Ramon Mens
Ramon Mens Koopwijzer 19 jul 2020
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: occasion Corvette C5 (1997-2004)

Bij aankoop van een gebruikte Corvette C5 geldt eigenlijk maar één controlepunt. De rechtheid van je eigen ruggengraat.

Een spannende sportauto met een topsnelheid van minimaal 275 km/h, een degelijke V8, goede rijeigenschappen en gunstige gebruikskosten. De enige reden waarom niet meer mensen een Chevrolet Corvette C5 kopen, zijn keiharde vooroordelen. Wie verder kijkt, ontdekt dat de vijfde generatie Corvette (1997) een doordachte auto is die alleen zijn naam en basisopzet met eerdere modellen deelt. Het model wordt nieuw ontwikkeld en krijgt een torsiestijve lichtgewicht carrosserie. Daartoe wordt de bodemsectie gevormd uit stalen buizen, aluminium, balsahout en kunststof. De koets worden opgetrokken uit composietmaterialen. De hoekige vormen van de C4 vervallen ten gunste van zachtere lijnen en vertrouwde beeldelementen zoals opklapbare koplampen en ronde achterlichten. De C5 wordt geleverd als Coupe met uitneembaar dakpaneel en achterklep, Convertible (1998) met softtop en Fixed Roof Coupe (1999) met vast dak.

Nieuwe motor

Speciaal voor de nieuwe Corvette wordt een nieuwe aluminium achtcilinder motor ontwikkeld. Uitgangspunten tijdens de ontwerpfase zijn duurzaamheid en een gunstig brandstofverbruik. Het LS1-smallblock heeft een slagvolume van 5,7 liter, twee kleppen per cilinder en een kettingaangedreven onderliggende nokkenas. Deze constructie lijkt ouderwets maar heeft verschillende voordelen, waaronder een kleinere inbouwhoogte en een lager zwaartepunt dan een motor met bovenliggende klepaandrijving. Om dezelfde redenen wordt een kunststof inlaatspruitstuk gebruikt.

Corvette C5

In standaardvorm levert de LS1 345 pk en 470 Nm. In 2001 verschijnt de krachtigere LS6 met rode klepdeksels, de geestelijk opvolger van de Corvette C4 ZR-1. Dankzij verschillende aanpassingen, waaronder de montage van een titanium (!) uitlaatsysteem, levert de LS6 385 pk/542 Nm. Deze motorisering blijft voorbehouden aan de Fixed Roof Coupe. De LS1 profiteert in hetzelfde jaar mee van een aantal LS6-modificaties en levert voortaan 350 pk/508 Nm. In 2002 groeit het vermogen van de LS6 naar 405 pk/542 Nm.

Transaxle

In de Corvette C5 wordt voor het eerst een transaxle toegepast. Hierdoor kan de V8 verder naar achteren worden geplaatst en wordt de gewichtsverdeling (51:49) geoptimaliseerd. Voor de krachtoverbrenging zorgt een viertrapsautomaat of een handgeschakelde zesbak. Rondom wordt onafhankelijke wielophanging met driehoekige draagarmen met bladveren toegepast. De enkelvoudige bladveren van composietmateriaal zijn in breedterichting onder de draagarmen gemonteerd. Voordelen tegenover stalen schroefveren zijn het lagere onafgeveerde gewicht en de soepele veerkarakteristiek, terwijl de zelfstabiliserende eigenschappen de montage van dunnere en lichtere stabilisatorstangen mogelijk maakt.

Corvette C5

Actief onderstel

Aanvankelijk zijn drie onderstelvarianten beschikbaar waaronder een standaard onderstel, een sportonderstel en een actief onderstel. De Z06 heeft een hardere competitie-afstemming. Vanaf 2003 wordt Magnetic Selective Ride Control aangeboden. Bij dit systeem bevat de schokdempervloeistof magnetische deeltjes waarmee de dempingskarakteristiek razendsnel elektronisch aanpasbaar is.

Om het motorvermogen fatsoenlijk op de weg te krijgen, zijn de achterwielen (18 inch) een maat groter dan de voorwielen (17 inch) en worden de gebruikelijke elektronische hulpmiddelen ingezet. Die zijn van het prettige soort en laten – letterlijk – genoeg speelruimte voor bestuurders die houden van overstuur en rokend rubber. De rijeigenschappen zijn goedmoedig bij normaal gebruik; de 5.7 V8 is een ontspannen krachtbron die weinig toeren maakt en behoorlijk zuinig is. Hard rijden met een Corvette vereist meer concentratie en inspanning dan in Europese modellen, maar voor de liefhebber is een onlosmakelijk onderdeel van de aantrekkingskracht.

Corvette C5 coupé en Convertible
Corvette C5 Coupé en Convertible

Voordelig alternatief

In de Verenigde Staten wordt de Corvette van oudsher aangeboden als voordelig alternatief voor een Porsche of Ferrari. De plek waar het model zijn lagere aanschafprijs het meest verraadt, is het interieur. De vormgeving is aardig, de toegepaste materialen en afwerking zijn dat minder. Het is de enige smet op het blazoen van een sportauto die de vergelijking met duurdere concurrenten op de meeste punten kan doorstaan. De degelijke basistechniek is een groot pluspunt voor occasionkopers want dure technische problemen zijn zeldzamer dan Amerikanen zonder wapenvergunning. Mocht er iets stukgaan dan kunnen eigenaren terugvallen op een goede en betaalbare onderdelenvoorziening, zowel hier als in de States. Het belangrijkste aandachtspunt bij aankoop is derhalve de gevoeligheid van de potentiële koper voor sociale conventies en groepsdruk. Met de kwaliteit van de auto zit het wel goed.

Corvette C5

Motor/transmissie

De aluminium 5.7 V8 is ijzersterk. Alleen langdurige en doelbewuste mishandeling leidt tot problemen, wat kan leiden tot olielekkage, olieverbruik en kantelende zuigers, herkenbaar aan tikkende geluiden bij koude motor. Andere controlepunten zijn versleten krukastrillingsdempers en defecte oliedruksensoren. De handbakken maken schurende bijgeluiden; dat hoort zo. Af-fabriek worden dure Goodyear F1-GS EMT (runflat) banden gemonteerd.

Interieur/exterieur

Grootste dealbreaker is (oude) structurele schade. Opvallend ongelijkmatige carrosserienaden, slecht spuitwerk en kleurverschil kunnen hierop wijzen. Verkeersdrempels kunnen de bodemplaat beschadigen. Zijruiten en dakpanelen (Coupe) zijn bovengemiddeld krasgevoelig. De stoelen kunnen doorzakken, een uitgedroogd leren interieur komt regelmatig voor bij de open varianten.

Corvette C5

Elektronica

Controleer de correcte werking van knoppen, schakelaars en elektrische systemen. Sommige modelseries hebben problemen met een blokkerend stuurslot. Het LED-paneel van de aircobediening gaat weleens stuk (printplaat) maar is meestal te repareren/solderen. Bandenspanningssensoren gaan niet eeuwig mee. Storingscodes uitlezen kan zonder diagnosecomputer (zoek op internet naar ‘Corvette C5’ en ‘DIC Codes’).

Tijdlijn

1997 Corvette C5 Coupe
1998 Convertible, Pace Car Replica
1999 Hardtop
2001 introductie Z06 (LS6), LS1 meer vermogen
2002 Z06 meer vermogen
2003 50th Anniversary
2004 Le Mans Edition, introductie Corvette C6

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set 184,43
Remschijven voor, per set vanaf 149,18
Trillingsdemper krukas, vanaf 86,67
Oliedruksensor, vanaf 69,67
Bandenspanningssensor, per stuk vanaf 61,65
Goodyear F1-GS EMT 275/40 R 18, per stuk vanaf 333,60

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 250,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 450,–

Het aanbevolen onderhoudsinterval is maximaal 16.000 kilometer of 1 jaar.

Corvette C5

Kopen

+ veel rijplezier ongeacht snelheid
+ degelijke techniek
+ betaalbare onderdelen
+ behoorlijk zuinig
+ niet voor snobs

Niet kopen

– matige afwerking interieur
– niet voor snobs

Corvette C5

Denk ook eens aan een…

TVR Chimaera (1992-2003)
Lichtgewicht koets met softtop, potige V8 met vermogen van 245-345 pk en een standaardsprint tussen vier en vijf seconden. Afwerking op DHZ-niveau maar karakter en motorgeluid maken veel, zo niet alles goed. 8.000-25.000 euro

Porsche 996 Cabriolet (1998-2005)
De standaard keuze in het (open) sportautosegment. Zescilinder boxer met en zonder turbo, twee- en vierwielaandrijving, vermogen van 300-450 pk. Competente en snelle alleskunner. Een watergekoelde boxermotor kan duur stuk gaan. 30.000-70.000 euro

Porsche 996

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.