
Het motoraanbod begint met een 2.0 TFSI (200 pk) en een 3.2 VR6 (250 pk). In 2008 volgen de 1.8 TFSI (160 pk), de viercilinder TTS (272 pk) en de 2.0 TDI (170 pk). De zescilinder verdwijnt met de facelift van 2010. De vernieuwde 2.0 TFSI-motor levert 211 pk. Het belangrijkste nieuws is de terugkeer van een vijfcilinder turbomotor. De TT RS met 2.5 TFSI (360 pk) is goed voor een standaardacceleratie in 4,3 seconden en een topsnelheid van 280 km/h. De TT RS plus (2012) heeft 380 pk en is fractioneel sneller. Let bij de viercilinder TFSI-motoren op potentiële aandachtspunten als olieverbruik en distributiekettingproblemen. Ook bij de 3.2 V6 is slijtage van de distributieketting en de kettingspanners een aandachtspunt.
Transmissie
Standaard heeft de TT voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een elektronisch sperdifferentieel voorkomt wielspin en ongewenste stuurreacties. Voor extra tractie is quattro vierwielaandrijving met een Haldex-koppeling beschikbaar. Tegen meerprijs kunnen kopers een S tronic-transmissie met dubbele natteplaatkoppeling en zes (2.0 TFSI en 3.2 V6) of zeven versnellingen (1.8 TFSI en 2.5 TFSI) bestellen. De DSG-transmissie met natteplaatkoppeling is overwegend degelijk, maar het blijft oppassen voor potentiële mankementen aan de mechatronic-eenheid en slijtage aan de koppeling en het vliegwiel. Tijdige oliewissels (elke 60.000 km) verlengen de levensduur.
Welke moet ik hebben?
Met de meest verkochte 2.0 TFSI-motor is de Audi TT een praktische sportauto voor dagelijks gebruik. Een standaardacceleratie in 6,6 seconden en een topsnelheid van 240 km/h laten weinig te wensen over, terwijl de viercilinder met ingehouden rijstijl behoorlijk zuinig is. De meerwaarde van de 3.2 V6 zit meer in het motorgeluid dan in de prestaties. Wie hecht aan brute prestaties en een nostalgisch motorgeluid kan niet om het topmodel heen. Met zijn woeste vijfcilinder turbomotor trakteert de TT RS op sensaties die kunnen wedijveren met aanzienlijk duurdere supersportauto’s. Voor de reguliere uitvoeringen geldt dat S tronic een gewilde optie is, net als xenon plus, leer en navigatie. Quattro is een veilige voorziening op de snelste modellen, maar geen must in combinatie met de ‘normale’ viercilinders.
Moet dit hem worden?
De tweede generatie Audi TT is niet de scherpste auto in zijn segment. Het is wel een uiterst plezierige rijdersauto die een breed publiek aanspreekt. Ook het uitgebreide motoraanbod is een sterk punt en er zit voor iedereen wel een geschikte uitvoering tussen. Elf jaar na de introductie blijkt de lauw ontvangen vormgeving een voordeel, want het model maakt nauwelijks een gedateerde indruk – zolang je niet naast een derde generatie TT parkeert. De gezonde vraag naar Coupés en Roadsters houdt de vraagprijzen hoog: zelfs voor een vroege auto met veel kilometers betaal je minimaal 11.000 euro. Toch hoeft het hogere prijsniveau geen nadeel te zijn, want op een goed onderhouden TT met de juiste opties, gezonde techniek en een gunstige kilometerstand hoef je niet veel af te schrijven.
Tijdlijn
voorjaar 2006 – introductie Audi TT Coupé (8J)
2007 – Audi TT Roadster
2008 – 1.8 TFSI, 2.0 TDI, TTS
2009 – TT RS
2010 – facelift, 3.2 vervalt
2012 – TT RS Plus
2013 – TTS Competition
zomer 2014 – introductie Audi TT (FV)
Denk ook eens aan een…
BMW Z4 (2009-2016)
Terwijl de Audi TT aanscherpt, maakt BMW de Z4 juist comfortabeler. De tweede generatie heeft een klapdak, smeuïge vier- en zescilinders (150-306 pk) en achterwielaandrijving.
Porsche Cayman/Boxster (2005-2013)
Watergekoelde zescilinders met 240-330 pk, achterwielaandrijving en een rotsvaste wegligging: wie voor een Boxster of Cayman kiest, krijgt een handzaam en speels 911-alternatief.