Koopwijzer: occasion Kia Picanto (2011 – 2017)
Ook gebruikt is de tweede generatie Kia Picanto een topper in zijn klasse. Hier alles wat je moet weten als je een occasion koopt.
De eerste Kia Picanto is een onopvallende stadsauto voor prijsbewuste automobilisten. Met de tweede generatie van 2011, die de modelcode ‘TA’ draagt, maakt de a-segmenter een reuzensprong vooruit met uitgesproken vormgeving en opties die eerder waren voorbehouden aan het b- en c-segment.
Carrosserie
Designbaas Peter Schleyer transformeert de Picanto van een onopvallende Aziatische stadsauto in een karaktervol Koreaans karretje. Van het tijgerneus-front en de grote koplampen tot de messcherpe taillelijn en de c-vormige achterlichten, het nieuwe model heeft een frisse uitstraling waarmee je ook in 2018 goed voor de dag komt. Er is keuze uit een sportief aangeklede driedeurs en een praktische vijfdeurs carrosserie. De optielijst is uitgebreid met automatische koplampen met led-dagrijverlichting, parkeersensoren, dorpelverbreders, elektrisch inklapbare buitenspiegels, privacy glass en een open dak. Het faceliftmodel van 2015 heeft geretoucheerde koplampen, achterlichten en bumpers. De Picanto R-Sport en SportsLine hebben de uitstraling van een mini-GTI dankzij dorpelverbreders, sportbumpers en een dubbele uitlaat.
Interieur
Binnen herinnert niets aan de ‘back to the nineties’-styling van de oude Picanto. Het dashboardontwerp is modern met een tweespaaksstuur, een analoog instrumentarium, een geïntegreerd audiosysteem en metaalkleurige sierpanelen. De beenruimte achterin is beperkt maar aan veilig kindervervoer is wel gedacht, in de vorm van twee Isofix-bevestigingspunten met top tether-verankering. De bagageruimte van 200 liter kan met neergeklapte rugleuning (60:40) worden vergroot tot 870 liter. Wie de beurs trekt, kan het interieur aankleden met opties die in 2011 zeker niet gangbaar zijn in het a-segment, zoals smart key met startknop, climate control, een multifunctioneel stuur en maximaal zeven airbags inclusief een knie-airbag. De facelift van 2015 brengt nieuwe bekledingsstoffen en infotainmentsystemen. De meest luxe uitvoeringen hebben stof/kunstleer, stoelverwarming, full map-navigatie en zelfs een verwarmbaar stuur.
Motor
Het binaire motoraanbod bestaat uit een 1.0 CVVT driecilinder (69 pk) en een 1.2 CVVT viercilinder (85 pk). Beide varianten hebben indirecte inspuiting en een distributieketting voor de nokkenasaandrijving. In 2014 verschijnt de BiFuel met 1.0 driecilinder en lpg-installatie (67 pk). Het EcoDynamics-pakket bestaat uit een start/stop systeem (ISG), een aangepast laadsysteem en banden met lage rolweerstand. Dankzij de keuze voor beproefde en overzichtelijke techniek is de kans op mankementen en storingen gering en als er wat mis mocht gaan, valt dat meestal onder de uitgebreide fabrieksgarantie, mits het onderhoud volgens fabrieksvoorschrift is uitgevoerd. Bij stadsauto’s die korte en koude kilometers hebben afgelegd, is het van belang dat de vorige eigenaar geen beurten heeft overgeslagen en dat motorolie en oliefilter jaarlijks zijn vervangen. Controleer bij auto’s met de 1.0 CVVT-motor van bouwjaar 2011-2012 of de carterventilatiemodificatie is uitgevoerd.
Transmissie
Alle Picanto’s hebben voorwielaandrijving en de meeste occasions hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.2 viercilinder met viertrapsautomaat is slechts mondjesmaat verkocht. In de beginperiode kwamen weleens problemen voor met schakelen en koppelen. De meeste getroffen auto’s hebben daar een modificatie voor gehad. Pas bij auto’s met veel stadskilometers op voor versleten koppelingsplaten en rammelende drukgroepen. Als het start/stop-systeem niet werkt, is de oorzaak meestal een versleten accu.
Onderstel
Met onafhankelijke MacPherson voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achterwielophanging wijkt de Kia Picanto niet af van de norm in zijn klasse. De onderstelafstemming is comfortabel-stevig en dat de elektrische stuurbekrachtiging geen kartachtige feedback geeft, zal dat de meeste kopers niet storen. De rijeigenschappen zijn volwassen en de actieve veiligheidsuitrusting bestaat standaard uit abs, ebd en brake assist. Esp en hill start assist zijn tegen meerprijs beschikbaar. De achterbanden kunnen cuppen; er zijn gevallen bekend waarbij de achteras onder garantie is vervangen om dit probleem op te lossen.
Welke moet ik hebben?
Voor binnensteden en buitenwegen is de driecilinder een prima keuze. De viercilinder klinkt verfijnder en is vlotter, met name op buitenwegen en snelwegen, maar stelt daar een hoger brandstofverbruik tegenover. Standaard heeft de Picanto 14-inch wielen met wieldoppen, stuurbekrachtiging, bumpers in carrosseriekleur en zes airbags. Airconditioning is verplichte kost en bijbetalen voor een auto met één of meerdere optiepakketten is niet noodzakelijk maar wel leuk. Het meest interessant zijn het Comfort Pack (toerenteller, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen, radio/cd/usb) en het Exterior Pack (15-inch lichtmetaal, side skirts, sierstrips en spiegels in carrosseriekleur, projectorkoplampen, led-dagrijverlichting). De zeldzaamste pakketten zijn het Style Pack en Super Pack. Later gaan de optiepakketten als ‘lines’ door het leven: Economy(Plus)Line, BusinessLine, ComfortLine, DynamicLine, ColorLine en SportsLine.
Moet dit hem worden?
De Picanto TA is een van de leukste Kia-occasions die je kunt kopen. Bij de tweede modelgeneratie vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats, van de aansprekende vormgeving en de uitgebreide optielijst tot de prima bouwkwaliteit en zeven jaar/150.000 kilometer fabrieksgarantie. Ook gebruikt blijven deze goede eigenschappen overeind en courante uitvoeringen met een lage kilometerstand en resterende fabrieksgarantie wisselen sneller van eigenaar dan warme chocolademelk tijdens een Elfstedentocht. Er zijn concurrenten met een hoger fijnproeversgehalte, met name op het gebied van rijeigenschappen en geluidsisolatie, maar als totaalpakket is de Picanto een bijna niet te kloppen occasionaanbod.
Tijdlijn
2011 – introductie tweede generatie Kia Picanto (TA)
2012 – R-Sport, Plus Pack, Super Pack
2013 – BiFuel, R-Cross
2014 – AirLine
2015 – facelift
2017 – einde productie, introductie derde generatie Kia Picanto (JA)
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 54,22
Remschijven voor, per set € 112,68
Koppeling inclusief druklager, € 153,80
Einddemper uitlaat, vanaf € 128,56
Prijzen gelden voor een Kia Picanto 1.0 CVVT van 2013 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 150,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 250,-
Het onderhoudsinterval is 15.000 km/1 jaar.
Dit kosten ze
De instapprijzen van de Kia Picanto zijn al net zo sympathiek als de garantievoorwaarden. Een zilvergrijze vijfdeurs 1.0 CVVT met airco (2011/129.000 km) begint bij 4.500 euro, een witte driedeurs 1.0 CVVT met airco (2011/159.000 km) staat voor 200 euro meer te koop. Een vijfdeurs 1.2 CVVT met airco en Comfort Pack (2012/157.000 km) komt in beeld vanaf 4.950 euro terwijl een vijfdeurs 1.2 CVVT ISG met Comfort Pack en Exterior Pack voor 5.500 euro op een nieuwe eigenaar wacht. De voordeligste automaat is een 1.2 CVVT met Comfort Pack (2012/37.000 km) voor 8.500 euro. Het faceliftmodel start bij 7.000 euro (vijfdeurs 1.0 CVVT EconomyLine); een vijfdeurs 1.2 CVVT SportsLine (2015/50.000 km) komt vanaf 9.850 euro in beeld.
Beschikbaarheid op de markt: uitstekend
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed-uitstekend
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend
Kopen
+ Een van de beste auto’s in zijn klasse
+ Betaalbare kwaliteit
+ Gunstige gebruikskosten
+ Lage afschrijving
Niet kopen
– Geluidsisolatie kan beter
– Minder geschikt voor lange mensen
Punten van aandacht voor aankoop
– Controleer bij auto’s met de 1.0 CVVT-motor van bouwjaar 2011-2012 of de carterventilatiemodificatie is uitgevoerd
– Let op jaarlijks ververste motorolie en oliefilter en geen overgeslagen service-intervallen. Door veel koude starts en korte afstanden die met dit soort auto’s gereden worden zijn deze erg belangrijk.
– Problemen met de viertraps automaat
– Pas bij auto’s met veel stadskilometers op voor versleten koppelingsplaten en rammelende drukgroepen.
– Het start/stop-systeem kan niet werken door een versleten accu.
– De achterbanden kunnen cuppen; dit zou wellicht onder garantie verholpen kunnen worden.
Denk ook eens aan een…
Skoda Citigo (2011-HEDEN)
De Up!/Mii/Cigito-drieling delen dezelfde 1.0 driecilinder motor en zijn technisch en optisch nagenoeg identiek. De Skoda-variant is de voordeligste en daarmee ook meteen de slimste keuze. 4500-15.000 EURO
Daihatsu Cuore (2008-2012)
De laatste in Europa verkochte Daihatsu Cuore heeft risicoloze vormgeving, foutloze techniek en een verschuifbare achterbank die de keuze geeft tussen beenruimte en bagageruimte. 2000-9000 EURO
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend