Koopwijzer: occasion Porsche Panamera (2010-2016)
De Porsche Panamera is een vierdeurs GT met superieure prestaties, een fenomenaal onderstel en veel binnenruimte. Waar moet je op letten als je voor een occasion gaat?
Sinds de jaren zestig experimenteert Porsche met de ontwikkeling van een vierdeurs sportauto. Heel erg succesvol zijn de pogingen niet, in het fabrieksmuseum staan verschillende studiemodellen die bewijzen dat de toevoeging van twee achterdeuren aan een 911 geen sinecure is. Aangespoord door het succes van de Cayenne doet het merk een nieuwe poging die in 2009 resulteert in de Panamera. Ondanks de controversiële vormgeving is de nieuwkomer een instant succes en ook als occasion is het een auto met een combinatie van eigenschappen die weinig concurrenten kunnen evenaren.
Carrosserie
Meer dan een natuurlijke schoonheid is de Panamera een indrukwekkende verschijning. De vormgeving heeft duidelijke 911-invloeden, zoals de lange brede neus met ovale koplampen en de schuin aflopende achterkant met brede heupen. Ondanks het gebruik van staal, rvs, aluminium en magnesium is het geen vedergewicht, want de massa leeg is 1750-2055 kg. Een van de kritische succesfactoren van de Panamera is het praktische interieur. De bagageruimte meet 445-1263 liter (met neergeklapte achterbank) en de grote achterklep vergemakkelijkt het in- en uitladen van koffers en golftassen. De facelift van 2013 is herkenbaar aan een aantal optische aanpassingen en de toevoeging van optionele full led-koplampen.
Motor
De benzinemotoren hebben directe inspuiting, VarioCam Plus en dry sump-smering. Er zijn verschillende zes- en achtcilinders die door de jaren sterker, schoner en zuiniger worden gemaakt. Het aanbod bestaat uit een atmosferische 3.6 V6 (299-310 pk), een atmosferische 4.8 V8 (S/GTS; 400-440 pk) en een geblazen 4.8 V8 (Turbo/Turbo S; 500-570 pk). Vanaf de facelift heeft de S een biturbo V6 met 420 pk. Zakelijk interessant zijn de S Hybrid (380 pk) en de plug-in S E-Hybrid (416 pk) met een geblazen Audi V6 en een elektromotor. De dieselversie heeft een Audi 3.0 V6 TDI met 250-300 pk. Aandachtspunten bij de benzinemotoren zijn overmatig olieverbruik en vervuilde inlaatkanalen. Ongeacht de herkomst – origineel Nederlands of import – is een sluitende onderhoudsgeschiedenis een vereiste, want achterstallig onderhoud eindigt altijd in grote rekeningen.
Transmissie
De handgeschakelde zesversnellingsbak is zeldzaam, want de meeste kopers bestelden de PDK zeventraps transmissie met dubbele koppeling. De Hybrid en Diesel hebben een Tiptronic S achttraps automaat met koppelomvormer. Vanaf de facelift is een automaat op alle uitvoeringen standaard. Afhankelijk van de motorisering heeft de Panamera achterwielaandrijving of vierwielaandrijving (‘4’).
Onderstel
Er zijn drie onderstelvarianten, een standaard onderstel met schroefveren en conventionele dempers, een adaptief onderstel met instelbare dempers (PASM) en een adaptief onderstel met luchtvering. Luchtvering vergroot het veercomfort en de variabele rijhoogte voorkomt bodemplaatschade op verkeersdrempels en in parkeergarages. Controleer wel grondig of het systeem werkt, want de compressor en de luchtveren gaan weleens stuk en vervanging is duur. Zoals dat hoort in een Porsche heeft de Panamera nauwkeurige en directe besturing en een overbemeten remsysteem. Voor maximale stopkracht zijn keramische remschijven leverbaar (PCCB). Af-fabriek staat de Panamera op 18- tot 20-inch wielen. Door Porsche gehomologeerde banden hebben een N-codering.
Interieur
De lage zitpositie en sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen versterken het vierzits 911-gevoel. Door een slimme ontwerptruc heeft de Panamera optisch een lage daklijn en toch genoeg hoofdruimte achterin, met de kanttekening dat het in- en uitstappen meer moeite kost dan bij een conventionele sedan. Net als de Elfer heeft de Panamera een dashboard met ronde klokken, een driespaaks sportstuur en een sterk aflopende middenconsole. De afwerking staat op hoog niveau en ook de uitrusting is van topklasse. De optielijst is uitgebreid en loopt uiteen van adaptieve sportstoelen, hout-, aluminium- en carbonafwerking en alcantara hemelbekleding tot Porsche Communication Management (PCM) met navigatie, Burmester audio, draadloos internet, digitale tv en surround view camera’s.
Welke moet ik hebben?
Met een topsnelheid van 259 tot 306 km/h en een standaardacceleratie in 6,8 tot 3,8 seconden steken de prestaties ruimschoots boven de massa uit. De zescilinders presteren goed en zijn relatief zuinig en de geblazen achtcilinders zijn overdadig snel. De lekkerste motor is de atmosferische 4.8 V8, want die maakt graag toeren, klinkt fenomenaal en heeft meer reserves dan de V6. Buiten de fiscale voordelen zijn er weinig redenen om een Hybrid te kiezen, want die is zwaar, heeft minder bagageruimte en is nauwelijks zuiniger dan de normale V6. Hoewel de dieselversie een vorm van heiligschennis blijft, is het de zuinigste optie voor veelrijders en de rijbeleving is sportiever dan je verwacht. Wat het uitrustingsniveau betreft is kiezen simpel: hoe meer opties, des te beter en luchtvering, leer, PCM, navigatie, Burmester en park assist met achteruitrijcamera zijn prettige extra’s.
Moet dit hem worden?
De Porsche Panamera combineert de sterke punten van de 911 – een sportauto voor dagelijks gebruik – met vier zitplaatsen, een bruikbare bagageruimte en hoogstaande prestaties. Voor sommige kopers blijft de uitgesproken vormgeving een struikelblok en wie een lichtvoetige sportauto en een comfortabele limousine zoekt, kan er ook voor kiezen om een Porsche Cayman en een Mercedes-Benz S-Klasse in de garage te zetten. Als je verknocht bent aan het merk en één competente alleskunner zoekt, dan gaat er niets boven de Panamera.
Tijdlijn
2009 – Porsche Panamera, V8 en V8 Turbo
2010 – V6
2011 – Diesel, GTS, Turbo S
2012 – S Hybrid
2013 – facelift, E-Hybrid, biturbo V6 S
Onderdeelprijzen
Remblokken voor, per set € 265,43
Remschijven voor, per set € 654,79
Distributieketting inclusief spanners, € 983,54
Bobine, per stuk € 65,46
Aircocompressor € 1105,32
Michelin Pilot Super Sport 295/35 ZR35 N0, vanaf € 311,30
Prijzen gelden voor een Panamera 4S van 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudskosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 600,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 700,–
Het onderhoudsinterval is maximaal 30.000 km of 2 jaar.
Denk ook eens aan een…
Mercedes-Benz CLS (2011-2018)
De tweede generatie Mercedes-Benz CLS is er als vierdeurs coupé en als vijfdeurs Shooting Brake met krachtige en efficiënte benzine- en dieselmotoren en een comfortabel onderstel. De CLS 63 AMG heeft een biturbo V8 met 525 tot 557 pk. 40.000-130.000 euro.
Audi A7 Sportback (2010-2017)
De Audi A7 Sportback is een verfijnd, onberispelijk afgewerkte auto en heeft veel hoogwaardige technologie aan boord. Aan snelheid en grip ontbreekt het evenmin, maar door de afstandelijke rijbeleving maken zelfs de S7 en RS 7 hun sportieve belofte niet helemaal waar. 30.000-105.000 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de ideale ijskrabber zijn jouw autoruiten binnen minuten ijsvrij
-
Wat is de juiste bandenspanning en hoe meet je die?
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Is richting aangeven vóór je een rotonde oprijdt verplicht?
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Aquaplaning: Wat is het en hoe kan je het voorkomen?
-
Is wachten met ritsen tot einde invoegstrook correct of asociaal?
-
Oei, zie hier waarom je niet te snel door diep water moet rijden
-
Covermodel: Austin Montego – meer konden ze er niet van maken
-
Win een gratis Autovisie Jaarboek 2025!
-
Waarom je niet met een slippende koppeling moet rijden
-
Covermodel: Peugeot 404 heeft onverwoestbare status eerlijk verdiend