Koopwijzer: occasion Caterham Seven, veel pret per euro!
De Caterham Seven is een nostalgische sportauto met tijdloos rijplezier. Waar moet je op letten bij de aankoop van deze occasion?
Sinds 1973 geeft de Caterham Seven een vervolg aan de Lotus Seven. Net als het origineel is de Caterham-versie een minimalistische lichtgewicht sportauto die ongefilterd rijplezier verbindt met supersportautoprestaties en ongecompliceerde techniek.
Carrosserie
De Caterham Seven deelt zijn stalen buizenchassis en aluminium carrosseriedelen met de Lotus Seven waarop hij is gebaseerd. Hoewel de basisvorm sinds de jaren zeventig nauwelijks verandert, gaat de ultralichtgewicht sportauto wel degelijk met zijn tijd mee. Zichtbare en onzichtbare modificaties vergroten de torsiestijfheid van het chassis terwijl nieuwe materialen zoals kunststof, composiet en koolstofvezel het gewicht verlagen. Vanaf de jaren negentig groeit het aanbod met nieuwe Superlight-modellen en nieuwe verbrede en verlengde chassisvarianten, waaronder de CSR.
De jongste toevoeging is een ‘verkleind’ instapmodel met Kei Car-afmetingen voor de Japanse markt. Naar goed gebruik is de Seven beschikbaar in kitvorm en als kant-en-klaar gebouwde fabrieksauto. In het eerste geval is de bouwkwaliteit sterk afhankelijk van de capaciteiten van de amateurconstructeur. Algemene aandachtspunten zijn mogelijke oude aanrijdingsschade, bodemplaatschade en roestvorming/oxidatie aan het buizenchassis en de aluminium panelen.
Interieur
In de Seven zijn comfort en ruimte ondergeschikt aan gewichtsbesparing en functioneel rijplezier. De ultralage zitpositie, onbekrachtigde besturing en korte versnellingspook zorgen voor een onversneden rijbeleving. Ook het dashboard heeft een minimum aan meters, knoppen en schakelaars. Zaken als verwarming, zijramen, een dak en zelfs een voorruit vallen in de categorie ‘luxezaken’ en zijn geen vanzelfsprekend onderdeel van de standaarduitrusting.
Voor de echte liefhebber is dat een groot deel van de charme: van een gestripte circuitauto met Kevlar-racestoelen en een rolkooi tot een straatauto met comfortstoelen, tapijt en leren bekleding, als eigenaar beslis je zelf welke opties het beste bij jouw gebruiksdoel passen. Goed om te weten: oudere bouwjaren zijn alleen geschikt voor mensen met een jockey-achtig postuur. Vanaf de eeuwwisseling biedt Caterham de keuze tussen een ‘standard’ chassis en een ‘larger’ chassis dat de Seven letterlijk en figuurlijk voor een groter publiek toegankelijk maakt.
Motor
Met een levensloop die bijna een halve eeuw beslaat is het onmogelijk om alle motoren te benoemen die Caterham in de Seven heeft gemonteerd – om nog maar te zwijgen van de creatieve keuzes van sommige zelfbouwers. In de jaren zeventig, tachtig en negentig monteert Caterham hoofdzakelijk viercilinders van Ford, Opel, Lotus en Rover. Ook vinden hoogtoerige motorfietsmotoren van Honda en Suzuki hun weg naar de roadster.
Vanaf 2006 verlaten de meeste modellen de fabriek met Ford Sigma- en Duratec-viercilinders. In 2013 verschijnt een nieuw instapmodel met een 0,6-liter turbodriecilinder van Suzuki. Buiten de standaard motoren om biedt Caterham vanaf het prille begin ook getunede motoren aan. De 620 R (2013) is hiervan een hoogtepunt: het topmodel haalt 310 pk uit een Ford 2.0 Duratec met mechanische compressor en accelereert binnen drie seconden van 0-100 km/u. Controleer bij elke Seven de onderkant van het motorblok op mogelijke schade – de lage positie in het chassis vergroot de kans op wegcontact.
Transmissie
De Caterham Seven heeft altijd achterwielaandrijving in combinatie met een standaard differentieel of een sperdifferentieel. Door de jaren heen zijn verschillende handgeschakelde transmissies met vier, vijf of zes versnellingen in het buizenchassis gemonteerd. Het meest gewild zijn de speciaal voor de Seven gebouwde close ratio-transmissies die het acceleratievermogen en het rijplezier duidelijk verhogen. Modellen met motorfietsaandrijving, en de circuitgerichte CSR Superlight, verlaten de fabriek met een sequentiële transmissie.
Wielophanging
In de beginjaren heeft de Seven onafhankelijke voorwielophanging en een starre achteras. Vanaf de jaren tachtig is er keuze tussen een starre achteras en een semi-onafhankelijke De Dion-achteras. De CSR heeft rondom onafhankelijke wielophanging met naar binnen geplaatste schokdempers op de vooras. Een andere optie die Caterham op verschillende modellen aanbiedt, is een vooras met vergrote spoorbreedte (Widetrack). Het wielengamma loopt uiteen van eenvoudige stalen velgen met smalle hoogprofielbanden tot modern lichtmetaal met semi-slicks.
Welke moet ik hebben?
Met keuze uit bijna vijftig bouwjaren en talloze motoren en uitvoeringen is het zowel makkelijk als moeilijk om een passende Caterham Seven te vinden. De rijbeleving van de oudste modellen met caburateurmotor komt het dichtst in de buurt van de Lotus Seven. De introductie van een De Dion-achteras in de jaren tachtig en injectiemotoren in de jaren negentig voegt (iets) meer verfijning en gebruiksgemak aan het oerconcept toe. De CSR-topmodellen verbinden klassieke Seven-vormgeving en analoog rijplezier met supersportautowaardige prestaties. Voor elke Seven geldt overigens dat meer vermogen geen garantie is voor meer rijplezier: ook de instappers en modaal gemotoriseerde uitvoeringen zijn uitgesproken rap, en laten zich gemakkelijker op de grens rijden dan de snelste modellen.
Moet dit ‘m worden?
Nuchter beschouwd is de Caterham Seven een onpraktische, oncomfortabele en krappe auto die veel kost voor wat je krijgt. Tegelijkertijd is het een van de allerleukste en puurste sportauto’s die je kunt kopen. Met zijn nostalgische uitstraling, messcherpe reflexen en flitsende prestaties is de Seven in al zijn verschijningsvormen een klassieker die nooit uit de mode raakt. Dat sportauto’s van andere merken voor minder geld meer luxe en meer vermogen bieden is voor de echte fan irrelevant: als het Caterham-gevoel je grijpt, dan is minder altijd beter dan meer.
Tijdlijn
1957 – introductie Lotus Seven
1972 – einde productie Lotus Seven, Caterham Cars koopt rechten en productielijn
1973 – Caterham Seven
Jaren ’80 – De Dion achteras, injectie- en turbomotoren
Jaren ’90 – Superlight, Opel- en Rover-motoren
2000 – keuze uit standaard en vergroot chassis
2004 – CSR
2007 – Ford Sigma- en Duratec-motoren
2013 – 620R
2021 – 170 (Kei Car met Suzuki-motor)
Dit kosten ze
Het Nederlandse aanbod van gebruikte Caterhams is op de vingers van anderhalve hand te tellen. Prijzen beginnen bij 22.950 euro voor een donkergroene rechtsgestuurde Seven (1998/14.556 mijl) met 1.6 Opel-viercilinder. Een felgele ongekentekende R300 Cup (2010) met getunede 2.0 Ford Zetec-viercilinder kost 29.990 euro, terwijl een lichtgroene Seven (1994/3.500 km) met 2.0 Opel-viercilinder voor 31.900 te koop staat. De vraagprijs voor een bijna nieuwe 485 S (2021/1.700 km) is 73.895 euro.
Onderdeelprijzen
Remschijven voor, per set 91,79
Schokdemper vooras, per stuk 309,21
Driehoeksdraagarm linksvoor (onder), 327,02
Avon ZZS, 195/50 R15, per stuk vanaf 169,28
Aluminium zijpaneel carrosserie, 341,75
Prijzen gelden voor een Caterham Seven van 2009 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 200,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 300,–
Het onderhoudsinterval (Ford Sigma 1.6) is 15.000 km/1 jaar.
Kopen
+ veel pk’s per kilo, veel pret per euro, puur rijplezier
Niet kopen
– weinig comfort per euro, onpraktisch, krap interieur
Lees ook:
Ook interessant
-
Fantastische Alfa Romeo Giulia Q-occasion kost helft van nieuwprijs
-
Unieke toekomstige klassieker als occasion te koop in Nederland
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Verlies geen stoplichtsprint van Tesla-leaserijder met deze betaalbare occasion
-
Praktische en betaalbare occasion heeft volle tank voor nog geen 40 euro
-
Jonge Chinese EV-occasion schreef meer dan 1 euro per kilometer af
-
Met deze fraaie occasion van 25.000 euro rijd je eens in wat anders
-
Nieuwe auto’s onbetaalbaar: dit is het gevolg voor de occasionmarkt
-
Deze 3 betaalbare occasions zijn zo licht dat ze niet veel pk’s nodig hebben
-
Deze ruime occasion van 25.000 euro verdient de schoonheidsprijs
-
Aan de ruimte van deze occasion kan geen concurrent tippen
-
Deze aanstaande Zweedse klassieker is nu een betaalbare cabrio