Koopwijzer: Occasion Mercedes-Benz GLA (2014-2017)
In tijden waarin de SUV-hype zich in volle omvang openbaarde, werd de eerste generatie GLA geboren en kwam in 2014 hier op de markt. Het was een auto waarbij we toen al de nodige vraagtekens plaatsten. Waarom?
Omdat deze GLA ondanks de SUV-behoefte een auto is waarop de term eigenlijk niet eens paste. Daarvoor is hij te beschaafd en niet hoog en stoer genoeg. Het is achteraf gezien eerder een auto die we nu aanduiden als een cross-over, in het geval van de GLA een auto die tussen de normale A-klasse hatchback en de dikkere SUV’s van het merk de gaatjes mocht vullen. Ook is het min of meer een alternatief voor de wat saaiere en meer praktisch gerichte Mercedes B-Klasse. De GLA is ietsje stoerder en een heel klein beetje hoger dan een normale A, maar zeker geen echte SUV.
Carrosserie
De koets is dan ook geen woeste manifestatie van Jeep-achtige elementen, maar slechts een iets uitgedijde A-klasse hatchback die wat hoger op zijn wielen staat. Een auto die we, toen we hem voor het eerst reden, nou niet echt baanbrekend noemden. Eerder een trendvolger die van de SUV-mode probeerde te profiteren, zonder baanbrekend design of opvallende features te tonen. Als je hem zo voor de eerste keer ziet staan, dan zie je dus eerder een A-Klasse op hoge poten. Met een iets hogere zitpositie dan de gewone A-Klasse, die inmiddels in zijn derde reïncarnatie ook absoluut niet saai te noemen was. Sterker nog: die W176 A-Klasse slaagde erin om het suffe bejaardenimago, dat de MPV-achtige 1e en 2e-generatie hadden gecreëerd, definitief van zich af te schudden. De ‘derde’ A werd populair onder een veel bredere grotere kopersgroep en zelfs de jeugd zag de kleine Mercedes-Benz opeens als een hebbeding. De GLA die gebaseerd was op dat succesnummer, probeerde vooral mee te liften op de SUV-hype, maar is in feite niet meer dan een cross-over. Hij was ook iets groter, want 12 centimeter langer. Bovendien heeft hij dik 4 centimeter meer bodemspeling, terwijl hij slechts zes centimeter hoger is als je het meetlint van wegdek tot dak uitrolt. Wie de meest actuele looks wil, maar de allernieuwste nog niet kan betalen, moet weten dat de facelift van 2017 een grotere grille, led-verlichting en andere bumpers en wielen bracht. Daarmee ziet de GLA er een stukje actueler uit, maar het verschil is niet heel groot.
Interieur
Achter het stuur is het verschil met een A-Klasse dan ook niet echt groot. In deze GLA krijg je geen SUV-gevoelens, je zit niet op de bok van een Jeep-achtige. Sterker nog de GLA voelt allesbehalve ruim aan, schreven we bij de eerste rij-indruk en tests. Daar is niets aan veranderd. Het is ook wel verklaarbaar, want de afstand tussen dak en bodem is nauwelijks groter dan in een gewone A. De GLA is vooral een hatchback die wat hoger staat en wat meer bodemspeling heeft, maar dat betekent dus niet meer binnenruimte. De voorruit staat bijvoorbeeld ongeveer in dezelfde schuine hoek als bij de A-Klasse hatchback. Alleen achterin profiteer je van de cross-over formule, want de bagageruimte is wel fors groter dan die van hatchback: je kunt maximaal 421 liter meenemen, maar dat is nog altijd 80 liter meer dan de hatchback te bieden heeft. Baanbrekende zaken vind je aan boord niet, het is bijna één op één een A-Klasse. Deze GLA profiteert wel van de wet van grote aantallen en de keuze is daardoor best groot. Het loont dus om streng te selecteren: check welk navigatiesysteem er aan boord is, of de climate control goed functioneert en welke opties erop zitten. De gebruikte materialen zijn mooi en behoorlijk duurzaam. Het ontwerp oogt nog niet gedateerd, het zwevende tabletachtige scherm ziet er nog behoorlijk bij de tijd en glossy uit.
Motoren
De motorenkeuze is niet heel groot, maar wel voldoende en gelijk aan die van de ‘gewone’ A-Klasse. Geen driecilinders, want de reeks start met de GLA 180, een 1.6 viercilinder met 122 pk. Verder is er de keuze uit de 200, 220, 250 en het topmodel AMG GLA 45 4MATIC, eerst met 360 en later met 381 pk. De 4MATIC-vierwielaandrijving is overigens ook verkrijgbaar in combinatie met de 220- en 250-motoren. Diesels zijn er ook, maar minder dan benzinemotoren. Het aanbod is groot genoeg, probeer er dus genoeg uit om de gewenste combinatie te vinden.
Transmissie
Het aanbod GLA’s met automaat overstijgt dat van de handgeschakelde versies en dat snappen we wel. De GLA is met zijn cross-over looks en hogere zitpositie geen auto die gekocht werd om zijn dynamische kwaliteiten. De meeste motoren zijn te krijgen met de goed schakelende handmatige zesbak, behalve de zwaardere versies met vierwielaandrijving, want die hebben standaard de 7-traps 7G DCT-automaat met dubbele koppeling. Die automaat is overigens een prima keus, want hij is makkelijk in de omgang en vervult zijn taak als een ‘kleine zelfstandige’ die goed, soepel en op tijd schakelt.
