Koopwijzer: occasion Mitsubishi Lancer (2007-2015)
Van braaf en mild tot woest en wild, de Mitsubishi Lancer bedient een zeer gevarieerde doelgroep. Waar moet je op letten als je een exemplaar van de zevende generatie wilt kopen?
Sinds de jaren zeventig geniet de Mitsubishi Lancer bekendheid als een onverwoestbare en weinig aanstootgevende middenklasser. Met de 1600 GSR, de 2000 Turbo en de Evolution bewijst de brave sedan dat het een efficiënte en rappe reuzendoder kan zijn. De vooralsnog laatste generatie Lancer toont hetzelfde gespleten gezicht van zijn voorgangers, met de keuze tussen modaal gemotoriseerde burgerversies en een tot de tanden bewapend topmodel dat sportauto’s nachtmerries bezorgt.
Carrosserie
De achtste generatie Lancer is een volledig nieuwe auto. Met de nieuwe ‘straaljagerneus’ oogt de middenklasser een stuk spannender dan voorheen en onderhuids zorgen de toegenomen torsiestijfheid, een grotere wielbasis en een grotere spoorbreedte voor betere rijeigenschappen. Een jaar na de vierdeurs Sports Sedan verschijnt de vijfdeurs Sportback. De Evolution X, die er alleen als sedan is, heeft een aluminium dakplaat en aluminium voorspatborden die het zwaartepunt verlagen. Daarnaast krijgt het topmodel een aantal opvallende aanpassingen in de vorm van extra koelopeningen, aangepaste bumpers, dorpelverbreders en de vertrouwde ‘boekenplank’-achterspoiler.
Interieur
Het interieur scoort hoog op functionaliteit en laag op aaibaarheid. De vormgeving is weinig frivool, de kunststoffen zijn hard en het verwengevoel ontbreekt. Aan de andere kant kan het kunststof tegen een stootje en ontbreekt het niet aan been- en bagageruimte. Ook de standaarduitrusting is keurig netjes met onder meer handbediende airconditioning, een radio/cd/mp3-speler en meerdere airbags. Duurdere uitvoeringen hebben cruise control, climate control, keyless entry, een Mitsubishi multimediasysteem, harddisknavigatie, bluetooth en Rockford Fosgate audio met negen speakers. De Evolution heeft Recaro-sportstoelen en is grotendeels met dezelfde fabrieksopties van de reguliere versies leverbaar.
Motor
Op aandrijvingsgebied zijn er een 1.5 (109 pk) en een 1.8 (143 pk) zestienkleps benzinemotor met MIVEC variabele kleptiming en een 2.0 DI-D (VAG) pompverstuiver dieselmotor (140 pk). De latere 1.8 DI-D heeft een in eigen huis ontwikkelde commonrail dieselmotor (116 pk). Kritiek op het brandstofverbruik van de verder oerdegelijke benzinemotoren resulteert in de komst van de schonere en zuinigere 1.6 ClearTec (117 pk). Voor rallyfanaten en snelheidsvrienden staat wederom een Evolution in de prijslijsten. De Evo X heeft een nieuwe 2,0-liter viercilindermotor (4B11) met een aluminium cilinderblok, kettingaangedreven nokkenassen, MIVEC dubbele variabele kleptiming en een efficiëntere turbocompressor (295 pk/366 Nm). De turbomotor is sterk, maar niet immuun voor slijtage. Voor een lange levensduur is het belangrijk dat de olie volgens voorschrift (7500 kilometer/1 jaar) wordt ververst. Controleer ook of eventuele modificaties zoals chiptuning of een aangepaste turbo professioneel zijn doorgevoerd en goed zijn gedocumenteerd.
Transmissie
De 1.5, 1.8 en 1.6 ClearTec hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Op de 1.5 is een viertrapsautomaat verkrijgbaar, op de 1.8 een continu variabele transmissie. De 2.0 DI-D en de 1.8 DI-D hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. De Lancer Evolution GSR heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Tegen meerprijs is een Twin Clutch Sport Shift Transmission (SST) met zes verzetten en een dubbele natteplaatkoppeling beschikbaar. SST is standaard op de luxere MR-uitvoering. Het spreekt voor zich dat onderdelen zoals de koppeling, het differentieel en de aandrijfassen sneller slijten door intensief sportief (of competitief) gebruik. Bij de SST-transmissie is de levensduur van de koppelingsplaten sterk rijstijlafhankelijk. De transmissie-olie moet elke 7 jaar/105.000 km worden ververst.
Wielophanging
De Lancer heeft voor MacPherson veerpoten en achter een multilink-ophanging. Reguliere modellen hebben voorwielaandrijving en een comfortonderstel of een sportonderstel. De Evolution heeft geavanceerde Super All Wheel Control (S-AWC) vierwielaandrijving. Een actief middendifferentieel stuurt de aandrijfkrachten in een variabele verhouding (maximaal 30:70) naar de voor- en achteras; Active Yaw Control verdeelt de aandrijfkrachten variabel tussen de achterwielen om gierbewegingen van de carrosserie te reduceren. Afhankelijk van de uitvoering staat de Lancer op 16-, 17- of 18-inch wielen. De Evolution heeft Brembo-remmen en 18-inch Enkei-gietwielen (GSR) of tweedelige Brembo-remschijven en lichtere gesmede 18-inch BBS-wielen (MR). De pomp van het Active Yaw Control-systeem gaat weleens stuk; reviseren is voordeliger dan vernieuwen.
Peters Proefrit #41: Mitsubishi Lancer Evolution VI RS2 (2000)
Welke moet ik hebben?
De atmoferische benzinemotoren zijn degelijk en betrouwbaar. De 1.5 en 1.8 zijn niet uitgesproken zuinig, de 1.6 ClearTec scoort op dat vlak beter. De aantrekkelijkste uitvoeringen zijn de Intense (18-inch wielen, sportonderstel, spoilerpakket, cruise control, climate control, Bluetooth, Rockford Fosgate audio) en de Instyle (bi-xenon, leer, stoelverwarming, keyless entry, multimediasysteem). Door de hoge aanschafbelastingen is de Evolution hier nauwelijks verkocht en gebruikt bijna onvindbaar. Buiten de landsgrenzen is het aanbod ruimer en zijn gelimiteerde uitvoeringen zoals de FQ-330/360/400 en het Final Edition uitzwaaimodel verkrijgbaar. Een schappelijk geprijsd Evo-alternatief is de Lancer Ralliart met 241 pk turbomotor, een vereenvoudigd AWD-systeem en het spoilerpakket van de Intense.
Moet dit hem worden?
De Mitsubishi Lancer is een beetje de Hendrik Groen van het C-segment: hij onderneemt genoeg pogingen om iets van het leven te maken, maar slaagt daar niet helemaal in. Een van de belangrijkste redenen om de middenklasser te kopen is de degelijke techniek waar praktisch nooit iets aan stuk gaat. Ook de aangescherpte vormtaal en de uitgebreide uitrusting zijn goede aankoopargumenten. Het weinig inspirerende interieur is dan weer een valide reden om elders te winkelen. Voor de Lancer Evolution geldt hetzelfde: de tiende generatie levert fenomenale prestaties en is gebruiksvriendelijker dan ooit, maar er zijn concurrenten die hetzelfde in een beter totaalpakket verpakken. Daardoor blijft de Evo toch vooral een auto voor de echte Mitsubishi-fanaat.
Tijdlijn
najaar 2007 – introductie Mitsubishi Lancer Sports Sedan, Lancer Evolution
2008 – Lancer Sportback, Ralliart
2010 – 1.6 ClearTec, 1.8 DI-D
2011 – Lancer Sports Sedan vervalt
2015 – Lancer Evolution Final Edition
KOPEN
+ Degelijke techniek
+ Onberispelijke betrouwbaarheid
+ Vlotte vormgeving
+ Complete uitrusting
NIET KOPEN
– Harde kunststoffen interieur
– Dorstige 1.5/1.8 benzinemotor
– Weinig aanbod
Denk ook eens aan een…
Subaru Impreza (2007-2012)
Een standaard Impreza is een kwalitatief onberispelijke middenklasser. AWD en een 2.5-liter turbomotor veranderen dat in een spannende 300 pk sterke testosteronbom.
Volkswagen Golf VI (2008-2012)
De Volkswagen Golf is een allemansvriend met efficiënte techniek en subtiele vormgeving. De GTI is rap, de R is bloedsnel en heeft 4Motion-vierwielaandrijving.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Opel Grandland – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Suzuki Swift – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer Renault Zoe: prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Mercedes E-Klasse (W213) prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Toyota Land Cruiser prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Ford Mustang – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Peugeot 3008 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Honda e – prijzen, problemen en uitvoeringen