Koopwijzer: occasion BMW Z4 Roadster (2009-2016)
De tweede BMW Z4 verruilt spartaans rijplezier voor verfijning en comfort. Waar moet je op letten bij een occasion?
Onder de spraakmakende Bangle-styling was de eerste BMW Z4 een traditionele, pure en spartaanse roadster. Opvolger E89 gooit het over een andere boeg met meer verfijning, minder scherpe kantjes en een tweedelig klapdak.
Carrosserie
De nieuwe Z4 Roadster is minder uitgesproken gestileerd dan zijn voorganger. De klassieke roadsterproporties blijven behouden, maar gaan schuil onder dezelfde sobere vormtaal die in 2008 op de 7-Serie (F01) debuteerde. Een andere ingrijpende verandering is de introductie van een klapdak. Het tweedelige aluminium dak verandert de Z4 van een softtop in een roadster-coupé. Hoewel een echte M-versie achterwege blijft, geeft het optionele M Sportpakket het uiterlijk wat extra pit.
In het voorjaar van 2013 brengt de facelift (LCI) nieuwe koplampen, nieuwe lakkleuren en optionele contrastkleuren voor het dak. Problemen met het klapdak steken weleens de kop op. Mogelijke oorzaken zijn defecte dakmotorrelais, defecte microschakelaars of een breuk in de kabelboom. Bij vroege bouwjaren kan waterlekkage via de achterlichten elektronicastoringen in de kofferruimte veroorzaken. Gemodificeerde achterlichten lossen het probleem op.
Interieur
Het interieur behoudt het analoge instrumentenpaneel. De klimaatbediening verhuist naar de bovenkant van het dashboard en ligt onder handbereik van de bestuurder. De bouwkwaliteit en de toegepaste materialen zijn een grote verbetering ten opzichte van de E85 – mogelijk is dat mede het gevolg van de keuze om de E89 in Duitsland te bouwen, en niet in de Verenigde Staten. De Dynamic Drive Control-knop op de middenconsole past de respons van gaspedaal, besturing en DSC aan. Hoewel de binnenruimte toeneemt, is de bagageruimte (180-310 liter) uitgesproken klein. Voor wintersport of hengelsport is het optionele skiluik een aanrader.
De nieuwe dakconstructie bewijst zijn kwaliteiten vooral in gesloten toestand. Dankzij de goede geluiddemping doet de Z4 weinig onder voor een echte coupé. BMW levert talloze opties om de Z4 op smaak te brengen. Naast de gebruikelijke (High) Executive- en M-pakketten staan opvallende Design Pure-pakketten in de prijslijst, evenals leer, leer/alcantara, stoel- en stuurverwarming, een windscherm, parkeerhulp, iDrive en verschillende infotainment- en connectiviteitspakketten. Een licht opgefrist interieur is deel van de facelift van 2013. Ondanks de torsiestijve carrosserie laten de interieurdelen weleens een rammeltje of kraakje horen. Een klapdak dat in gesloten toestand kraakt, is meestal met schoonmaken, smeren of opnieuw afstellen tot stilte te manen.
Motor
Bij de introductie zijn uitsluitend direct ingespoten zescilinder lijnmotoren leverbaar. Het aanbod begint met de atmosferische sDrive23i (2.5, 204 pk, 250 Nm) en sDrive30i (3.0, 258 pk, 310 Nm) en eindigt bij de sDrive35i met zescilinder turbomotor (3.0, 306 pk, 400 Nm). Het ontbreken van een Z4 M wordt enigszins gecompenseerd door de sDrive35is (3.0 turbo, 340 pk, 450 Nm). In het najaar van 2011 maken de atmosferische zescilinders plaats voor een 2.0 viercilinder turbomotor. Voortaan begint het gamma met de sDrive20i (184 pk, 270 Nm) en de sDrive28i (245 pk, 350 Nm). De latere sDrive18i (156 pk, 240 Nm) is een teruggetunede variant van hetzelfde blok.
Aandachtspunten bij de viercilinders zijn slijtage aan de distributieketting en de oliepompketting. Bij de zescilinders komen weleens haperende injectoren en VANOS-problemen voor. Ook kan de elektrische waterpomp met kunststof schoepen vroegtijdig de geest geven. Vervanging is arbeidsintensief en het is verstandig om, naast de montage van een versterkte waterpomp, meteen de thermostaat te vervangen.
Transmissie
Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak is er keuze uit twee automatische transmissies. Op de sDrive23i en de sDrive30i levert BMW een Steptronic zestraps automaat met koppelomvormer. Het beste compromis tussen een handbak en een automaat is de zevenbak met dubbele koppeling. Deze DCT-versnellingsbak is een optie op de sDrive35i en standaard op de sDrive35is. De viercilinders zijn tegen meerprijs te bestellen met een achttraps automaat. Regelmatige vloeistofwissels zorgen ervoor dat alle componenten van de aandrijflijn, van de transmissie tot het differentieel, langdurig en probleemloos blijven functioneren.
Wielophanging
Rondom onafhankelijke wielophanging en achterwielaandrijving zijn vaste Z4-waarden waar BMW gelukkig niet aan tornt. Naast de standaard elektrische stuurbekrachtiging is een snelheidsafhankelijke Servotronic-stuurinstallatie beschikbaar. Het stuurgevoel verbetert merkbaar vanaf de facelift. Er zijn twee onderstellen, een goed uitgebalanceerd standaard onderstel en een 10 mm verlaagd adaptief M sportonderstel. Het adaptieve onderstel is verbonden met Dynamic Drive Control en heeft een extra stugge stand, Sport+. BMW levert lichtmetalen wielen in de maten 17-, 18- en 19-inch. Standaard zijn de wielen voorzien van runflatbanden.
Welke moet ik hebben?
De belangrijkste keuze bij de Z4 Roadster is de keuze tussen vier of zes cilinders. De turboviercilinders hebben minder gewicht in de neus, presteren soepel en zijn efficiënt. Of dat genoeg reden is om de verleidelijke lokroep van de zescilinders te weerstaan, is een puur persoonlijke afweging, en datzelfde geldt voor de keuze tussen een handbak en een automaat. Standaard beschikt de Z4 over 17-inch lichtmetaal, xenonverlichting, stoffen bekleding en handbediende airco. Met het Executive- of High Executive-pakket zijn de meeste essentiële extra’s aan boord, en zaken als stoelverwarming en het windscherm zijn opties die meehelpen om het cabrioseizoen zo lang mogelijk te rekken.
Moet dit hem worden?
Met de E89 richt BMW zijn pijlen nadrukkelijk op de Mercedes-Benz SLK, de Porsche Boxster en de Audi TT. De keuze voor een klapdak blijft controversieel: het harde dak verandert de Z4 in een volwaardige vierseizoenenauto, maar zorgt voor een hoger gewicht en, in gesloten toestand, een hoger zwaartepunt. Voor BMW-roadsterpuristen is de lichtere en rauwere vorige Z4 met sofftop dan ook de betere keuze. Ben je die oude Z4 juist ontgroeid, of zoek je een roadster-coupé die comfort en sportiviteit op kunstige wijze verenigt, dan mag deze Z4 niet op de shortlist ontbreken.
Tijdlijn
2009 – introductie BMW Z4 (E89)
2011 – sDrive23i/30i vervangen door sDrive20i/28i
2012 – sDrive18i
2013 – facelift (LCI)
2016 – einde productie
Dit kosten ze
Op Gaspedaal.nl begint het Z4-aanbod met een zwarte sDrive23iA (2009, 253.000 km) voor 14.745 euro. Een witte sDrive35iA (2009, 233.000 km) kost 17.450 euro, terwijl een zilvergrijze sDrive28i met handbak (2012, 161.000 km) voor 19.850 euro van eigenaar wisselt. Een vroege sDrive30i met handbak en een gunstige kilometerstand (2009, 74.000 km) wordt aangeboden voor 22.900 euro. Voor een een sDrive23iA met M-pakket (2010, 81.000 km) wordt 25.950 euro gevraagd, een sDrive35is (2012, 155.000 km) kost 27.950 euro.
ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken voor, per set € 108,65
Remschijven voor, per set € 179,14
Injector, per stuk € 151,77
Waterpomp elektrisch € 399,21
Koppeling compleet € 192,28
Prijzen gelden voor een BMW Z4 sDrive23i uit 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
ONDERHOUDSKOSTEN
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 300,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 450,–
Het onderhoudsinterval (sDrive23i) is variabel / max. 2 jaar.
KOPEN
+ Geslaagde balans tussen comfort en sportiviteit
+ Fijne motoren
+ Volwaardige vierseizoenenauto
+ Goede geluidsisolatie
NIET KOPEN
– Zwaarder en minder scherp dan E85
– Kleine bagageruimte
Denk ook eens aan een…
Mercedes-Benz SLK-/SLC-Klasse (2011-2020)
De derde SLK (R172) is een comfortabele klapdakcabrio met vier-, zes- en achtcilindermotoren. De mini-SL gaat vanaf 2016 als ‘SLC’ door het leven.
18.000-85.000 EURO
Porsche Boxster (2012-2016)
Met de 981-reeks voegt Porsche strakkere vormgeving en een kwalitatief sterk verbeterd interieur aan het vertrouwde Boxster-recept toe.
40.000-110.000 EURO