Koopwijzer: occasion Fiat 124 Spider (2015-2019)
De Fiat 124 Spider geeft Italiaanse flair aan Japanse kwaliteit. Waar moet je op letten bij een occasion?
De aankondiging van een nieuwe Fiat 124 Spider op basis van de Mazda MX-5 was even slikken voor liefhebbers van het Italiaanse merk. Gelukkig is het eindresultaat op geen enkele wijze vergelijkbaar met de episch mislukte Alfa Romeo Arna van destijds. Met zijn Italiaanse elegantie en Japanse betrouwbaarheid vertegenwoordigt de moderne 124 Spider het beste van twee werelden.
Carrosserie
De vormgeving van de nieuwe Fiat 124 Spider, modelcode 348, is overduidelijk geïnspireerd op het Pininfarina-origineel uit 1966. De ontwerpafdeling van Fiat heeft een moderne herinterpretatie getekend met een vergelijkbaar gestileerde neuspartij, ronde koplampen en brede achterlichten. Ook de dubbel geprofileerde motorkap van de oude twincam-modellen keert terug op de versie uit 2015. Met zijn vormgeving en 13 centimeter grotere lengte verhult de Fiat kunstig zijn afkomst: de onderliggende basis is gelijk aan de Mazda MX-5 (ND). Ook het dak en de buitenspiegels zijn van dit model. Na de introductie laat een extra hete uitvoering niet lang op zich wachten. De Abarth 124 Spider is herkenbaar aan sportbumpers, matzwarte details en een uitlaat met vier eindpijpen. Voor een nadrukkelijker uitlaatgeluid staat een sportuitlaat met de historisch verantwoorde naam ‘Record Monza’ in de optielijst.
Interieur
Binnen doet Fiat wat meer moeite om de Japanse verwantschap te camoufleren. Zachtere dashboardbekleding, een nieuw instrumentencluster, andere stoelen en flamboyante(re) kleuren moeten het Italiaanse karakter benadrukken. Andere details die het verfijndere karakter van de Fiat accentueren, zijn dikker glas en extra geluiddemping. Het basismodel heeft stoffen bekleding, een leren stuur, 7-inch infotainment en een ruim assortiment veiligheidssystemen. De Lusso heeft onder meer leren bekleding en automatische airco. Topmodel Abarth heeft een sportief interieurthema met sportstoelen en alcantara details. Bose-hifi, navigatie, keyless entry en een achteruitrijcamera zijn fabrieksopties.
Motor
Waar Mazda vertrouwt op atmosferische viercilinders, monteert Fiat de zelf ontwikkelde 1.4 MultiAir turbo-viercilinder (140 pk/240 Nm). De keuze voor drukvulling zorgt voor een soepel karakter. Het maximum draaimoment is beschikbaar tussen 2250-5000 toeren. In standaardvorm is de 124 Spider bijna net zo snel als de sterkste MX-5 met een topsnelheid van 215 km/h en een standaardacceleratie in 7,5 seconden. De Abarth-versie doet daar met 170 pk/250 Nm een bruikbaar schepje bovenop en is goed voor respectievelijk 232 km/h en 6,8 seconden. De MultiAir-motor is degelijk zolang het onderhoud vakkundig, tijdig en met de correcte olie wordt uitgevoerd. Hiervan afwijken kan problemen met de MultiAir-module veroorzaken. Het vervangingsinterval van de distributieriem is 5 jaar/120.000 km.
Transmissie
De viercilinder is door middel van een zesversnellingsbak verbonden met de achterwielen. Er is keuze uit twee transmissies, een handgeschakelde variant en een automatische. In vergelijking met de MX-5 heeft de handbak langere versnellingen en een kortere eindoverbrenging. De koppeling is verzwaard om het grotere draaimoment aan te kunnen. De zestrapsautomaat heeft een koppelomvormer die het comfortabele karakter van de 124 Spider benadrukt. Zelf schakelen behoort bij de sequentiële automaat eveneens tot de mogelijkheden. Een mechanisch sperdifferentieel is voorbehouden aan de Abarth-versie.
Wielophanging
Aan de onderstelconfiguratie van de Mazda MX-5 valt weinig te verbeteren. Wel geven Fiat-ingenieurs de onafhankelijke wielophanging, met dubbele draagarmen voor en een multilink-achteras een comfortabelere afstemming mee. De nadruk op souplesse wordt ongetwijfeld deels ingegeven door het feit dat de 124 Spider in de Verenigde Staten aan de man/vrouw gebracht moet worden. De elektrische stuurinstallatie is opnieuw gekalibreerd en biedt bij lagere snelheden meer weerstand in vergelijking met de Mazda. De Abarth heeft stuggere Bilstein-schokdempers en Brembo-remmen. Af-fabriek monteert Fiat 16- of 17-inch lichtmetaal.
Welke moet ik hebben?
Basismodel 124 Spider heeft 16-inch lichtmetaal, een dubbele uitlaat, stoffen bekleding, handbediende airco en 7-inch infotainment met Bluetooth en DAB+. De populaire Lusso heeft 17-inch lichtmetaal, mistlampen voor, een chroomkleurige voorruitomlijsting, leer en automatische airco. Naast cosmetische versiersels en een opgepept motormanagement beschikt de Abarth ten opzichte van de Lusso over sportstoelen, stoelverwarming, aluminium sportpedalen, een alcantarapakket en een drive-modeselector met sportmodus. Losse optiepakketten voegen led-koplampen, Bose-audio en een regen- en lichtsensor toe.
Moet dit hem worden?
De 124 Spider onderscheidt zich van de MX-5 ND met een eigen gezicht en een uitgesproken comfortabel karakter – tenzij je voor de uitgesproken sportieve Abarth kiest. Ook de soepele MultiAir-turbomotoren zorgen voor onderscheidend vermogen ten opzichte van de atmosferische Mazda-blokken. De bouwkwaliteit is evenmin een reden om de MX-5 boven de 124 Spider te verkiezen: de open Fiat is door Mazda in Hiroshima gebouwd en scoort hoog op degelijkheid en betrouwbaarheid. Dit alles maakt de moderne 124 Spider minder geschikt voor licht masochistische Italiaanse autopuristen, die graag wat te klagen of te repareren hebben. Voor roadsterfans die de bijzondere cocktail van Italiaanse charme en Japanse degelijkheid weten te waarderen, is het een uitgelezen keuze.
TIJDLIJN
najaar 2015 – introductie Fiat 124 Spider
2016 – Abarth 124 Spider, 124 Spider Anniversary, 124 Spider America
2017 – Abarth 124 Spider Scorpione
2018 – 124 Spider S Design
najaar 2019 – einde productie
KOPEN
+ Geslaagd retrodesign,
+ Koppelsterke turbomotor
+ Betrouwbaar
+ Zeldzamer dan MX-5
NIET KOPEN
– Lager Fiat-gehalte dan Barchetta of 124 Sport Spider
Dit kosten ze:
Op Gaspedaal.nl is duidelijk zichtbaar dat de Fiat 124 Spider slechts kort in productie is geweest: het occasionaanbod is een stuk kleiner dan dat van de Mazda MX-5 ND. Prijzen beginnen bij 21.500 euro voor een zwarte 124 Spider Lusso (2017/83.000 km) en 22.000 euro voor een rode 124 Spider Lusso (2016/60.000 km). Een witte Lusso met zijdeglans zwarte motorkap, zwarte wielen en een lage tellerstand (2017/16.000 km) kost bijna 25 mille. De voordeligste automaat kost 30 mille (Lusso/2019/11.000 km). De Abarth komt vanaf hetzelfde bedrag in beeld (2017/80.000 km). Een Abarth met automaat (2016/25.000 km) vraagt om een investering van minimaal 34.000 euro.
ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken vooras, per set € 54,19
Remschijven vooras, per set € 128,64
Pirelli Cinturato P7, 205/45 R17 V, per stuk vanaf € 89,40
Distributieset incl. waterpomp, vanaf € 84,58
Remus einddemper dubbel, vanaf € 586,–
Prijzen gelden voor een Fiat 124 Spider Lusso van 2017 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
ONDERHOUDSKOSTEN
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 225,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 375,–
Het onderhoudsinterval is 15.000 kilometer/1 jaar.
Denk ook eens aan een…
Mazda MX-5 ND (2015-heden)
Met de ND-reeks keert Mazda terug naar de basis. Net als de NA is het een lichte en minimalistische roadster met scherpe besturing en kwieke reflexen.
18.000-40.000 euro
Fiat Barchetta (1995-2005)
De Barchetta is een klassieke Fiat met alle plussen en minnen die je daarmee associeert. Spannende vormgeving, levendige motoren, niet probleemloos, maar o zo leuk.
1.500-9950 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij