Koopwijzer: occasion Honda Civic Type-R (2007-2010)
De Honda Civic Type-R trakteert op buitenissige vormgeving en eigenzinnige toptechniek. In dit artikel vertellen we je alles over het model als occasion.
Na het werelddebuut van de nieuwe Honda Civic in 2005 duurt het bijna twee jaar voordat de R-versie op de markt komt. Na het succes van de vorige Type R roept de aankondiging van het nieuwe sportieve topmodel hooggespannen verwachtingen op. In de strijd om vermogen, koppel en gunstige emissies kiezen steeds meer autofabrikanten voor directe inspuiting en drukvulling. Als een van de weinige merken houdt Honda vast aan een hoogtoerige atmosferische viercilinder. Toch is de teleurstelling groot wanneer blijkt dat de nieuwkomer op papier nauwelijks beter presteert dan zijn voorganger.
Eigenzinnigheid
Wat de Type R aan extra vermogen mist, maakt hij goed met zijn eigenzinnigheid. Als basis dient dezelfde 2,0 liter viercilinder zestienklepper uit de vorige generatie. Naar goede Japanse traditie kiest Honda voor perfectionering van de bestaande techniek. Het merk neemt de kritiek op de matige trekkracht bij lage toerentallen ter harte en verfijnt de werking van het i-VTEC-systeem. De variabele klepbediening schakelt voortaan bij een lager toerental van 5400 omwentelingen per minuut al over naar de snelle nokkenasprofielen en de overgang is minder nadrukkelijk voelbaar. Het draaimoment wordt over een breder toerengebied uitgesmeerd en het maximum koppel van 193 Nm komt bij 5600 min-1 vrij. Het piekvermogen van 201 pk wordt bij 7800 toeren afgegeven en de begrenzer treedt bij 8200 min-1 in werking.
Hoog kentekengewicht
Een close ratio zesversnellingsbak met kortere eindoverbrenging compenseert het hogere kentekengewicht (1238 kg) en houdt de prestaties op peil. De standaardsprint duurt 6,6 seconden en de topsnelheid is 235 km/h. Net als de reguliere Civic heeft de Type R een semi-onafhankelijke achteras in plaats van de mooiere multilink-constructie van de vorige generatie. Het onderstel is 15 millimeter verlaagd, heeft stuggere rubbers en 20 mm extra spoorbreedte op de achteras. De elektrische stuurbekrachtiging wordt opnieuw gekalibreerd en voelt lekker vlezig aan, terwijl de VSA-instellingen (esp) de bestuurder meer speelruimte geven.
Driedeurs
Vanwege de grotere torsiestijfheid is de Type R alleen leverbaar met drie deuren. Honda kleedt het koetswerk aan met dikkere bumpers, dorpelverbreders, een gaasgrille, twee uitlaatpijpen en 18 inch grote lichtmetalen wielen. Ook de achterspoiler, die het uitzicht nogal belemmerd, blijft gehandhaafd. Het interieur is aangekleed met sportstoelen inclusief rood-zwarte Alcantara-bekleding, rood tapijt, geboorde aluminium pedalen en een minuscule aluminium pookknop. Het tweedelige dashboard onderscheidt zich van de andere versies door de rood-witte verlichting en een Type R-opschrift naast de snelheidsmeter.
Honda Civic Type R Race
De prijslijst begint bij 35 mille. Leverbare fabrieksopties zijn onder meer 19 inch wielen, dvd-navigatie en bluetooth-telefoonverbinding. Later verschijnt de Type R Race, een uitgeklede en 40 kg lichtere versie zonder airconditioning, radio en xenon, met een instapprijs van 32.250 euro. De facelift van 2008 brengt nieuwe koplamp- en achterlichtunits en een audiosysteem met usb-ingang.
Het jaar daarop verschijnt de gelimiteerde Type R Championship White Edition met parelmoer witte lak, witte 18 inch wielen en een mechanisch sperdifferentieel dat de besturing aanscherpt. Omdat de viercilinder motor niet aan de nieuwe Euro 5-emissie-eisen van 2011 voldoet, verdwijnt de snelste Civic al in 2010 na slechts drie jaar weer uit het Europese leveringsprogramma.
Ongeblazen krachtbron
Sportieve topmodellen met atmosferische motoren sterven in rap tempo uit. In verhouding tot andere fabrikanten heeft het Japanse merk lang vastgehouden aan de pure rijbeleving van een ongeblazen atmosferische krachtbron. Uiteindelijk ontkomt het merk niet aan de heersende turbotrend: de aangekondigde nieuwe Civic Type R heeft een direct ingespoten turbomotor met 320 pk. Ten opzichte van generatiegenoten zoals de Golf GTI, Mégane RS en Mini Cooper S heeft de ‘oude’ Civic Type R zowel voor- als nadelen.
De VTEC-motor voelt bij lage toerentallen minder krachtig aan dan koppelsterke turbomotoren en is nerveuzer en opzwepender. Wie het maximale uit de aandrijflijn wil halen, moet hard werken en veel schakelen. Samen met het stugge onderstel en het ontbreken van een vijfdeurs versie is het geen gezinsvriendelijke allrounder, maar een compromisloos precisie-instrument dat om een geconcentreerde rijstijl vraagt. Als pure rijdersauto maakt dat hem uniek in zijn segment.
Liefhebbers
Door zijn hoge aanschafprijs en hoogdrempelige karakter is de heetste Civic in Nederland slechts door een kleine groep gepassioneerde liefhebbers gekocht. De meeste occasions verkeren dan ook in een gekoesterd toestand. Samen met de spreekwoordelijke Honda-bouwkwaliteit kleeft aan de aankoop van een Type R met levenservaring dus weinig risico. Zo lang de vorige eigenaar de techniek respectvol heeft behandeld en het onderhoud aantoonbaar met regelmaat is uitgevoerd, kan er weinig stuk.
Motor
Het atmosferische motorblok heeft een onderhoudsvrije nokkenasketting en is berekend op hoge toerentallen en intensief gebruik. Motorische problemen zijn zeldzaam en ontstaan alleen door oliegebrek of mechanische mishandeling. Het VTEC-systeem en de kettingspanner werken op oliedruk; tijdige oliewissels met hoogwaardige motorolie zijn een absolute voorwaarde voor een lange levensduur. De klepspeling moet elke 40.000 kilometer worden gecontroleerd/afgesteld.
Transmissie/onderstel
Door hoge toerentallen en (te) snel schakelen kan de zesversnellingsbak versneld slijten. Als de tweede of derde versnelling permanent kraakt of haakt, helpt alleen revisie. Versleten koppelingen en/of een rammelende drukgroepen kunnen ook bij lage kilometerstanden voorkomen.
Interieur/exterieur
Lakwerk, mistlampglazen en voorruit zijn bovengemiddeld gevoelig voor steenslag. Water kan via de achterklep in de bagageruimte lopen of door verstopte afwateringspluggen in de portieren blijven staan. De lange portieren zijn gevoelig voor (parkeer)beschadigingen. Wees altijd alert op eventuele oude structurele schade.
Tijdlijn
2005 – introductie Honda Civic (gen. 8)
2007 – introductie Civic Type R
2008 – facelift
2009 – Championship White Edition
2010 – einde levering Europa
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 69,12
Remschijven voor, per set € 218,64
Koppelingsset, vanaf € 291,80
Bridgestone Potenza RE050A, 225/40 R18, vanaf € 117,50
Prijzen gelden zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 225,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 325,–
Het onderhoudsinterval is 20.000 kilometer of 1 jaar.
KOPEN
+ Verslavende motor
+ Pure rijdersauto
+ Opvallende vormgeving
+ Zeldzaam
NIET KOPEN
– Geen allemansvriend
– VROS-vriendelijke achterspoiler
Denk ook eens aan een…
Renault Cllio RS (2006-2013)
Renaultsport haalt iets minder piekvermogen uit de atmosferische tweeliter (197 pk bij 7250 min-1) dan Honda, maar bereikt vergelijkbare prestaties. Nieuw en gebruikt ongekend veel rijplezier per euro. 9500-20000 euro
Ford Focus ST (2005-2010)
Met veel trekkracht bij lage toeren is de vijfcilinder turbomotor van de Focus een tegenpool van de manische Civic. De onderstelafstemming houdt bestuurder en passagiers tevreden; keuze uit drie en vijf deuren. 9500-18.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend