Koopwijzer: occasion BMW X6 (2008-2014)
De BMW X6 is een beetje fout, maar daar rijdt hij niet minder goed om. Waar moet je op letten als je een occasion gaat kopen?
Een kruising tussen een terreinauto en een coupé: je moet er maar op komen. De afdeling nichevullers van BMW gaat ervoor en noemt het eindresultaat een ‘Sports Activity Coupé’. Ondanks een gemengde ontvangst wordt de X6 op grote schaal verkocht en gekopieerd. Wie niet bang is om op te vallen, kan de eerste generatie van de flamboyante crossover tegenwoordig voor minder dan 30.000 euro aan de haak slaan.
Carrosserie
Om het publiek alvast aan het nieuwe model te laten wennen, presenteert BMW in 2007 de Concept X6 ActiveHybrid. Een jaar later gaat het model vrijwel ongewijzigd in productie. Met zijn sterk aflopende daklijn en uitgeklopte wielkasten lijkt de nieuwkomer nog het meest op een X5 met een crew cut-kapsel en een overdosis steroïden. Ondanks de ‘love it or hate it’-vormgeving zijn de verkoopcijfers beter dan verwacht. Drie jaar na de introductie ondergaat de X6 een bescheiden facelift. Herkenningspunten zijn nieuwe bumpers, een prominentere grille en nieuwe koplampen en achterlichten. Potentiële aandachtspunten bij een gebruikte X6 zijn oude structurele schade en een mogelijk diefstalverleden. Weigerende parkeersensoren achter liggen aan vochtinwerking in de stekkerverbinding achter de achterbumper.
Interieur
In vergelijking met de buitenkant oogt het interieur opvallend ingetogen. Het uit de X5 afkomstige dashboard is logisch ingedeeld, de geluidsisolatie is goed en wie de beurs trekt, kan alle denkbare BMW-luxe bestellen, van een head-up display, adaptive cruise control en een achteruitrijcamera tot surround view en Navigatie Professional met breedbeeldscherm. Naast een achterbank met twee of – vanaf de facelift – drie zitplaatsen is er keuze uit sport- en comfortstoelen, stoelverwarming en -ventilatie, verschillende soorten leer en sierlijsten van hout, aluminium of koolstofvezel. Achterpassagiers hebben een eigen bedieningspaneel voor de temperatuurregeling en kunnen zichzelf onderweg vermaken met het (optionele) multimediasysteem. Een nadeel van de aflopende daklijn is de beperkte hoofdruimte achterin. De bagageruimte meet 570 tot 1450 liter.
Motor
De benzinemotoren hebben allemaal directe inspuiting, een turbolader en variabele nokkenasverstelling. BMW doet in de X6 niet aan gedownsizede eco-instappers en trapt af met een geblazen 3.0 zes-in-lijn (306 pk) en een biturbo 4.4 V8 (408 pk). Dieselen kan met een 3.0 zes-in-lijn met enkele, dubbele of driedubbele turbolader (235-381 pk). De sterkste variant is voorbehouden aan de X6 M50d. De X6 M heeft een 555 pk sterke 4.4 M-Power achtcilinder met – een primeur – twee turbo’s. De ActiveHybrid heeft een biturbo 4.4 V8 en twee elektromotoren en is goed voor een maximaal systeemvermogen van 485 pk. Zoals bij de meeste moderne BMW’s is het ook bij de X6 oppassen voor overmatig olieverbruik en slijtage aan injectoren, distributiekettingen/-spanners en turboladers. Problemen met de wervelkleppen zijn een diesel-specifiek probleem.
Transmissie
De benzine- en dieselmotoren drijven de wielen aan via een sequentiële zestraps automaat met koppelomvormer. Permanente xDrive-vierwielaandrijving met Dynamic Performance Control verdeelt de aandrijfkrachten variabel tussen de voor- en achteras en tussen het linker en rechter achterwiel. Dit zorgt voor maximale tractie en maakt (zeer) hoge bochtsnelheden mogelijk. Met uitzondering van de X6 M krijgen alle uitvoeringen in het voorjaar van 2010 een nieuwe achttrapsautomaat. Veel massa, veel vermogen en een stevige rijstijl verhogen de kans op slijtage aan de aandrijflijn. Slijtage aan de aandrijfassen is niet ongebruikelijk; bijgeluiden uit de xDrive-verdeelbak zijn een ander voorteken van dure reparaties. De automatische transmissie, verdeelbak en differentieels gaan langer mee met regelmatige oliewissels.
