Koopwijzer: occasion Jaguar XJ (2010-2019)
Hij brak met het klassieke design van zijn voorganger en is nu zelf een classic in de dop. Waar moet je op letten bij de aankoop van een tweedehands Jaguar XJ?
Als er een merk is dat traditie in zijn genen heeft, dan is het wel Jaguar. Daarom maakte ook de S-type een revival (geen succes), maar werden nieuwe modellen als de X-type door liefhebbers nooit als echte Jag erkend. Ondertussen evolueerde de XJ als een 911 voort. Tot Ian Callum vond dat je dat niet eindeloos kon volhouden en vol lef met de nieuwe XJ kwam.
Carrosserie
Deze XJ is revolutionair anders dan zijn voorganger. Niet alleen qua vormgeving, maar ook qua uitstraling. De nieuwe lijkt veel groter en duurder. Bewonderaars konden bij het debuut in 2010 dat forse wel waarderen en vergeleken zijn klasse en uitstraling zowaar met die van Bentley. De haters zagen er vooral een reuzen-Koreaan in. De new XJ zet, ongeacht hoe je hem ook waardeert, wel een paar tradities voort. Hij is er ook met 12 centimeter meer als Long Wheelbase, terwijl de ‘normale’ al 512,2 cm lang is. De hele koets is cleaner gestileerd en mist de detaillering en verchroomde ornamenten van de XJ’s daarvoor, zoals die klassieke grille. De achterlichten zijn groot en modern, en doen in niets meer denken aan die van de XJ uit verleden tijden, al hebben ze wel een hoog herkenbaarheidsgehalte. Door zijn grote maten is dit ook een auto waar je wel een rondje omheen moet maken, want parkeerkrassen op bumpers en wielen zijn niet ongewoon.
Interieur
Comfort en uitrusting zijn next level als je hem vergelijkt met zijn voorganger. Bovendien biedt hij veel meer ruimte, zowel voor passsagiers als bagage, terwijl hij ten opzichte van concurrenten in deze klasse zeker niet de ruim-ste is, ook als het om bagage (maximaal 520 liter) gaat. De hoofdruimte is door de coupé-achtige daklijn achterin op zijn best toereikend en ook de beenruimte is voor een limousine slechts redelijk te noemen. De bouwkwaliteit is goed, ook nu nog. Wat niet wegneemt dat er storingen aan het infotainment en navigatiesysteem kunnen optreden. De uitrusting doet niet onder voor die van concurrenten in deze klasse, Bentley-niveau is het echter nog niet. Controleer wel of alle elektrisch bedienbare luxe (bijvoorbeeld stoelbediening) nog functioneert. Met zijn automaat met draaiknop en digitale dashboard was en is hij nog steeds modern te noemen. Prachtige meters met mooie typografie en verchroomde omrandingen moet je missen. Wel kun je ervoor kiezen om zo’n klassiek meterpaar in digitale vorm op de display op te roepen. Die graphics glanzen je ook behoorlijk realistisch tegemoet en hoef je nooit meer te poetsen. Als vanouds is er een mooie keur aan interieurmaterialen. Je kunt kiezen uit talrijke mooie houtsoorten of juist aluminium, waarmee je een XJ een klassieke of juist iets sportiever accent kunt geven. Bijzondere kleurcombinaties vind je vooral in het buitenland. In Nederland tref je vooral veel conservatieve grijs- en groentinten of zwart. Al met al krijg je achterin in de leren zetels van een Long Wheelbase in zo’n rijke ambiance inderdaad bijna een Bentley-beleving.
Motoren
Bij de start van de carrière van deze new XJ realiseerde Jaguar zich heel goed dat deze klasse ook passende motoren verdiende. En dus is er in de beste Jaguar-traditie weer keus uit sterke motoren. De basis was eerst een zescilinder diesel met 275 pk en 600 Nm. Na de facelift in 2015 had deze zelfs 300 pk/700 Nm. Maar het vlaggenschip kon je ook krijgen met een benzine-V6 die er met de drukvulling van een supercharger 340 pk uitperste. Als ondergrens hanteerde Jaguar een 240 pk sterke tweeliter viercilinder, ook met supercharger. Die doet zonder morren en al te veel kabaal zijn werk, maar de koppelrijke diesel of de vette V8’en passen de grote Jaguar beter. De ongeblazen 5.0 V8 heeft al een royale 385 pk te geef, de Supercharged doorbreekt zelfs de 500 pk-grens. De XJR die zich pas in 2017 meldde, is de konings-Jag met 575 pk en 700 Nm. De V12-traditie werd helaas bij deze XJ niet voortgezet, terwijl de XJ er door zijn forse formaat meer dan ooit plaats voor leek te hebben.
Transmissie
Vanzelfsprekend besteed je het schakelwerk in een auto als deze uit aan een goede automatische transmissie. Daarom heeft elke XJ zo’n automaat met soepel werkende koppelomvormer. Ook met die toen nog uiterst exclusieve draaiknop op de middenconsole – ook al zo’n modern ding dat brak met de tradities. Alle XJ’s hebben in de basis achterwielaandrijving, hoewel er ook een versie met vierwielaandrijving verkrijgbaar is, maar die is een stuk zeldzamer. Die zag je nieuw al zelden en het laat zich raden dat ze tweedehands nog zeldzamer zijn.
Wielophanging
Net als BMW was Jaguar het altijd aan zijn stand verplicht om sportiviteit te bieden. Uiteraard wel op gepaste wijze, want niet alleen bochtige heuvelweggetjes staan in de taakomschrijving, ook historische keien moeten voldoende comfortabel gefrequenteerd kunnen worden, evengoed als rode lopers. Die briefing hadden de engineers zeker gekregen en was zeker geen mission impossible met zo’n geheel nieuwe basis, ondanks een auto die aardig wat massa inbrengt. Maar omdat de bestuurders van hoog niveau dito stuurkwaliteiten verwachten, moest de Jag ook voldoende toegerust zijn voor die taak. Daarom rustte men de grote Jaguar uit met adaptieve dempers, luchtvering en de nodige rijstanden. Want alleen dan krijg je the best of both worlds. Dan rijd je in opperste comfort over alle mogelijke wegdektypen en kun je als het moet toch jagen met de vereiste pace. De basis van het onderstel is dan ook mooi van opzet: dubbele draagarmen vóór, ook achter tref je een onafhankelijke wielophanging aan.
Welke moet ik hebben?
Fors is hij altijd, dus als het budget het toelaat, kun je net zo goed een LWB nemen. Ga met zo’n XJ voor maximaal comfort; voor het echt sportieve werk kun je beter andere Jaguar-modellen kiezen. Dan heb je aan een ongeblazen achtcilinder meer dan genoeg, de extra power van de complexere supercharged V8 heb je niet nodig. Met de zescilinders is ook niets mis, zeker als je de XJ zo rijdt als hij bedoeld is: als een comfortabele limousine en super-reisauto dus. Dan ga je zelden maximaal op het gas en is geleidelijk en soepel accelereren belangrijker dan een sprintje trekken. En in dat licht kan ook de koppelrijke diesel prima werk verrichten. Het voordeel van die laatste is een grote keuze, want het aanbod aan diesels is groot en de populariteit daalt nog steeds.
Moet dit hem worden?
Het is nog afwachten of deze nieuwe generatie XJ de klassiekerstatus weet te bereiken, maar dat achten we zeker niet uitgesloten. Het is namelijk een auto die oprecht en met lef een stap vooruit heeft gezet. Een klasse beter geworden is, zelfs, qua uitrusting, techniek en bouwkwaliteit. Het is daarom ook een auto die niet veel meer onderdoet voor de Duitse concurrentie. Hij onderscheidt zich daar zelfs op positieve wijze van: het stijlvolle, bijna Brits excentrieke alternatief voor de conservatieve gevestigde orde in dit topsegment. En het zou zelfs zomaar kunnen zijn dat de XJ minder snel gedateerd raakt dan de Duitse limousines die tegenwoordig minder tijdloos zijn
Tijdlijn
2009 introductie Jaguar XJ (X351) +++ 2012 2.0 vier-in-lijn benzine +++ 2014 introductie XJR +++ 2015 facelift, standaard ledverlichting en V6-diesel update +++ 2018 stop verkoop nieuwe benzinemodellen +++ 2019 uitzwaaimodel XJ50, einde productie
Onderdeelprijzen
Remblokken voorper set € 247,83
Remschijven voorper set € 348,55
Distributieriem € 326,73
Aircocondensor€ 460,61
Prijzen zijn inclusief btw en exclusief montage en gelden voor een Jaguar XJ 3.0 V6 Diesel.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurtvanaf € 503,86,–
Grote onderhoudsbeurtvanaf € 763,05,–
Het interval is 26.000 km/(max.1 jaar).
Denk ook eens aan een…
BMW 7 Serie (2008-2015)
Duitse zakenauto om rechts achterin plaats te nemen, maar ook uitstekend geschikt voor wie graag links voorin zit. De 6.0 V12 is pure verwennerij.11.900-49.530 euro
Maserati Quattroporte (2004-2013)
Gepassioneerd rijdende Italiaanse schoonheid die mooi ouder wordt. Betrouwbaarder dan de reputatie doet vermoeden, maar onderhoud is prijzig.11.950-55.750 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend