Koopwijzer: occasion Renault Twingo RS (2007-2014)
De rapste Renault Twingo is een volwaardige RS op bonsaiformaat. Waar moet je op letten bij een occasion?
De opvolger van de iconische eerste generatie Renault Twingo verschijnt in het voorjaar van 2007. Hoewel Renault-baas Ghosn de introductie een jaar heeft opgeschort om het ontwerp en de kwaliteit aan te scherpen, wacht de nieuwkomer een redelijk lauwe ontvangst. Dat geldt gelukkig niet voor de Twingo RS die begin 2008 zijn opwachting maakt. Het RenaultSport-label schept hooggespannen verwachtingen die ook nog eens worden waargemaakt. Net als de Clio RS krijgt het rappe rakkertje een atmosferische viercilinder. Het RenaultSport-team verandert de 1.6 16V gezinsautomotor in een hongerige toerenmachine.
Een aangepast inlaatsysteem, andere nokkenassen, een hogere compressieverhouding (11:1) en een kunstig gevormd uitlaatspruitstuk optimaliseren de gaswisseling. Het draaiwerk levert 133 pk bij 6.750 toeren en 160 Nm draaimoment bij 4.400 toeren terwijl de begrenzer pas ingrijpt bij 7.000 toeren. De gekozen versnellingsbak plaatst een kleine domper op de feestvreugde. In plaats van de verdiende zesversnellingsbak monteert Renault uit kostenoverwegingen een transmissie met vijf verzetten.
Stuggere schokdempers
Ook het chassis wordt ingrijpend herzien. Wijzigingen omvatten de montage van stuggere schokdempers, 10 mm kortere veren, een stijvere stabilisatorstang op de achteras en platte 195/45 R16 banden. De spoorbreedte groeit voor en achter met zes centimeter, de calibratie van de elektrische stuurbekrachting wordt aangescherpt en het standaard ESP-systeem is uitschakelbaar. De remreminstallatie, met ‘geleende’ componenten van de Mégane en Laguna, werkt met gevoel en levert veel stopkracht. Dankzij een gewicht van ruim duizend kilo zijn de prestaties keurig (0-100 km/h in 8,7 seconden, topsnelheid 201 km/h). Toch vertellen de cijfers slechts een klein deel van het verhaal. In vaardige handen is de micro-RS een ware reuzendoder die sterkere en duurdere auto’s op verrassende wijze kan aftroeven, zoals hij heeft bewezen in een eerdere Autovisie Supertest.
Donderdoosje
Het uiterlijk vertoon van het handzame donderdoosje is naar verhouding bescheiden. Herkenningspunten zijn een gewijzigde voor- en achterbumper, donkere 16 inch lichtmetalen wielen en een zichtbare uitlaatpijp. Sportstoelen met gekleurde stiksels, een sportstuur en een toerenteller met shift light op de stuurkolom creëren een bijpassende interieursfeer. Prijzen beginnen bij 16.695 euro voor de basis-RS. Handbediende en automatische airconditioning zijn opties evenals cruise control met snelheidsbegrenzer, een in twee delen verschuifbare achterbank, speciale bestickeringssets, sportpedalen en andere optische versierselen. Echte liefhebbers kunnen bovendien het ‘Pack Chassis Cup’ aankruisen. Dat staat voor extra verlaging (-4 mm), 40 procent stijvere vering/demping en 17 inch wielen met 195/40 banden.
Gordini RS
Eind 2009 wordt het gamma uitgebreid met de Twingo Gordini RS, een luxere variant met standaard 17 inch wielen, een interieur met blauw/witte accenten, climate control, cruise control, audiosysteem en extra getinte achterruiten. Modeljaar 2012 brengt een facelift (phase II). De RS-versie krijgt een herziene neus, gewijzigde bumpers en heeft voortaan altijd 17 inch wielen. Het interieur krijgt hoogglans zwarte sierdelen en gele accenten en de motor wordt marginaal zuiniger. Wat blijft, is het optionele Cup-onderstel, evenals de Gordini met leer en automatische airconditoning. De vanafprijs van de RS stijgt, mede door veranderingen in de BPM-regelgeving, naar net geen twintig mille.
Twee gezichten
Met de Twingo RS koop je een geweldig stuk speelgoed. Het is een auto met twee gezichten. De gebruiksmogelijkheden zijn identiek aan de ‘brave’ uitvoeringen, tot de in twee delen verschuifbare achterbank aan toe, terwijl het briljante onderstel uitnodigt tot een stevig potje sturen. Het is een praktische straatauto die zonder aanpassingen zijn mannetje staat op het circuit. Dat is een welhaast unieke eigenschap in het A-segment en auto’s die dezelfde scherpte hebben, zijn over het algemeen (veel) duurder.
Buiten het nadrukkelijk aanwezige motorgeluid op de snelweg en het tamelijk harde Cup-chassis heeft de RS geen noemenswaardige nadelen, of het moet de roep om nog meer vermogen zijn. De techniek is betrouwbaar, de gebruikskosten zijn vriendelijk en er is een actieve vereniging (Club Renault Sportives, www.clubrenaultsportives.nl) waarvan RS-eigenaren verplicht lid zouden moeten zijn. Zoek je onverdund rijplezier in een handzaam formaat voor een crisisbestendig prijs, dan eindigt de zoektocht bij de Twingo RS.
Motor
De atmosferische 1,6-liter motor heeft zich bewezen als een betrouwbare krachtbron en de aanpassingen van RenaultSport hebben geen negatieve invloed op de duurzaamheid. Zelfs een stevige rijstijl of regelmatig circuitgebruik geven eigenlijk nooit problemen. Sommige motoren kunnen een beetje olie verbruiken maar dat kan volgens deskundigen geen kwaad. Regelmatig oliepeilen is natuurlijk altijd verstandig. Defecte bobines steken weleens de kop op; vervanging is niet duur. De viercilinder motor heeft een distributieriem, het vervangingsinterval van dit onderdeel is 120.000 kilometer of 6 jaar.
Transmissie/onderstel
Het sportonderstel van de RS wordt intensief belast. Veel onderdelen zijn RS-specifiek en duurder dan delen voor de reguliere Twingo. Als de fuseekogelspeling buiten de APK-toleranties valt, meestal als gevolg van gescheurde hoezen, moet de complete draagarm worden vernieuwd. De levensduur van de voorbanden is sterk rijstijlafhankelijk. Controleer remschijven en remblokken op overmatige slijtage en let op of koppeling en versnellingsbak spelingvrij werken.
Interieur/exterieur
Ook hier zijn weinig RS-specifieke aandachtspunten te noemen. Buiten algemene zaken zoals beschadigde velgranden en mogelijke oude aanrijdingsschades heeft de snelste Twingo geen specifieke zwakke plekken.
TIJDLIJN
2007 – Renault Twingo II
2008 – Twingo RS
2009 – Twingo Gordini RS
2012 – facelift
KOPEN
+ Echte RS
+ Briljant onderstel
+ Leuke aankleding
+ Betaalbare pretmachine
NIET KOPEN
– Geen zesbak
– Cup-onderstel vrij hard
Denk ook eens aan een…
Citroën C2 VTS (2004-2008)
Vrolijk boodschappenkarretje verbouwd tot vuurspuwend bommetje. De 1.6 16V (125 pk) presteert RS-waardig, een spoilerpakketje en 16-inch wielen maken het spektakel compleet. Voordelig in aanschaf en gebruik. 3.000-9.000 euro
Fiat Panda 100 HP (2006-2010)
De sportieve smaakmaker van de vijfdeurs Nuova Panda. Atmosferische 1.4 16V (100 pk) met zesbak, stug onderstel, onverminderd praktisch. Ruimer en lichter maar minder scherp dan de RS. 6.000-10.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: BMW 2-serie – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Subaru Forester – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Renault Mégane R.S. – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Ford Focus – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Tesla Model 3 – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Mitsubishi Eclipse Cross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Kia Sorento – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: iedere generatie Volkswagen Golf – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Koopwijzer: Opel Grandland – prijzen, problemen en uitvoeringen