Wielophanging
Het is knap hoe BMW de ruim twee ton wegende X6 compacte en lichtvoetige rijeigenschappen meegeeft. Een onafhankelijke voor- en achterwielophanging zorgt voor solide voetenwerk; rijplezier verhogende fabrieksopties zijn Active Steer (variabele stuuroverbrenging), Adaptive Drive (adaptieve schokdempers) en een luchtgeveerde achteras. De X6 M is het eerste M-model met vierwielaandrijving. Hercalibratie van de onderstelafstemming, de besturing en de rijhulpsystemen zorgen ervoor dat de M-versies hun sportieve beloftes waarmaken. Een keerzijde van de geavanceerde onderstelelektronica en -mechanica is de kans op prijzige storingen. Met name reparaties aan het Active Steer-systeem en de luchtvering kunnen stevig in de papieren lopen. De levensduur van remmen, banden en wielophangingsrubbers is sterk rijstijlafhankelijk. Uitlijnen is bij de X6 een specialistische klus, met name bij uitvoeringen met extreem grote wiel- en bandenmaten.
Welke moet ik hebben?
Met de achtcilinder biturbo benzinemotor en de zescilinder biturbo of triturbo dieselmotor levert de X6 de superprestaties die zijn uiterlijk belooft. Wie geen ongelimiteerd brandstofbudget heeft, koopt met een 35i of 35d een goed compromis tussen tempo en tanken. Als het om de uitrusting gaat, bestaat er niet zoiets als overdaad. De meeste mensen die zich een nieuwe X6 konden veroorloven, bestelden minimaal een High Executive en hebben zich uitgeleefd met de optielijst, zodat de gemiddelde occasion ruimschoots bovenmodaal van fabrieksopties is voorzien. Naast smaakmakers zoals 20-inch wielen en adaptieve bi-xenonverlichting zijn parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera en surround view nuttige extra’s om de onoverzichtelijke carrosserie kras- en kreukvrij te houden.
Moet dit hem worden?
De BMW X6 is een uitgesproken auto voor een kopersgroep met een uitgesproken smaak. Wie niet graag opvalt, heeft in het model niets te zoeken en datzelfde geldt voor mensen die functionaliteit hoger aanslaan dan uitstraling, want traditioneel ingestelde klanten kopen voor hetzelfde bedrag een 5 Serie of een X5 met dezelfde techniek en een praktischere verpakking. De aantrekkingskracht van de X6 schuilt dan ook vooral in zijn polariserende tegendraadsheid. Het is een auto waar iedereen een mening over heeft en voor de echte individualist die een automobiel statement willen maken – en die zich van niemand iets aantrekt – is dat een onweerstaanbaar aankoopmotief. Een witte X6 M graag, met M-striping en 22-inch wielen…
Tijdlijn
2007 – BMW Concept X6 ActiveHybrid
2008 – introductie BMW X6 (E71)
2009 – X6 ActiveHybrid (E72)
2010 – nieuwe benzine- en dieselmotoren, achttrapsautomaat
2012 – facelift, X6 M50d
2013 – M Design Edition
2014 – introductie BMW X6 (F16)
KOPEN
+ Gedurfde vormgeving
+ Sportieve rijeigenschappen
+ Moderne technologie en opties
+ Indrukwekkende motoren
NIET KOPEN
– Smaakgevoelige vormgeving
– Krap interieur
– Gevoelige techniek
– Hoge gebruikskosten
Denk ook eens aan een…
Porsche Cayenne (2010-2017)
Minder gewicht, slankere vormgeving en sportautowaardige rijeigenschappen: de Porsche Cayenne maakt het waar. De Turbo S is het snelst, de GTS het leukst.
Range Rover Sport (2005-2013)
De Range Rover Sport bewijst dat overgewicht en olympische prestaties elkaar niet uitsluiten. De Supercharged 5.0 V8 is een dorstige kamerolifant op wondersloffen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij