Koopwijzer: occasion Range Rover (2012-heden)
De vierde generatie Range Rover is een tijdloze terreinlimousine. Dit zijn de aandachtspunten voor een occasion.
‘Lichter, efficiënter en luxer’ waren de sleutelwoorden voor de ontwikkeling van de vierde generatie Range Rover (modelcode L405). Met zijn zelfdragende aluminium carrosserie, geavanceerde techniek en beeldschone interieur bevestigt het model opnieuw zijn status als de koning van de luxe terreinauto’s.
Carrosserie
De vormgeving van de L405 is evolutionair. Het ontwerp behoudt de basisvorm van de vorige drie generaties. Nieuwe beeldelementen zijn de licht achterover hellende neuspartij, een taps toelopende achterkant en slankere koplampen en achterlichten die doorlopen in de taillelijn. De keuze voor een aluminium monocoque levert een gewichtsbesparing op van 420 kg ten opzichte van de vorige L322-reeks. Naast de SWB levert Range Rover de 200 mm langere LWB. Plezierverhogende fabrieksopties zijn het panoramadak met zonwering en de elektrisch uitklapbare trekhaak. Tijdens de productiecyclus houden verschillende facelifts en nieuwe led-koplampen de vormgeving bij de tijd. Een optie die weleens dienst weigert, is de elektrische tweedelige achterklep. De kans op parkeerschade is groter dan de kans op terreinschade, maar dubbelchecken kan geen kwaad.
Interieur
Ook het interieur laat je er geen seconde aan twijfelen in welke auto je zit. De vormgeving, afwerking en aankleding en de souvereine zitpositie zijn onmiskenbaar Range Rover. Het dashboard huisvest een tft-instrumentarium en een aanraakscherm voor het (niet altijd optimaal werkende) InControl Touch-infotainment. Achterin is er keuze tussen een driezits achterbank en twee separate, uitgebreid verstelbare comfortstoelen. Hoogtepunten uit de optielijst zijn stoelen met koeling, verwarming en massagefunctie, de gebruikelijke rijhulpsystemen, een parkeerassistent, surround camera’s, voorruit-, stuur- en armsteunverwarming, rear seat-infotainment, een ingebouwde koelkast en audiosysteem Meridian Signature Surround Sound met 27 luidsprekers. Het nieuwe Touch Pro Duo-infotainmentsysteem verschijnt eind 2017. Elektronicastoringen komen het vaakst voor bij auto’s die gebouwd zijn voor de facelift van 2015, maar kunnen ook daarna de kop opsteken.
Motor
De L405 debuteert met de 5.0 V8 Supercharged-benzinemotor en de 3.0 TDV6 en 4.4 SDV8 dieselmotoren. In 2015 maakt de 3.0 SDV6 Hybrid-dieselhybride zijn debuut. Later in de productiecyclus verschijnen nieuwe (plug-in) hybride-aandrijflijnen op basis van de Ingenium-motorfamilie. De P400e plug-in heeft een 2.0 viercilinder benzinemotor met drukvulling en een elektromotor en een 13 kWh-accupakket. De P400 MHEV combineert een 3.0 zes-in-lijn benzinemotor met 48V milde hybridetechniek. De V6- en V8-diesel maken in 2020 plaats voor een 3.0 twinturbo zes-in-lijn met milde hybridetechnologie. Alle motoren zijn gevoelig voor tijdig deskundig onderhoud en een respectvolle behandeling. Motorspecifieke aandachtspunten zijn krukaslagerslijtage bij de 3.0 V6-diesel, turboproblemen bij de 4.4 V8-diesel, EGR-vervuiling bij alle diesels en koelproblemen (lekkende koelbuis) bij de 5.0 V8.
Transmissie
Standaard heeft elke Range Rover een ZF-achttraps automaat en permanente vierwielaandrijving met hoge en lage gearing. Met het Terrain Response 2 is terreinrijden eenvoudiger dan ooit. Het systeem herkent de ondergrond en de rijomstandigheden en past automatisch de schakelkarakteristiek, onderstelkarakteristiek en aandrijfkracht aan. De rijmodus en rijhoogte zijn ook handmatig instelbaar. Andere hulpsystemen zijn Hill Descent Control, Gradient Release Control en All-Terrain Progress Control. Het optionele Advanced Tow Assist vergemakkelijkt achteruitrijden met een aanhanger. Tijdige oliewissels verlengen de levensduur van de automatische transmissie, de tussenbak en de differentiëlen, zeker als het maximale trekgewicht (t/m 3500 kg) regelmatig wordt benut.
Wielophanging
Met 300 mm grondspeling en een doorwaadbare diepte van maximaal 900 mm is het jammer dat de meeste Range Rovers nooit een offroad-parcours afleggen. Op asfalt verwent de terreinlimousine inzittenden met een luchtkussenachtig veercomfort. De combinatie van maximale veerwegen in het terrein en maximaal comfort op de weg is te danken aan onafhankelijke wielophanging en adaptieve luchtvering. In de basis is elke Range Rover altijd een comfortabele auto. Dat geldt ook voor de Dynamic-uitvoeringen met verlaagd onderstel en Brembo-sportremmen. Aandachtspunten bij een gebruikte RaRo zijn de conditie van de luchtvering, de remmen en de wielophanging. Met name de onderste draagarmen kunnen versneld slijten.
Welke moet ik hebben?
De nieuwste (hybride) vier- en zescilinders zijn soepel, relatief zuinig en duur in aanschaf. Geef je de voorkeur aan een klassieke achtcilinder, dan ligt de keuze voor een 4.4 SDV8 of 5.0 V8 Supercharged voor de hand. Uitvoeringen heten HSE (19-inch, xenon, leer), Vogue (20-inch, soft close, keyless, dubbel glas voor, surround camera, elektrisch neerklapbare achterbank), Vogue SE (xenon met led-signatuur, dubbel glas voor en achter, zelfdimmende buitenspiegels), Autobiography (leer op dashboard en deurpanelen, 4-zone klimaatregeling, massagestoelen) en SVAutobiography (surround camera, adaptieve cruise control, lane assist, dodehoekassistent, etc.).
Moet dit hem worden?
De vierde modelreeks van de Range Rover blijft de onbetwiste aanvoerder van het SUV-segment. Hij is comfortabeler dan de Duitse competitie, chiquer dan een aangeklede Land Cruiser en subtieler dan een Bentayga of een Cullinan. Met de L405 heeft Land Rover het oerconcept verder verfijnd met slimme 4×4-techniek, krachtige motoren en luxe verwennerij. Natuurlijk is deze Range Rover net als zijn voorgangers geen risicoloze occasionaankoop. Maar welke auto in dit segment is dat wel? Regulier onderhoud is prijzig, de gebruikskosten zijn hoog en door de technische complexiteit kunnen reparaties stevig in de papieren lopen. Pluspunten zijn er ook: de betrouwbaarheid is beter dan ooit, gebruikt is de pijnlijkste waardedaling achter de rug, en dankzij de tijdloze vormgeving kom je ook met de vroegste bouwjaren nog altijd fris voor de dag.
Tijdlijn
najaar 2012 – introductie Range Rover (L405)
2013 – 3.0 SDV6 Hybrid, LWB
2014 – kleine facelift
2015 – SVAutobiography, Sentinel
2017 – facelift, P400e
2018 – SV Coupé (niet in productie gegaan)
2020 – Fifty, D300/D350, P400 MHEV
KOPEN
+ Hoogpotige limousine, tijdloze vormgeving, indrukwekkende 4×4-techniek
NIET KOPEN
– Hoge kilometerkosten, dure onderdelen en arbeidsintensieve reparaties
Denk ook eens aan…
Volvo XC90 (2015-heden)
De Volvo XC90 is een Range Rover-alternatief voor mensen die nooit terreinrijden. Zuinige viercilinders, fraai interieur en keuze uit vier tot zeven zitplaatsen.
Jaguar XJ (2009-2019)
De X351 is een moderne herinterpretatie van de klassieke XJ: een comfortabele limousine met een dynamische inslag en spannende styling.