Koopwijzer: occasion Citroën DS5 (2011-2015)
De Citroën DS5 is een origineel en eigenwijs alternatief voor wéér een stationwagon of de zoveelste midi-suv.
In navolging van de DS3 en de DS4 presenteert Citroën in 2011 de DS5, de grootste en vooralsnog laatste toevoeging aan de premium-lijn van het merk. Van de chiquere positionering wordt in het grootste model veel werk gemaakt, want nog meer dan zijn familieleden onderscheidt de DS5 zich met originele vormgeving, uitgebreide personaliseringsmogelijkheden en luxe opties. In Nederland is het model vooral zakelijk verkocht, maar nooit in grote aantallen. Dat houdt het occasionaanbod bescheiden en wie een bijzondere en exclusieve auto zoekt, is met de DS5 goed bediend.
Carrosserie
De vormgeving is afgeleid van het C-SportLounge studiemodel uit 2005. Het is een combinatie van een vijfdeurs hatchback en een stationwagon. Opvallende details zijn de verchroomde sierlijsten langs de motorkap, de extra zijruiten naast de voorruit en de horizontaal gedeelde achterklep. Door de kloeke proporties lijkt de DS5 groter dan hij is, want met zijn lengte van 4,53 meter valt hij precies tussen de C4 en de C5. De zitpositie is hoger dan je op grond van de lage daklijn verwacht; de bagageruimte is 465 tot 1288 liter voor de reguliere modellen en 330 tot 1153 liter voor de hybrideversie. Het kentekengewicht varieert van 1395 kg (THP) tot 1635 kg (Hybrid4). De facelift van 2015 brengt een nieuwe rechtopstaande neus en koplampen met full led-technologie.
Interieur
Net als een DS, CX en XM trakteert het DS5-interieur op veel visueel vermaak. De bestuurder kijkt uit over een driedelig analoog/digitaal instrumentarium en een sterk achteroverhellende middenconsole met een centraal display en grote draaiknoppen. De ontwerpers hebben zich uitgeleefd en alles geeft het gevoel dat het speciaal voor deze auto is gemaakt, van de haaientandvormige schakelaars in de middenconsole tot het afgeplatte sportstuur. Alleen de magazijnvondst-raambediening achterin blijft een treurige misser. Door de platte rijruiten en de zwarte hemelbekleding oogt het interieur minder ruimtelijk dan oude Citroëns met hun smalle raamstijlen en veel glas. Het optionele vaste panoramadak maakt dat voor een deel goed. De facelift brengt een nieuw touchscreen en betere connectiviteit voor smartphones. Controleer bij een occasion of alle elektronica (keyless entry, navigatie, bluetooth, etc.) foutloos werkt. Krakende deurpanelen zijn te verhelpen met nieuwe bevestigingsclips.
Onderstel
De DS5 staat op een verlengd PF2-platform met onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achterwielophanging met torsie-as. De Hybrid4 heeft een multilink achteras. Het blijft spijtig dat deze DS-variant geen hydractieve vering heeft, want met het conventionele onderstel zijn de rijeigenschappen meer ‘sport’ dan ‘lounge’. De prachtige 18- en 19-inch wielen versterken dit effect: ze verminderen het afrolcomfort, maken de besturing nerveuzer en zijn extra gevoelig voor een correcte uitlijning. Citroën neemt de kritiek ter harte en kondigt in 2014 een gewijzigd onderstel met meer souplesse aan. Voor oudere bouwjaren heeft Intrax (www.intraxracing.nl) een aftermarket oplossing met extra veercomfort ontwikkeld.
Motor
Motoren zijn de 1.6 THP (155-200 pk), de 1.6 e-HDi (110-115 pk) en de 2.0 HDi (163 pk). In 2012 debuteert de Hybrid4 met 163 pk dieselmotor en 37 pk elektromotor. Vanaf 2014 verschijnen nieuwe BlueHDi-diesels, de 1.6 HDi (120 pk) en de 2.0 HDi (150-180 pk). De nieuwe 1.6 e-THP (2015) heeft 165 pk. Controlepunten bij de THP-motoren zijn olieverbruik, rammelende distributiekettingen, defecte bobines en turboslijtage. Ook bij de diesels komt turboslijtage voor, evenals problemen met roetfilters; let bij een gebruikte Hybrid4 op de restcapaciteit van het accupakket.
Transmissie
De meeste DS5’en zijn verkocht met een handgeschakelde of gerobotiseerde zesversnellingsbak. Een zestraps automaat met koppelomvormer is voorbehouden aan de sterkste voorwielaangedreven diesels en de nieuwe 1.6 e-THP 165. Een slippende koppeling ligt bij de 2.0 HDi meestal aan een lekkende krukaskeerring; ook komen bij de diesels weleens versleten tweemassavliegwielen voor.
Welke moet ik hebben?
De Chic heeft automatische airco, cruise control, een aux-/usb-aansluiting, lichtmetalen wielen, led-dagrijverlichting en donker getint glas vanaf de b-stijl. Leuker is de So Chic met halfleer, keyless entry, panoramadak, 18-inch wielen en parkeersensoren achter. Topmodel Sport Chic heeft volledig leren bekleding, elektrisch bedienbare voorstoelen met massagefunctie, navigatie met achteruitrijcamera, een head-up display en xenon. Interessante fabrieksopties zijn sfeerverlichting, leren bekleding met horlogebandmotief, navigatie en Denon hifi. Van alle aandrijflijnen past de 2.0 HDi met conventionele zestraps automaat het best bij het karakter van de DS5. Ook de 1.6 THP presteert goed, maar die is tot voor kort alleen verkocht met een handgeschakelde of gerobotiseerde versnellingsbak. De Hybrid4 en de 1.6 e-HDi zijn vooral fiscaal interessant.
Moet dit hem worden?
In veel opzichten voldoet de DS5 aan de definitie van ‘een echte Citroën’. Het design is futuristisch, gedurfd en eigenwijs, terwijl het model profiteert van een sterk verbeterde kwaliteitsbeleving, leuke opties en moderne turbomotoren. Het was nóg eigenwijzer geweest als het merk helemaal had ingezet op comfort, want sportieve onderstellen zijn er in deze klasse al genoeg. Een allemansvriend is de DS5 niet en daarin schuilt ook zijn aantrekkingskracht. Eenheidsworsten zijn er al genoeg en een groter automobiel statement kan je in dit segment eigenlijk niet maken.
Tijdlijn
2005 – Citroën C-SportLounge
2011 – Citroën DS5
2012 – Hybrid4
2014 – BlueHDi
2015 – facelift
ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken voor, per set € 77,19
Remschijven voor, per set € 187,34
Remschijven achter, inclusief wiellager, per set € 291,76
Bobine, per stuk € 33,64
Distributieketting inclusief spanners, € 145,46
Michelin Primacy 3, 235/45 R18, € 157,–
Prijzen gelden voor een Citroën DS5 1.6 THP van 2012 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
ONDERHOUDSKOSTEN
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 175,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 300,–
Het onderhoudsinterval is 30.000 km of 2 jaar (1.6 THP).
Denk ook eens aan een…
Lancia Delta III (2008-2014)
Net als de DS5 is de Lancia Delta een moderne interpretatie van oude merkwaarden. De Italiaanse hatchback/coupé verbindt sportieve luxe met opvallende stilering, moderne gedownsizede benzine- en dieselmotoren en een ruim interieur met een verschuifbare achterbank. 8000-24.000 euro.
Citroën C5 (2008-HEDEN)
De Citroën C5 heeft twee strepen voor op de DS5: het optionele veerbollenonderstel en meer been- en binnenruimte. Ook de lagere vraagprijzen en het grotere motoraanbod, inclusief zescilinders, werken in het voordeel van deze ondergewaardeerde middenklasser. 7500-28.000 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen