Koopwijzer: occasion Kia Stinger (2017-heden)
De Kia Stinger is een prima eerste premium-poging. Wat als je een occasion wilt kopen?
Na een paar plaagstoten in de vorm van twee studiemodellen gaat de Kia Stinger in 2017 in productie. Het nieuwe topmodel is een zogenoemde halo car, een smaakmaker die het imago van zijn fabrikant extra glans geeft. Met de Stinger toont het Koraanse merk ook zijn premium ambities aan de wereld. In Nederland staan hoge aanschafbelastingen goede verkoopcijfers in de weg. Gebruikt is het bijna net zo’n interessante keuze als een Picanto, Ceed of Sportage.
Carrosserie
De vormgeving van de Kia Stinger komt tot stand onder toezicht van Peter Schreyer. Het ontwerp is overduidelijk geïnspireerd op vijfdeurs coupés zoals de Audi A7, de Jaguar XF en de Porsche Panamera, terwijl de achterlichten een sterke gelijkenis vertonen met die van de jongste generatie Dodge Charger. Dankzij de vertrouwde ‘tijgerneus’ is het model desondanks duidelijk herkenbaar als een Kia. Een milde facelift, eind 2020, brengt nieuwe donker getinte koplampen en nieuwe achterlichten waarbij de tussenliggende reflectorplaat is vervangen door een led-lichtbalk. Potentiële aandachtspunten bij een occasion zijn een rammelend glasdak en een klapperende achterklep. Voor beide mankementen bestaat een modificatie.
Interieur
Ook het interieur is een mix van originaliteit en elementen die je elders hebt gezien. De voorstoelen zijn een hommage aan het S line-meubilair van Audi terwijl de ronde dashboarduitstroomopeningen associaties oproepen met Mercedes-Benz. De lage zitpositie, het afgeplatte sportstuur, de vormgeving van het dashboard en de brede transmissietunnel onderstrepen het GT-karakter van de top-Kia. Het rechtopstaande 8-inch infotainmentdisplay geeft toegang tot TomTom-navigatie en een uitgebreid assortiment connectiviteitsopties. In Nederland wordt de Stinger uitsluitend verkocht als GT-Line of GT met Harman/Kardon audio, adaptive cruise control, zeven airbags, een head-up display, een draadloze telefoonlader en nog veel meer comfort- en veiligheidsverhogende zaken. De facelift van 2020 brengt een nieuw 7,0-inch display voor het instrumentarium en een nieuw 10,25-inch display voor het opgefriste infotainment.
Motor
De Stinger debuteert met twee benzinemotoren en een dieselmotor. Naast de 2.0 T-GDi (255 pk/353 Nm) en de serieus snelle 3.3 V6 Twin-Turbo (370 pk/510 Nm) is een 2.2 CRDi (200 pk/440 Nm) leverbaar. In het najaar van 2018 worden de motoren aangepast met het oog op de WLTP-testcyclus. Het vermogen van de 3.3 V6 daalt naar 366 pk, de 2.0 Turbo moet het voortaan doen met 245 pk. De viercilinders vervallen met de facelift van eind 2020. Voortaan staat alleen de 3.3 V6 in de prijslijst. Controleer bij aankoop van een gebruikte Stinger, in het bijzonder bij de benzineversies, of de oliewissels en onderhoudsbeurten aantoonbaar en op tijd zijn uitgevoerd. Dit is een voorwaarde om aanspraak te kunnen maken op de verlengde garantie van 7 jaar/150.000 kilometer.
Transmissie
Het siert Kia dat het een sportief gelijnde auto bouwt die daadwerkelijk sportief rijdt. De Stinger staat op het Hyundai Genesis-platform en heeft achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Op de Nederlandse markt is de 3.3 V6 T-GDi uitsluitend met integraalaandrijving leverbaar. Jammer, want tijdens de eerste kennismaking van Autovisie maakte de tweewielaandreven versie een lichtvoetigere indruk. De Stinger heeft altijd een achttrapsautomaat en zelfs aan een limited slip differentieel is gedacht. Een uitvoering die aan onze neus voorbij gaat, is de in een beperkte oplage verkochte Stinger GTS met AWD en een speciale driftmodus.
Wielophanging
De afstemming van de rondom onafhankelijke wielophanging is scherp en speels. Dat is mede te danken aan de bemoeienis van Albert Biermann die zijn talenten eerder inzette voor de M-divisie van BMW. Het enige verbeterpunt is de elektrische stuurinstallatie die minder gevoel heeft dan je van een auto van dit kaliber verwacht. Forse geventileerde schijfremmen voor en achter houden de prestaties in bedwang. De GT-Line staat op 18-inch wielen. De GT staat op 19-inch wielen en heeft Brembo-remmen en adaptieve schokdempers. De remblokken en remschijven kunnen bovengemiddeld snel slijten. Controleer de achterste remschijven op onregelmatige slijtage.
Welke moet ik hebben?
Natuurlijk is de 3.3 V6 de lekkerste motor, maar (brandstof)prijsbewuste Kia-kopers die looks belangrijker vinden dan maximale snelheid zijn prima af met de viercilinders. Zoals vermeld is de Stinger in Nederland uitsluitend geleverd als niets-te-wensen-over GT-Line en GT. Eerstgenoemde heeft 18-inch wielen, een glasdak, een elektrisch bedienbare achterklep, alle gangbare actieve veiligheidssystemen, navigatie, Harman/Kardon audio, een 360 graden camera en nog heel veel meer. De GT voegt 19-inch wielen, een Brembo-remsysteem en een adaptief onderstel toe. Vanaf de facelift eind 2020 is er keuze uit de GT en de GT Pro.
Moet dit hem worden?
De Kia Stinger is een verrassend debuut van een merk dat groot is geworden met betaalbare auto’s. Het is een rijdersauto met een speels karakter, een aansprekend uiterlijk en bijpassende prestaties. Ook kwalitatief verdient de koning van het Kia-gamma niets dan lof. Vier jaar na de introductie zijn geen horrorverhalen bekend over dure reparaties of structurele mankementen. Dat is bij sommige andere merken wel anders. Minpunten zijn het ontbreken van een duidelijk imago en (in Nederland) erg hoge nieuwprijzen. In andere landen wordt de Stinger aangeboden voor middenklassetarieven, bij ons komt de catalogusprijs inclusief belastingen oncomfortabel dichtbij de gevestigde a-merken. Ben je in de markt voor een Stinger dan is een gebruikt exemplaar de slimste keuze: je koopt voor acceptabelele prijzen een aansprekende GT met alle zekerheden die je van een Kia verwacht.
TIJDLIJN
2011 – Kia GT Concept studiemodel
2014 – Kia GT4 Stinger studiemodel
2017 – introductie Kia Stinger
najaar 2018 – aangepaste motoren (WLTP)
2019 – Stinger GTS (alleen in VS)
najaar 2020 – facelift, viercilinders vervallen
Dit kosten ze:
Het aantal nieuw verkochte Kia Stingers in Nederland komt ongeveer overeen met het aantal Kia-dealers dat ons land rijk is. Veel auto’s begonnen hun leven als demo of als rijdende reclamezuil. Met minder dan 25 occasions is de Stinger een van de zeldzamere modellen op Gaspedaal.nl. Met 40.000 euro op zak koop je een Stinger 2.2 CRDI GT-Line (2018/70.000 km). Een Stinger 2.0 T-GDi (2018/47.000 km) mag je voor 41.000 de jouwe noemen. Het topmodel met de 3.3 V6 T-GDi komt in zicht vanaf 50.000 euro (2019/8.000 km).
ONDERDEELPRIJZEN
Remblokken voor, per set 118,55
Remschijven voor, per set vanaf 264,63
Michelin Pilot Sport 4, 225/40 R19 93Y (v), per stuk vanaf 185,98
Michelin Pilot Sport 4, 255/35 R19 96Y (a), per stuk vanaf 219,98
Prijzen gelden voor een Kia Stinger 3.3 V6 van 2018 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
ONDERHOUDSKOSTEN
Olieservice vanaf 150,–
Onderhoudsbeurt vanaf 400,–
Het onderhoudsinterval (Kia Stinger 3.3 V6 T-GDi) is 30.000 kilometer/2 jaar, voor oliewissels geldt 10.000 kilometer/1 jaar.
KOPEN
+ Smakelijke rijdersauto
+ Aansprekende rijeigenschappen
+ Riante standaarduitrusting
+ Betrouwbare techniek
NIET KOPEN
– Premium prijsstelling door hoge uitstoot/bpm
– Mist (nog) het imago van een a-merk
Denk ook eens aan een…
Infiniti Q50 (2013-2020)
De Infiniti Q50 is een Japanse sportsedan met Nissan-techniek. Interessant als je om principiële redenen geen 3 Serie of C-Klasse wilt rijden.
LEXUS IS (2013-HEDEN)
De IS 300h is een comfortabele sportsedan met een zuinige hybride aandrijflijn, een foutloze afwerking en degelijke techniek.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar
-
Deze 5 klassiekers zijn volgend jaar wegenbelastingvrij