Koopwijzer: occasion Jaguar S-Type (1999 – 2008)
Onder de nostalgische vormgeving van de Jaguar S-Type gaat een geslaagde en ondergewaardeerde sportsedan schuil. Waar moet je op letten bij een occasion?
In 1999 verschijnt de Jaguar S-Type (modelcode X200), het eerste model dat het mondiale verkoopvolume van het Engelse merk moet gaan vergroten. De expansiestrategie van moederbedrijf Ford begint in het premium E-segment waar de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-klasse de dienst uitmaken. Jaguar bindt de strijd aan met een nostalgisch ogende, maar compleet nieuw ontwikkelde Saloon. De retrovormgeving van Geoff Lawson, met dubbele ronde koplampen en een sterke boogvorm, verwijst naar de klassieke MkII en S-Type en roept zowel afkeer als bewondering op.
Sportiever dan XJ
Onderhuids is de nieuweling duidelijk sportiever dan de XJ. Daarvoor zorgen rondom onafhankelijke wielophanging, achterwielaandrijving, uitgebalanceerde snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en krachtige motoren. Het interieur bevat traditionele Jaguar-elementen zoals leer, houtfineer en de welbekende ‘J-gate’ voor de automaat – alleen het dashboard heeft een tamelijk hoog Ford USA-gehalte. Dat de S-Type op een nieuw en jeugdiger koperspubliek is gericht, blijkt ook uit voorzieningen zoals een in delen neerklapbare achterbank die de gebruiksmogelijkheden van de krappe bagageruimte (370 liter) vergroot.
Vanaf de introductie zijn twee motoren beschikbaar, een Duratec 3,0-liter V6 (240 pk/300 Nm) en een 4.0 V8 (285 pk/390 Nm). Een vijftraps automaat is standaard op de achtcilinder, de zescilinder wordt ook met een handgeschakelde vijfversnellingsbak verkocht. Vooral met deze Getrag-transmissie is de S-Type een competente en vermakelijke sportsedan. Ondanks concurrerende nieuwprijzen heeft de S-Type een uitgebreide standaarduitrusting met zaken die de meeste andere merken slechts tegen forse meerprijzen aanbieden. Leren bekleding, elektrische stoelverstelling, climate control en lichtmetalen wielen zijn standaard en de optielijst is gevuld met onder meer navigatie, stembediening voor telefoon, het adaptieve CATS-onderstel en lichtmetalen wielen in diameters tot en met 19 inch. Voor traditioneel ingestelde kopers is er de Executive – herkenbaar aan bumpers en grille met chroomafwerking – terwijl de Sport een meer dynamische uitstraling en onderstelafstemming heeft. Bumperstrips en grille-omlijsting zijn bij deze variant in carrosseriekleur gespoten.
Vliegende start voor S-Type
De S-Type maakt een vliegende start met goede verkoopcijfers. Met de eerste facelift van 2002 (modeljaar 2003) worden vooral interieur en techniek aangepakt. Het interieur profiteert van een nieuw dashboard, stuurwiel en middenconsole en mooiere materialen. Nieuwe voorzieningen zijn een elektronische handrem (standaard) en touchscreen navigatie (optie). Andere wijzigingen zijn de herziene wielophanging en de komst van een zestraps automaat van ZF. Het motoraanbod begint met een Duratec 2.5 V6 (201 pk/250 Nm) en het achtcilinderaanbod bestaat uit een nieuwe atmosferische 4.2 V8 (300 pk/420 Nm) en een supercharged 4.2 V8 (400 pk/541 Nm) die is voorbehouden aan het nieuwe topmodel, de S-Type R.
In 2004 krijgt de middelgrote kat een nieuwe voor- en achterbumper en achterlichten en verschijnt de 2.7d V6 biturbo diesel (207 pk/435 Nm) met handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak. De 2.5 V6 vervalt en in het najaar van 2007 volgt de laatste aanscherping: voortaan hebben alle uitvoeringen de voorbumper en grille van de R. In 2008 maakt de Jaguar XF zijn opwachting en verdwijnt de S-Type van het toneel.