Wielophanging
Ook hier veel overeenkomsten met de gewone A, maar wel meer grondspeling en een anders afgesteld onderstel om de koetsbewegingen in toom te houden. De GLA is vooral een A waarin je niet alleen hoger zit, maar die ook meer comfort biedt door de langere veerwegen. De hele auto is duidelijk meer op comfort afgesteld dan een normale A-Klasse en dat voel je terug in de besturing. Die is weliswaar behoorlijk vaag, maar voldoende goed voor een auto met een comfortmissie. De hogere zitpositie maakt ook dat je niet gauw op zoek gaat naar de scherpste bocht. Terwijl de GLA die nog best aankan; eenmaal ingestuurd is-ie behoorlijk koersvast, met dank aan een mooie wielophanging. Voor doen McPhersons het werk en achter levert een mooie multilink-constructie goed maatwerk. Zie deze GLA maar als de iets meer op comfort en functionaliteit gerichte variant van de A-Klasse.
Welke moet je hebben?
Echte afraders zijn er niet, want de GLA komt nog nauwelijks voor in de pechstatistieken. De basismotoren presteren al adequaat, maar toch zouden we bij deze iets forsere en meer op comfortgericht A-Klasse-variant gaan voor ietsje meer. Voor de 156 pk 200 benzineversie met automaat, bijvoorbeeld. Die reden we destijds in de dubbeltest. Toen bleek dat die motor voor voldoende tempo zorgt, maar ook behoorlijk zuinig is: we haalden 1 op 16,4, terwijl de fabriek 1 op 16,9 opgaf. Hoe dan ook, bij deze Mercedes geldt: hoe meer koppel de motor heeft, hoe rustiger de automaat zijn werk doet. Dat is ook bij deze GLA zo. Diesels zijn wat dat betreft vaak in het voordeel, want die hebben veel trekkracht bij lage toerentallen. De basisuitrusting is al in orde, maar echt kale versies tref je zelden aan. Het aanbod gebruikte GLA’s is groot genoeg om op zoek te gaan naar de auto met de prettigste aandrijflijn, maar ook een die nog wat opties aan boord heeft. En als het ietsje meer mag kosten, maakt vierwielaandrijving in combinatie met die relaxte automaat een fijne en veilige allrounder van deze GLA. Bovendien maakt hij dan ook nog iets waar van zijn stoerdere looks.
Moet dit hem worden?
Als je op zoekt bent naar een auto met de begeerde cross-over looks en ook de rijke Mercedes-Benz uitstraling kunt waarderen, dan koop je met deze GLA best een aantrekkelijke auto. Het hangt er wel een beetje vanaf in welke kleur je hem kiest: een mooie metallic kleur in combinatie met goede wielen kunnen het verschil maken tussen een wat kale leaseauto-uitstraling of een rijkere premium look. Je moet geen SUV-kwaliteiten verwachten, maar wel een comfortabele allrounder met iets meer grondspeling en bagageruimte dan een normale A-Klasse. Het voordeel is wel dat deze GLA profiteert van de in grote aantallen geproduceerde A-Klasse en de beproefde techniek. Met het motoren- en transmissieaanbod van deze A-lijn heb je best een ruim aanbod en zelfs de mogelijkheid tot vierwielaandrijving. De andere kant van de medaille is dat deze GLA niet heel veel toevoegt in termen van functionaliteit. Iets meer grondspeling en wat meer bagageruimte zijn de beperkte pluspunten. Het interieur behoort niet tot de ruimste in zijn klasse. Langere bestuurders zijn blij met de royale verstelmogelijkheden en voetenruimte, maar daar betaal je als achterpassagier wel de tol voor.
Wat kosten ze?
De goedkoopste (net geen 16 mille) GLA die wij vinden op Autotrack.nl, is een GLA 180 CDI Lease Edition uit 2015 met net geen 190.000 kilometer op de klok bij een Mercedes-Benz dealer. De eerste benzineauto op dezelfde site is voor dik 20 mille een GLA 200 met net geen 78.000 km uit hetzelfde bouwjaar. Een 250 2017/31.692 km met leer kost 32.900 euro. Wie AMG ambieert, maar niet het budget voor een echte heeft, kan voor een auto met een AMG-pakket kiezen. Die pakt niet heel veel duurder uit dan de andere versies. Een echte GLA 45 AMG met AMG Drivers Package uit 2017/50.000 km zagen we bij een dealer voor dik 54 mille, de goedkoopste echte AMG was een exemplaar uit 2013/76.000 km en die moet 32.950 euro kosten.
Onderdeelprijzen
Remblokken voor € 83,15
Remschijven voor € 155,58
Distributieriem € 126,63
Airco-condensor € 143,67
Prijzen zijn incl. btw en excl. montage en gelden voor een GLA 200 uit 2014
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 169,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 299,–
De onderhoudsinterval van een Mercedes-Benz GLA 200 is variabel
Tijdlijn
2014 allereerste modellen op de markt+++GLA 45 AMG van april 2014 tot juli 2015 360 pk daarna 381 pk+++facelift in 2017
Kopen:
Cross-over looks, iets hogere zitpositie, meer bagageruimte, comfortabel
Niet kopen:
Interieur nauwelijks ruimer dan A-Klasse
Denk ook eens aan een…
BMW X1 (2009-2015)
Het accent in de X1 ligt meer op sportiviteit en de stuureigenschappen zijn beter. Sommige uitvoeringen zijn hard afgesteld. De cabine-ervaring is wel ruimtelijker.
Volvo V40 Cross Country (2012-heden)
De rijeigenschappen van de V40 zijn ook in deze hogere Cross Country-versie goed, voldoende comfortabel, maar ook iets dynamischer dan die van de GLA.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend