Koopwijzer: occasion Mazda 6 MPS (2005-2007)
De Mazda 6 MPS loopt niet met zijn grote kwaliteiten te koop. Waar moet je op letten bij de koop van zo’n bijzondere auto?
In de jaren negentig geniet Mazda bekendheid als fabrikant van degelijke, betrouwbare en goed rijdende auto’s. Hoewel de MX- en RX-reeksen bewijzen dat sportiviteit eveneens onderdeel is van het merk-dna, straalt dat onvoldoende af op de volumemodellen. Dat verandert in 2002 met de Mazda 6. De middenklasser vertegenwoordigt een nieuwe filosofie die dynamiek en rijplezier centraal stelt. Deze ambities worden kracht bijgezet met de Mazda 6 MPS Concept. De afkorting ‘MPS’ staat voor ‘Mazda Performance Series’ dat een tegenhanger moet worden van labels als OPC, ST en WRX STi.
Productierijp
Mazda neemt het productierijp maken van de MPS bijzonder serieus en kiest voor vergaande technische fijnslijperij. De vierdeurs MPS-carrosserie ondergaat een aantal wijzigingen, waaronder de montage van verstevigingsbalken achter de achterbank, waardoor de torsiestijfheid met 50 procent toeneemt. Herzieningen aan het onderstel zijn de montage van 25 procent stuggere schokdempers en veren, dikkere stabilisatorstangen en 18 inch lichtmetalen wielen.
Hercalibratie van de stuurbekrachtiging verbetert het stuurgevoel, terwijl geventileerde 320 mm remschijven (voor) en massieve 314 mm remschijven (achter) de stopkracht vergroten. Voor de aandrijving wordt de 2,3 liter viercilinder uit de Mazda 6 S-VT gebruikt. Het aluminium blok wordt stevig onder handen genomen. De montage van een versterkt loopwerk, een cilinderkop met directe inspuiting en een turbocompressor met tussenkoeler brengen het vermogen en het draaimoment naar respectievelijk 260 pk en 380 Nm.
AWD
De kracht wordt in goede banen geleid door een handgeschakelde zesversnellingsbak en een elektronisch aangestuurd AWD-systeem. Onder normale omstandigheden is de MPS een voorwielaandrijver, bij tractieverlies stuurt een actieve elektromagnetische koppeling maximaal de helft van de aandrijfkracht naar de achteras. Aan diezelfde achteras is een sperdifferentieel gemonteerd en wie het wil, kan met enige oefening een prettige dosis overstuur oproepen. Daarbij maakt de vierwielaandrijving een acceleratie van 0-100 km/h in 6,6 seconden mogelijk; de topsnelheid is 240 km/h.
In verhouding tot de grondig herziene techniek blijven de optische aanpassingen bescheiden. De MPS heeft een beschaafd spoilerpakket met aangepaste bumpers, dorpelverbreders en een achterspoiler. Bovendien andere achterlichten, twee zichtbare uitlaatsierstukken, 18 inch wielen en xenon-verlichting. Het interieur is aangekleed met elektrisch verstelbare en verwarmbare sportstoelen met leren bekleding, een middenconsole met titaniumkleurige sierdelen en een Bose-audiosysteem met zeven luidsprekers. Een dvd-navigatiesysteem met opklapscherm is optioneel. De Nederlandse prijslijst begint bij 47.895 euro.
Zeer volwassen
Dankzij de lange ontwikkelingstijd van drie jaar is de Mazda 6 MPS een zeer volwassen auto. In de tussenliggende periode heeft de concurrentie echter niet stilgezeten, zodat hij prijs- en prestatietechnisch moet concurreren met de Ford Mondeo ST220 en splinternieuwe modellen als de Alfa Romeo 159 3.2 Q4 en Opel Vectra OPC. Ook de Subaru Impreza WRX STi en Mitsubishi Lancer Evo IX vallen binnen hetzelfde prijsbereik, terwijl de BMW 330i (zonder opties, dat wel) slechts een paar duizend euro duurder is. In dat licht bezien is het niet vreemd dat de Mazda 6 MPS wisselende beoordelingen krijgt. De vakpers prijst de torsiestijve koets, de vermakelijke rijeigenschappen en de ingetogen vormgeving, maar bekritiseert het gebrek aan emotie. In combinatie met de stevige verkoopprijs weet het model in ons land weinig kopers te vinden. De productie eindigt in 2007 met de komst van de tweede generatie Mazda 6.
Ambitieus
Achteraf was de lancering van de Mazda 6 MPS in een drukbezet marktsegment misschien wat overambitieus. Was het topmodel één of twee jaar eerder verschenen, dan had hij ongetwijfeld betere verkoopcijfers genoteerd. Het is namelijk een sterk ondergewaardeerde auto, die het beste van twee werelden combineert: de turbokracht en de grip van een rallyauto verpakt in een goedmoedige en praktische gezinsauto. Occasionkopers profiteren van de ‘onbekend maakt onbemind’-doctrine en kopen voor minder dan de helft van de nieuwprijs een praktisch nieuwe Mazda 6 MPS met een lage kilometerstand. Exemplaren met hogere kilometerstanden worden zelfs voor minder dan tien mille aangeboden. Dat zijn aantrekkelijke prijzen voor een sportsedan die grote kwaliteiten heeft, maar die niet aan de grote klok hangt.
Motor
Zoals alle turbomotoren vraagt de 2,3 liter DISI-turbomotor om een correcte behandeling. Rustig opwarmen en afkoelen en hoogwaardige motorolie verlengen de levensduur van de turbocompressor. Controlepunten zijn rokende en lekkende turbo’s, vervuilde inlaatkanalen en rammelende nokkenaskettingen. De stuurbekrachtigingspomp mag niet lekken en geen bijgeluiden maken. Een sluitende en verifieerbare onderhoudsgeschiedenis is een groot pluspunt.
Transmissie/onderstel
Mishandeling van de aandrijflijn ligt op de loer. Controleer of het AWD-systeem naar behoren werkt en of het controlelampje daarvan aan en weer uit gaat. De profieldiepte van de voor- en achterbanden mag niet teveel verschillen. Ongelijkmatige bandenslijtage verwijst meestal naar verkeerde wielstanden; de MPS is gevoelig voor een correcte uitlijning. De zesversnellingsbak moet haak- en kraakvrij schakelen en mag geen olie lekken. Bij het eerste bouwjaar kan het koppelingspedaal zwaar aanvoelen, latere modellen hebben een gewijzigde bediening waardoor die soepeler aangrijpt.
Interieur/exterieur
Aandachtspunten zijn mogelijke (oude) structurele schade en teruggedraaide tellerstanden bij importauto’s. Een aankoopkeuring bij de Mazda-dealer is een betaalbare en verstandige uitgave, die kostbaar leed kan voorkomen. De voorbumper is gevoelig voor beschadigingen door verkeersdrempels en de 18 inch lichtmetalen wielen zijn vatbaar voor stoeprandschades.
Tijdlijn
2002 – introductie Mazda 6/Mazda 6 MPS Concept
2005 – introductie Mazda 6 MPS
2007 – introductie tweede generatie Mazda 6
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 127,17
Remschijven voor, per set € 231,11
Koppeling compleet, € 433,18
Draagarmrubber vooras, per stuk vanaf € 20,93
Corksport sportluchtfilter vanaf € 145,16
Corksport 3 inch-sportuitlaatsysteem, vanaf € 566,86
Bridgestone RE050A, 215/45 R18, vanaf €171,79
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt, vanaf € 350,–
Grote onderhoudsbeurt, vanaf € 550,–
Het onderhoudsinterval is 10.000 kilometer of 1 jaar.
Kopen
+ vermakelijke rijeigenschappen
+ snel en praktisch
+ beschaafd uiterlijk
+ AWD
Niet kopen
– voor sommigen té beschaafd
– relatief zwaar
Denk ook eens aan een…
BMW 330i (2004-2012)
De belangrijkste reden om geen M3 of 335i te kopen is de 330i. Loepzuivere besturing, opzwepende atmosferische zes-in-lijn motor, achter- of vierwielaandrijving en keuze uit Sedan, Touring, Coupé en Cabriolet. 12.000-55.000 euro
Mitsubishi Lancer Evo IX/X (2005-2013)
Twee auto’s met de subtiliteit en effectiviteit van een getergde kickbokser. Onder de woeste uitstraling gaan ultra-efficiënte technische precisiewapens, boordevol hulp biedende elektronica, schuil. Zeldzaam en kostbaar: 24.000-35.000 euro