Ondanks alle kwaliteitsverbeteringen die onder eigendom van Ford zijn doorgevoerd, heeft de eerste serie S-Type (1999-2002) een aantal hardnekkige en potentieel dure kwalen die het kwaliteitsimago van het model nogal hebben bezoedeld. Vanaf de tweede serie zijn de meeste problemen verholpen en is de bouwkwaliteit goed. Naast de betere kwaliteit zijn de zestraps automaat, het mooiere interieur en de betere afwerking goede redenen om de tweede serie te verkiezen. Op motorisch gebied kan de S-Type eigenlijk niet teleurstellen. De 3.0 V6 en 2.7d V6 verbinden goede prestaties met een acceptabel brandstofverbruik; de achtcilinders zijn bloedsnel en hebben een polsslagverhogende benzineconsumptie.
Aanlokkelijke vraagprijzen
Op de occasionmarkt geldt dat kilometerstand, conditie en stamboom belangrijker zijn dan het bouwjaar, en een onderhoudsboekje met stempels van een Jaguar-dealer of -specialist duidt op zorgzame vorige eigenaren. Ondanks aanlokkelijke vraagprijzen is de eerste bouwserie geen aanrader, want de tweede serie is op alle punten de betere auto. Ook in dynamisch opzicht kan de S-Type uitstekend meekomen met de competitie. Jaguars hebben van oudsher een mooie balans tussen comfort en sportiviteit en de S-Type vormt hierop geen uitzondering. Samen met de eerste aluminium XJ en de X-Type behoort hij bovendien tot de laatste generatie klassiek gelijnde Jaguars en daar zijn altijd, nu en in de toekomst, genoeg liefhebbers voor te vinden. Voor aankoopinformatie en nuttige tips is www.jaguarforum.nl een bezoek meer dan waard.
Motor
De Duratec V6 benzinemotoren hebben een goede reputatie. Rammelende nokkenaskettingen komen bij de V8 voor en worden meestal veroorzaakt door een versleten bovenste kettingspanner; vervanging is betaalbaar en voorkomt gevolgschade. Wees bij de 2.7d bedacht op vervuilde roetfilters en mogelijke turboslijtage door oververhitting. De benzinemotoren hebben een distributieketting, de dieselmotor heeft een distributieriem.
Transmissie/onderstel
De vijftraps automaat van de eerste serie is zeer reparatiegevoelig. Mankementen variëren van kleine storingen tot grote revisies die de aankoopprijs van de auto kunnen overstijgen, dus grondig controleren is een must; ook inwendige koelwaterlekkage in de warmtewisselaar kan de automaat vernielen. De zestraps automaat van ZF is kwalitatief duidelijk beter, wel komen soms versleten koppelomvormers voor. Andere aandachtspunten, opnieuw vooral bij de eerste serie, zijn versleten wielophangingsrubbers en schokdempers. Versnelde slijtage van de achterremmen (vanaf modeljaar 2003) ligt aan een elektrische parkeerrem die blijft hangen.
Interieur/exterieur
Elektronicastoringen raken vooral de eerste serie. Problemen lopen uiteen van haperende raam-, stoel- en cv-motoren tot storingen veroorzaakt door lekkage langs de achterlichten in de bagageruimte. Controleer de correcte werking van de airco, want reparaties zijn duur. Het interieur is afgewerkt met leer en houtfineer van topklasse en blijft, met goed onderhoud, ook bij hoge kilometerstanden mooi.
Tijdlijn
1999 – introductie Jaguar S-Type
2002 – facelift; 2.5 V6/4.2 V8/4.2 V8 Supercharged
2004 – facelift; 2.7d
2007 – facelift
2008 – introductie Jaguar XF, einde productie S-Type
KOPEN
+ onderscheidende Engelse vormgeving
+ comfortabel en dynamisch
+ exclusief
+ gunstig geprijsd t.o.v. concurrentie
NIET KOPEN
– kwaliteitsproblemen eerste serie
– bescheiden binnenruimte
Denk ook eens aan een…
Mercedes-Benz CLS (2004-2010)
Duitser met Engels accent. De Jaguar-jäger, zoals het model nieuw werd aangeprezen, heeft een hoog ‘Rule Britannia’-gehalte en startte eigenhandig de vierdeurs coupé-rage.
Citroën C6 (2006-2012)
Net als de Jaguar S-Type een moderne herinterpretatie van een iconische voorganger. Eigenzinnige ‘Grande Routière’ naar oud recept, met grote hoeveelheden comfort dankzij het hydropneumatische onderstel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij