Koopwijzer: occasion Honda CR-Z (2010-2014)
Honda’s hybride sportcoupé bewijst dat sportiviteit en zuinigheid prima samengaan. Waar moet je op letten bij een tweedehands CR-Z?
De aankondiging van een betaalbare nieuwe 2+2 van Honda schept hoge verwachtingen. Met drie generaties CRX in het achterhoofd kijken liefhebbers reikhalzend uit naar de compacte sportcoupé, die het merk op de Tokyo Motor Show van 2007 presenteert. Ronduit verrassend is de aankondiging dat de geestelijk opvolger van de CRX, die ‘Compact Renaissance Zero’ wordt gedoopt, een hybride-aandrijflijn krijgt.
Vormgeving CR-Z
De vormgeving van de CR-Z is een stijlbreuk met traditionele hybrides. Honda tekent een aansprekende coupé met een brede lage neus die taps toeloopt in een hoge achterpartij. Het ontwerp bevat verwijzingen naar de oorspronkelijke Honda Insight, terwijl CRX-fans de achterklep met tweedelige ruit herkennen. Twee sportstoelen, een klein sportstuur en een futuristisch dashboard met diepliggende instrumenten domineren het interieur. De praktische gebruiksmogelijkheden zijn fatsoenlijk voor een 2+2. De marginale zitkuipjes achterin zijn echter nauwelijks geschikt als serieus zitmeubilair; de bagageruimte meet 207 liter en kan met neergeklapte achterbankleuning worden vergroot tot 587 liter.
De CR-Z wordt aangedreven door een 1,5 liter metende 16V-benzinemotor met i-VTEC variabele klepbediening en 114 pk/145 Nm. Honda’s Integrated Motor Assist (IMA)-concept omvat een 14 pk/92 Nm sterke elektromotor die de verbrandingsmotor ondersteunt. Onderdeel van het IMA-systeem is een NiMh-accu (nikkel-metaalhydride) met een capaciteit van 100 Volt, die wordt bijgeladen tijdens afremmen en uitrollen. Samen leveren de benzine- en elektromotor maximaal 124 pk/174 Nm. Een gouden greep is de montage van een handgeschakelde zesversnellingsbak die schakelt zoals je van Honda verwacht: nauwkeurig en met korte slagen.
Rijeigenschappen
Onafhankelijke voorwielophanging met aluminium draagarmen en een semi-onafhankelijke H-vormige achteras zorgen voor goede rijeigenschappen. De prestaties zijn bescheiden: de standaardacceleratie neemt 9,9 seconden in beslag en de topsnelheid is 200 km/h. Ook het maximum toerental van ruim 6000 is weinig spectaculair in vergelijking met bijvoorbeeld een S2000. Hier staat wél een gecombineerd ECE-brandstofverbruik van 1:20 tegenover, terwijl een praktijkverbruik van 1 op 15 tot 1 op 18 haalbaar is. Het ‘3-Mode Drive System’, met drie knoppen links naast het stuur, laat de bestuurder kiezen uit de standen Eco, Normal & Sport. In Eco-modus staan motor, airco en stuurbekrachtiging in de spaarstand, terwijl de Sport-modus bijdraagt aan een sportievere rijbeleving met zwaardere besturing en maximale ondersteuning van het IMA-systeem; de Normal-modus zit hier precies tussenin.
De gecombineerde CO2-uitstoot van 117g/km is bij introductie in 2010 laag genoeg voor energielabel ‘A’, maar te hoog voor 14% bijtelling en bpm-vrijstelling. De Nederlandse prijslijst begint daardoor bij een stevige 24.990 euro voor de ‘S’-uitvoering. De Sport kost 26.390 euro en topmodel GT verwisselt voor 28.690 euro van eigenaar. In 2011 volgt een prijsverlaging waardoor de prijslijst begint bij 23.995 euro. In datzelfde jaar presenteert Honda-tuner Mugen een studiemodel van een lichtere CR-Z met opgewaardeerde 200 pk benzinemotor. Najaar 2011 volgt opnieuw een prijsverlaging naar 19.900 euro voor de ‘S’.
Facelift voor CR-Z
Eind 2012 presenteert Honda een vernieuwde CR-Z met een aantal kleine uiterlijke retouches en een sterkere aandrijflijn. De 1.5-benzinemotor levert voortaan 121 pk/145 Nm, de elektromotor kan maximaal 20 pk/78 Nm opwekken en is verbonden met een efficiënter lithium-ion accupakket. De gezamenlijke aandrijflijn is goed voor 137 pk/190 Nm. De nieuwe S+ boostknop vergroot kortstondig de accu-ondersteuning tijdens het accelereren en versnelt de acceleratietijd tot 9,0 seconden. Ook de uitrustingsniveaus worden herzien, zo staat de nieuwe GT bijvoorbeeld standaard op 17 inch lichtmetaal. De facelift brengt helaas een prijsverhoging mee: de ‘S’ begint voortaan weer bij 24.990 euro.
Grote verkoopaantallen heeft de Honda CR-Z in ons land nooit behaald. Dat ligt niet zozeer aan de auto als wel aan de mindset van het koperspubliek. Puur cijfermatig bekeken presteert het model gelijkwaardig aan de allereerste CRX uit 1983. Wie een moderne CRX naar oude receptuur verwacht, komt bedrogen uit en is beter af met gretige toerenmachines zoals de ‘oude’ CRX of de S2000. Wie een opvallende coupé met speelse rijeigenschappen en gunstige verbruikscijfers zoekt, vindt in de CR-Z een zielsverwant. In dat opzicht is het wel degelijk een CRX voor de 21ste eeuw: een bereikbare sportcoupé die bewijst dat weinig emissies en veel rijplezier elkaar niet hoeven uit te sluiten.
Motor
Honda is synoniem met betrouwbare techniek en dat geldt ook voor de CR-Z. Potentiële aandachtspunten zijn de 12V-startaccu; deze heeft een beperkte capaciteit en kan snel spanning verliezen. Tijdens het rijden kan het IMA-systeem in de regeneratiestand springen om het 100V-accupakket op te laden. Dat is normaal, zo lang dit niet doorlopend gebeurt. Brandende IMA- en motorstoringlampjes kunnen een voorbode zijn van een defect accupakket. Honda geeft drie jaar fabrieksgarantie op de auto (i.c.m. Honda Insurance uitbreidbaar tot zes jaar) en 8 jaar of 150.000 km garantie op het IMA-systeem.
Transmissie/onderstel
Af fabriek staat de CR-Z nogal hoog op de wielen, aftermarket verlagingsveren verbeteren de wegligging en geven een sportievere uitstraling. De grootste wielmaat die Honda voor het model levert is 17 inch, maar 18 inch wielen van de Civic passen ook.
Interieur/exterieur
De onoverzichtelijke achterkant maakt parkeersensoren bijna onmisbaar. Ook de grote portieren kunnen eenvoudig beschadigen tijdens in- en uitstappen. Het interieur is opgetrokken uit harde en duurzame kunststoffen; de lichtgrijze stoffen bekleding is vlekgevoelig. Inmiddels is de CR-Z ontdekt door de internationale tuningwereld, zie bijvoorbeeld www.crztuners.com en www.mugen-power.com voor inspiratie.
Tijdlijn
2007 – Honda CR-Z Concept
2010 – introductie CR-Z
2011 – CR-Z Mugen RR Hybrid Concept
2012 – facelift, CR-Z Mugen RZ
Onderdelenprijzen
Remblokken voor, per set, € 84,22
Remschijven voor, per set, € 151,98
Voorruit, getint glas, € 448,05
Verlagingsveren (-30 mm), € 208,12
Accu, 12V (speciaal formaat), € 120,53
Bridgestone Potenza RE 050A 195/55 R16, vanaf € 103,80
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 195,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 450,–
Het onderhoudsinterval is 20.000 kilometer of 1 jaar.
KOPEN
+ sportieve hybride
+ vernieuwend concept
+ gunstig praktijkverbruik
NIET KOPEN
– verdient meer vermogen
– krappe achterzitjes
Denk ook eens aan een…
Hyundai Veloster (2011-2018)
De opvolger van de Hyundai Coupé is een opvallende verschijning, dankzij een asymmetrische koets: links één deur, rechts anderhalve deur. Keuze uit twee 1.6 GDI-motoren met 140 of 186 pk. 19.000-30.000 euro
Renault Mégane Coupé (2009-2016)
Spannende vormgeving verandert de driedeurs Mégane in een begeerlijke coupé. Prima compromis tussen prestaties en verbruik met de dCi- of TCe-motoren, het vermakelijkst als ultrasnelle RS. Facelift in 2012. 10.000-35.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom je soms een afneembare trekhaak moet verwijderen
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Covermodel: de Glas 1300/1700 GT is een vergeten parel uit de jaren 60
-
Bas heeft twee 4×4’s: een Panda en een Dodge Ram
-
Grote onderhoudsbeurt auto op komst? Dit gaat het kosten
-
Kleine onderhoudsbeurt aan je auto nodig? Dit moet je weten!
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Covermodel: Panther Kallista – geen neo-klassieker meer
-
Goedkoop tankstation op de route gezocht? Zo vind je ze het snelst
-
Dashcam kopen? Dit moet je weten over en camera op je dashboard
-
Levensgevaarlijk! Monteer deze budget-banden niet onder je auto
-
Tenaamstellingscode kwijt? Geen paniek, dit moet je doen